• Fri 15 May 2020 18:46
    1069 visningar
    5 svar
    5
    1069

    Hur ska jag gå tillväga för att få ett bra lånelöfte?

    Som rubriken lyder!

    Lite mer info, har precis blivit singel och ska börja leta lägenhet. Kan lägga mellan 200-250k i kontantinsats. Månadslön på 27 000kr, fast anställd och inga andra lån.

    Har idag sparbanken skåne men de är helt värdelösa. Funderar på att prata med andra banker. Har ni några tips på banker? Vilka hemsidor är bäst för att jämföra lånelöfte?

    Hur hade ni gjort? :)

  • Svar på tråden Hur ska jag gå tillväga för att få ett bra lånelöfte?
  • Fri 15 May 2020 19:06
    #1
    +1

    Ska du "fuska" dig till ett lånelöfte menar du??
    Lär ju sluta bra ........

  • Fri 15 May 2020 19:21
    #2

    Vad menar du med fuska?
    Ska jag gå på sparbankens linjer där dom räknar på 7% ränta och att jag skulle spendera 10k i månaden??? Skulle inte tro det... Enligt dom får jag bara låna 850 000 vilket sätter mig i en liten 1a eller 2a i utkanten av stan. 
    Sbab kan tänka sig att låna ut 1 200 000 och då kan jag iaf köpa mig en lägenhet jag kan trivas i.

    Tänkte samla på mig mer info om "vettiga" banker från er med lite mer erfarenhet.

  • Fri 15 May 2020 19:27
    #3

    Är det en traditionell bank, tex Swedbank, är det alltid mycket bättre att ta personlig kontakt med banken än att fylla i något webbformulär.

    Andra banker som inte har några bankkontor, tex SBAB, ger besked direkt på nätet så det går snabbt och enkelt, men det går sällan att förhandla sig till personliga fördelar.

  • Sat 16 May 2020 11:13
    #4

    Nu var det länge sedan vi tog vårt lån, men min erfarenhet var att såna uträkningsprogram bara ger en fingervisningav vad man kan få. De tar inte hänsyn till saker som en bankanställs kan ta hänsyn till. T ex så tog min bank med i beräkningarna att jag hade ett mångårigt aktivt sparande och aktivt placerade mina pengar på olika sätt.

    Så läs på lite om vilken bank som är bäst på de punkterna som är viktiga för sig och boka sedan ett möte med de.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 19 May 2020 20:37
    #5

    Har du provat att fylla i lånelöfte på sbab?
    https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/ansok_om_bolan_och_lanelofte.html

Svar på tråden Hur ska jag gå tillväga för att få ett bra lånelöfte?