• Anonym (Otill­fredss­tälld)
    Sun 17 May 2020 10:22
    1886 visningar
    58 svar
    58
    1886

    Funderar på otrohet

    Jag och min fru har varit tillsammans sedan vi var väldigt unga. Vi har tonårsbarn tillsammans och för några år sedan fick vi en sladdis. Problemet som vi har är närheten. Den finns inte där.

    Jag har inte ett onatulrigt stort behov av intimitet och ömhet men kanske medel högt. Medan min fru helt saknar lust och avfärdar mig varje gång jag försöker inleda något eller söka kontakt. Vårt sexliv är helt på hennes villkor (kanske en gång i kvartalet, men oftast mer sällan än så), och jag känner mig som en äcklig kåtgubbe som håller på att bli tokig. Kan inte tänka mig ett liv utan kyssar smekningar och ett fungerande samliv.

    Jag har såklart pratat med henne om det här och förklarat att det är ett väldigt stort problem för mig. Men hon ser det inte som ett problem eftersom hon får det hon vil ha (uselt sex någon enstaka gång om året). Jag vet inte va jag ska göra. Jag har föreslagit par terapi men hon är inte intresserad av det. hon tycker att det är pinsamt. Det gör jag med, men jag fixar inte att leva så här. 

    Situationen har pågått i flera år. Sex sker helt på hennes villkor och när det väl händer är det inte särskilt spännande. Kanske för att hon är helt ointresserad av det och ser det som om hon gör mig en tjänst, eller som om hon offrar sig.

    Jag vill inte separera från henne och splittra vår familj för detta, samtidigt klarar jag inte av att leva i en relation helt utan ömhet och kärlek. Har någon annan erfarenhet av detta?

    Som jag skrev i rubriken har jag funderat på att vara otrogen. Men har ingen aning om hur man gör för att träffa någon i en liknande situation, och vet inte om mitt samvete skulle klara av det. Om jag inte hade varit tillsammans med min fru tror jag inte jag skulle ha några problem att träffa andra kvinnor, så det handlar inte om det.

  • Svar på tråden Funderar på otrohet
  • Sun 17 May 2020 10:41
    #1

    Du ska INTE vara otrogen, för det är bara as till män som är det.

    Du har två val:
    1. Sätt dig ned med frugan och verkligen visa vad allvarligt detta är och ge henne alternativ, antingen fixa situationen, tillåta dig vara med annan kvinna sexuellt ELLER separera.
    2. Stå för dina ord, att verkligen ta steget mot separation om det inte blir bättre.

    Så länge du bara "hotar" och inte gör allvar av det så kommer du ingenstans.

  • Anonym (L)
    Sun 17 May 2020 10:52
    #2

    Otrohet är aldrig okej. Var inte otrogen, det är svinigt som fan.

    Det du ska göra är att fråga henne varför det är såhär. Fråga henne om hon inte är attraherad av dig längre, eller vad det annars beror på att hon skjuter bort dig och inte vill ha sex eller närhet?

    Om ni kan fixa det problemet och hon kan börja känna att hon vill ha sex och närhet så är det ju det bästa. Annars tror jag mer på att ni måste göra slut, för jag antar att hon inte skulle acceptera att du har sex och närhet med någon annan. Du kan ju ändå fråga vad hon anser om det. Om det inte går att fixa detta och hon inte vill att du ska vara med någon annan, då har du bara två val kvar: skiljas eller acceptera att det är såhär.

    Personligen skulle jag välja att skiljas. Har stort behov av sex och närhet och skulle därför aldrig någonsin kunna leva med någon som inte vill dela det med mig. Skulle bli olycklig och känna mig ful och äcklig. Jag skulle dock aldrig någonsin vara otrogen, så det enda som skulle återstå är skilsmässa.

  • Anonym (Otill­fredss­tälld) Trådstartaren
    Sun 17 May 2020 22:38
    #3

    Till er som svarat: Jag har förstås pratat med henne om det här. Sagt att jag har vissa grundläggande behov och att mediokert sex en gång var tredje månad inte funkar. Det handlar såklart inte bara om sex, utan också om omhet. Kyssar, smekningar och sånt.

    Jag har också frågat om honinte är attraherad av mig, men hon fnyser bara åt det och tar det inte på allvar. Problemet som jag ser det är att hon inte tycker att det är ett problem eftersom hon inte har samma behov som jag. Och så länge hon inte drabbas av det så verkar hon tycka att det är okej.

    för min del känns det som om jag blir påtvingad ett munkliv. jag har inte valt det här. och det handlar inte om några sjuka porrfetischer utan bara om lite mänsklig värme.

    Tidigare när våra stora barn var små hade vi också det här problemet. Då sa hon att hon fick all den intimitet hon behövde från barnen. Hon likställde alltså en kramar och pussar från barnen med kramar och ömhet från sin man. Jag menar att det är två helt skilda saker. Åter en sak jag har tagit upp med henne.

    Det enda jag inte har tagit upp är det Långbenochpluto skriver, att föreslå ett öppet förhållande som en sista utväg.

    Jag håller på att bli tokig här. Någon som har en liknande erfarenhet och kan berätta hur ni tog er ur detta? Om det går?

  • Anonym (Gick isär)
    Sun 17 May 2020 22:56
    #4
    Anonym (Otillfredsställd) skrev 2020-05-17 22:38:07 följande:

    Till er som svarat: Jag har förstås pratat med henne om det här. Sagt att jag har vissa grundläggande behov och att mediokert sex en gång var tredje månad inte funkar. Det handlar såklart inte bara om sex, utan också om omhet. Kyssar, smekningar och sånt.

    Jag har också frågat om honinte är attraherad av mig, men hon fnyser bara åt det och tar det inte på allvar. Problemet som jag ser det är att hon inte tycker att det är ett problem eftersom hon inte har samma behov som jag. Och så länge hon inte drabbas av det så verkar hon tycka att det är okej.

    för min del känns det som om jag blir påtvingad ett munkliv. jag har inte valt det här. och det handlar inte om några sjuka porrfetischer utan bara om lite mänsklig värme.

    Tidigare när våra stora barn var små hade vi också det här problemet. Då sa hon att hon fick all den intimitet hon behövde från barnen. Hon likställde alltså en kramar och pussar från barnen med kramar och ömhet från sin man. Jag menar att det är två helt skilda saker. Åter en sak jag har tagit upp med henne.

    Det enda jag inte har tagit upp är det Långbenochpluto skriver, att föreslå ett öppet förhållande som en sista utväg.

    Jag håller på att bli tokig här. Någon som har en liknande erfarenhet och kan berätta hur ni tog er ur detta? Om det går?


    Ett problem är att du är otroligt omanlig för henne när du beter dig så ynkligt och desperat. Kanske är hon ointresserad av sex eller bara ointresserad av sex med dig, det är svårt att säga.

    Hon är så säker på dig att hon inte tar dig på allvar när du tar upp dina behov.

    Du kommer inte kunna ändra på henne, utgå ifrån det och bestäm dig för om det är ett liv du kan acceptera. Därefter måste du agera fullt ut.

    möjligen kan hon acceptera att du ligger med nån annan, värt att ta upp men det verkar inte troligt. Om inte så är det bara att välja. Fortsätt som det är nu, troligen blir det ännu sämre, eller lämna.

    Vilket är det minst dåliga?
  • Anonym (Prata med henne)
    Sun 17 May 2020 23:06
    #5

    Det låter som enda utvägen är att föreslå öppet förhållande. Är det något hon skulle kunna tänka sig?

    Hon kanske tänker som du, att hon värdesätter er familj och ert liv tillsammans och då får ni ha kvar det som förenar er men ni söker det sexuella på annat håll. Vem vet hon kanske också vore intresserad av att träffa en annan man? Lusten och spänningen er emellan kan ha dött men ni båda kanske kan återväcka den med en annan partner?

  • Anonym (anno)
    Sun 17 May 2020 23:19
    #6
    Långbenopluto skrev 2020-05-17 10:41:26 följande:

    Du ska INTE vara otrogen, för det är bara as till män som är det.

    Du har två val:
    1. Sätt dig ned med frugan och verkligen visa vad allvarligt detta är och ge henne alternativ, antingen fixa situationen, tillåta dig vara med annan kvinna sexuellt ELLER separera.
    2. Stå för dina ord, att verkligen ta steget mot separation om det inte blir bättre.

    Så länge du bara "hotar" och inte gör allvar av det så kommer du ingenstans.


    Ett fjärde alternativ är ju att ni fortsätter som nu. Förklara att det också är ett alternativ och att du inte vet om du står ut med det i längden.

    Hon kanske rentav håller med om att sexet är värdelöst när ni väl har det. Kanske är det därför hon inte vill?
  • Anonym (anno)
    Sun 17 May 2020 23:31
    #7
    Anonym (Gick isär) skrev 2020-05-17 22:56:52 följande:
    Ett problem är att du är otroligt omanlig för henne när du beter dig så ynkligt och desperat. Kanske är hon ointresserad av sex eller bara ointresserad av sex med dig, det är svårt att säga.

    Hon är så säker på dig att hon inte tar dig på allvar när du tar upp dina behov.

    Du kommer inte kunna ändra på henne, utgå ifrån det och bestäm dig för om det är ett liv du kan acceptera. Därefter måste du agera fullt ut.

    möjligen kan hon acceptera att du ligger med nån annan, värt att ta upp men det verkar inte troligt. Om inte så är det bara att välja. Fortsätt som det är nu, troligen blir det ännu sämre, eller lämna.

    Vilket är det minst dåliga?
    Där har du svaret. Hon behöver inte jobba ett smack för din skull. Hon har läst dig utan och innan och vet att du redan accepterat vad som helst.

    Det är dags att visa att du också är med och bestämmer. Kräv eget sovrum och se till att det händer. Fortsätt sedan distansera dig och föreslå att ni tar en paus i ert obefintliga förhållande men att ni kan leva under samma tak.
  • Anonym (Otill­fredss­tälld) Trådstartaren
    Sun 17 May 2020 23:33
    #8
    Anonym (Gick isär) skrev 2020-05-17 22:56:52 följande:
    Ett problem är att du är otroligt omanlig för henne när du beter dig så ynkligt och desperat.
    Förstår inte vad du menar här. Syftar du på att det är omanligt, ynkligt och desperat att kommunicera och lyfta problemen man ser i relationen?

    Däremot håller jag med med om att jag börjar bli desperat. Den här onda spiralen har pågått länge.
    Anonym (anno) skrev 2020-05-17 23:19:03 följande:
    Hon kanske rentav håller med om att sexet är värdelöst när ni väl har det. Kanske är det därför hon inte vill?
    Hon är inte direkt äventyrlig eller initiativrik i sängen. Med betoning på sängen, för hon skulle alrdig tänka sig ha sex någon annanstans än just där. Under täcket och med släckt lampa.

  • Anonym (anno)
    Sun 17 May 2020 23:57
    #9
    Anonym (Otillfredsställd) skrev 2020-05-17 23:33:25 följande:
    Förstår inte vad du menar här. Syftar du på att det är omanligt, ynkligt och desperat att kommunicera och lyfta problemen man ser i relationen?

    Däremot håller jag med med om att jag börjar bli desperat. Den här onda spiralen har pågått länge.
    Anonym (anno) skrev 2020-05-17 23:19:03 följande:
    Hon kanske rentav håller med om att sexet är värdelöst när ni väl har det. Kanske är det därför hon inte vill?
    Hon är inte direkt äventyrlig eller initiativrik i sängen. Med betoning på sängen, för hon skulle alrdig tänka sig ha sex någon annanstans än just där. Under täcket och med släckt lampa.

    FL innehåller ju ett antal trådar som handlar om män som blivit förbluffade över vad deras stentråkiga fruar vill göra när de hittar en alternativ man.

    Det sannolika är att hon gärna skulle ha mer avancerad sex om rätt man dök upp. Du behöver alltså transformera dig lite.

    Inget fel att ta upp problemen som du gör, men att bara svälja hennes icke-lösning är faktiskt sämre än att vara otrogen. Säg att du tycker hon förtjänar nåt bättre. Visa att du menar det.
  • Anonym (Camil­la)
    Mon 18 May 2020 07:32
    #10

    Jahapp! Ännu en tråd i det gamla ämnet. Håller med Anno.

    Kommunikation är alltid nyckeln. Sexliv går i vågor. Vad är din insats i förhållandet. Har du klurat ut hur hon vill bli tillfredsställd. Hennes behov. Kompatibla med dina behov. Tycker att man är ju två i relationen så den som har lägst libido inte heller han lägga ribban (pun intended) för vad som är ok. Öppenhet och lyhördhet samt en sväng till familjeterapeut. Då är ni tvungna att både lyssna, förklara och förstå vad den andre säger. Sedan starta om med intimitetsövningar. En otrohet löser absolut inga problem. Endast tillfällig njutning sedan kan ett mycket mycket större problem ha skapats. Lycka till!

Svar på tråden Funderar på otrohet