• Sat 16 May 2020 10:07
    513 visningar
    8 svar
    8
    513

    Vad ska jag plantera i mitt land?

    Hej!

    Jag har precis fixat iordning ett trädgårdsland.

    Nu återstår bara planteringen!

    Men vad ska jag plantera? Kom med förslag! =)

    Har ett barn på snart 3 år så kul om det inte är sånt som kommer bli klart först i höst.

    Jordgubbar har vi redan i ett annat land!

  • Svar på tråden Vad ska jag plantera i mitt land?
  • Sat 16 May 2020 10:08
    #1

    Sätt lök! Superkul att bara kunna gå ut och plocka när man ska laga mat. Sen sallad. Vi har också precis satt sparris. Tyvärr är ju det en växt som behöver något år. Vi köpte hyfsat stora plantor för 89kr/st. Fyra st. Nyplanterade. Blir ingen skörd iår på dom men högst troligt blir det kanske något nästa år! Å mer för varje år som går

  • Sat 16 May 2020 10:11
    #2
    Findus12 skrev 2020-05-16 10:08:51 följande:

    Sätt lök! Superkul att bara kunna gå ut och plocka när man ska laga mat. Sen sallad. Vi har också precis satt sparris. Tyvärr är ju det en växt som behöver något år. Vi köpte hyfsat stora plantor för 89kr/st. Fyra st. Nyplanterade. Blir ingen skörd iår på dom men högst troligt blir det kanske något nästa år! Å mer för varje år som går


    Åh lök var en bra idé! Tack!
  • Sat 16 May 2020 10:16
    #3

    Plantera sånt ni gillar att äta. Potatis,sallad,mangold,kryddor,lök,rödbetor,sockerärtor, zucchini, kålrabbi är enkelt att odla och ger bra skörd.

  • Sat 16 May 2020 10:20
    #4
    Dexter dot com skrev 2020-05-16 10:16:22 följande:

    Plantera sånt ni gillar att äta. Potatis,sallad,mangold,kryddor,lök,rödbetor,sockerärtor, zucchini, kålrabbi är enkelt att odla och ger bra skörd.


    Tack för många bra tips!
  • Sat 16 May 2020 10:28
    #5

    Vi har potatis, ärtor, sallad, morötter och ett par sorters blommor som barnen fått välja. Morötterna blev så sena ett år att de passade perfekt att plocka till snögubbarna vintertid :)

  • Sat 16 May 2020 14:42
    #6

    rädisor växer snabbt.

  • Sun 17 May 2020 21:58
    #7

    Sockerärtor brukar vara en barnfavorit! Växer fort, och du kan så kontinuerligt under sommaren så det alltid finns att gå och äta av!

  • Mon 18 May 2020 10:00
    #8

    De som rekommenderar att plantera potatis verkar aldrig ha problem med coloradobaggar :/
    Ärtor, sallad, lök. Men aldrig något med starka rötter som t.ex. pepparrot - det är helvete att ta bort sen

Svar på tråden Vad ska jag plantera i mitt land?