• Fri 15 May 2020 05:49
    335 visningar
    5 svar
    5
    335

    Vägar att komma in på en utbildning

    Har lite funderingar kring det här med att komma in på högskolan. Jag ska precis fixa sv2 iom att den behövs för att komma in samt en annan kurs som krävs för just den specifika utbildningen. Men det jag undrar över är att om antalet kurser man har i bagaget har någon betydelse? När jag fick mitt slutbetyg sa läraren att jag hade för mycket poäng och var tvungen att välja de jag ville ha med i slutbetyget. Vad händer med de övriga som inte är med?

    Jag har pluggat ett flertal kurser bara för att stimulera hjärnan så det har blivit en hel del...

    Kan de underlätta på något sätt att ha lättare att komma in på den utbildningen jag vill? Tänkte på att det är många som söker.

    Kan yrkeshögskolepoäng ge bättre chanser? Har läst även en utbildning där nämligen.

    Som det kanske märks så har jag inge vidare koll på hur man förbättrar sina möjligheter att komma in.

  • Svar på tråden Vägar att komma in på en utbildning
  • Vikkis­94
    Fri 15 May 2020 05:52
    #1

    Nej, de kurser som du valde bort "stryks" . Däremot väger akademiska meriter en del, men det är alltså på högskolenivå.

  • Fri 15 May 2020 06:07
    #2

    Är det inte så att kärnämnen och specifika kurser som krävs för just den utbildningen måste räknas med, sedan måste du ha ett visst antal poäng totalt och har du läst fler gymnasiekurser än det, så väljer du de du har högst betyg i så att ditt snity höjs. Gymnasiearbete kanske också måste räknas med?

  • Fri 15 May 2020 08:52
    #3
    rainWoman skrev 2020-05-15 05:49:28 följande:

    Har lite funderingar kring det här med att komma in på högskolan. Jag ska precis fixa sv2 iom att den behövs för att komma in samt en annan kurs som krävs för just den specifika utbildningen. Men det jag undrar över är att om antalet kurser man har i bagaget har någon betydelse? När jag fick mitt slutbetyg sa läraren att jag hade för mycket poäng och var tvungen att välja de jag ville ha med i slutbetyget. Vad händer med de övriga som inte är med?

    Jag har pluggat ett flertal kurser bara för att stimulera hjärnan så det har blivit en hel del...

    Kan de underlätta på något sätt att ha lättare att komma in på den utbildningen jag vill? Tänkte på att det är många som söker.

    Kan yrkeshögskolepoäng ge bättre chanser? Har läst även en utbildning där nämligen.

    Som det kanske märks så har jag inge vidare koll på hur man förbättrar sina möjligheter att komma in.


    Det finns två saker du måste ha koll på behörighet och antagning. Behörighet är krav för att få börja utbildningen. Utöver allmän behörighet krävs ibland mer kurser som matte 4, Sh2 osv. Uppfyller du inte kraven kommer du inte in, oavsett övriga kurser och betyg. Kolla vad som gäller för den utbildning du vill gå.

    Nästa steg är antagning. Finns det fler behöriga sökanden en platser måste vissa sorteras bort. Sökande delas in i grupper, tex direkt från gymnasiet och sökande med högskoleprov,  och det fördelas ett antal platser på varje grupp. Inom varje grupp sorteras studenterna på något kriterium, kan vara gymnasiebetyg, högskoleprov eller annat. Hur jämförelsevärdet räknas i den grupp du hamnar i måste du kolla upp. Söker du på gymnasiebetyg är det bara gymnasiekurser som räknas, tror man tar de sexton bästa, bonuspoäng för vissa kurser.

    Allt finns rätt tydligt beskrivet på olika hemsidor.


  • Sat 16 May 2020 15:39
    #4
    Vikkis94 skrev 2020-05-15 05:52:38 följande:

    Nej, de kurser som du valde bort "stryks" . Däremot väger akademiska meriter en del, men det är alltså på högskolenivå.


    Så man räknar enbart poängen som finns i slutbetyget?
  • Vikkis­94
    Sat 16 May 2020 15:44
    #5
    rainWoman skrev 2020-05-16 15:39:05 följande:

    Så man räknar enbart poängen som finns i slutbetyget?


    Ja, precis.
Svar på tråden Vägar att komma in på en utbildning