• Anonym (Ego?)
    Sat 16 May 2020 19:16
    1941 visningar
    156 svar
    156
    1941

    Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni, och varför?

  • Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?
  • Sat 16 May 2020 19:18
    #1

    Både och. Det bidrar till egen tillfredsställelse och till samhällets arbetskraft.

  • Anonym (E)
    Sat 16 May 2020 19:18
    #2
    +1

    Man skaffar barn för sin egen skull vilket gör det egoistiskt. Förstår inte hur det skulle kunna vara en ej egoistiskt handling?

  • Sat 16 May 2020 19:20
    #3
    +2

    Ja med tanke på hur överbefolkad jorden är så är det väldigt egoistiskt ja. Jag har basrn själv men är rädd för om dom ens har en framtid på denna planet med tanke på hur vi människor faktiskt förstör ALLT.

  • Gameof­throne­s
    Sat 16 May 2020 19:26
    #4

    För din egen vinning ego.

    För bådas, inte =)

  • Sat 16 May 2020 21:11
    #5

    Alltid en egoistisk handling att antingen välja att få barn eller välja bort att få barn. (Med några extrema situationer som är undantag)

  • Anonym (Svåra tider)
    Sat 16 May 2020 21:20
    #6

    Jag har hört att folk som inte vill ha barn är väldigt egoistiska.Det kan jag hålla med om ibland,men att skaffa barn är ochså egoistiskt på något sätt?

  • Anonym (Svar på tal)
    Sun 17 May 2020 08:08
    #7

    Alltid! Att skaffa barn gör man enbart för sin egen skull.

  • Anonym (Svar på tal)
    Sun 17 May 2020 08:16
    #8
    viseversa skrev 2020-05-16 19:20:37 följande:

    Ja med tanke på hur överbefolkad jorden är så är det väldigt egoistiskt ja. Jag har basrn själv men är rädd för om dom ens har en framtid på denna planet med tanke på hur vi människor faktiskt förstör ALLT.


    Jag såg en jämförelse mellan hur olika handlingar har en inverkan på miljön, både positivt och negativt. Att återvinna gav ledsamt lite plus till miljön, att ta bussen istället för bilen var ju lite medelbra så där, sluta flyga var så klart jättebra, men barn hade en extremt stor inverkan på miljön, i särklass mer negativ inverkan att skaffa barn, så om man vill det bästa för jordklotet ska man alltså låta bli. Jag ska se om jag kan hitta videon.
  • Anonym (Såkla­rt egoist­iskt)
    Sun 17 May 2020 08:58
    #9

    Jorden är överbefolkad, om ni vill ha barn så ska ni adoptera barn, det är det enda rätta. Folk påstår sig vara miljömedvetna men de skaffar sig ändå barn som bidrar till mera slöseri av resurser och större utsläpp.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Sun 17 May 2020 09:44
    #10

    Måste man dela upp det i antingen eller? Jag tycker inte det är egoistiskt utan fullt normalt och naturligt. Naturligt att känna barnlängtan och ha behov av att få barn. De flesta tycker det är roligt och meningsfullt. Hela livet är ju annars egoistiskt, man jobbar för sig själv, äter för sin skull, gå till läkaren för sin skull mm mm.

Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?