• Mon 18 May 2020 20:05
    5431 visningar
    12 svar
    12
    5431

    Ruvardag... Ja, vad?

    Hej!

    Som rubriken lyder vet jag inte riktigt hur man räknar ruvardag!

    Gjorde FET (5dagars) i onsdags.

    Lite bakgrund för den intresserade. :)

    Vi gör IVF på grund av endometrios och vestibulit och första försöket gjordes med hjälp av hormoner.

    Vi fick ut 10 ägg och 5 blev befruktade, så 4 till frysen. Tyvärr fastnade inget embryo den gången.

    Denna gång provade vi i min naturliga cykel, men ägglossningen ville inte starta så jag fick ta en spruta. Har ingen aning om när BIM är, då jag tyvärr inte vet hur lång min cykel är.

    (Började med preventivmedel vid 12 års ålder pga menssmärtor och har nästan aldrig varit utan.)

    Men ja, till frågan:

    Vilken RD är jag på?

  • Svar på tråden Ruvardag... Ja, vad?
  • Mon 18 May 2020 20:51
    #1

    Jag räknar den dag embryot sätts in som ruvardag 1 för det är ju den första dagen man ruvar. Beroende på hur många dagar embryot odlats sker insättning v.2+2, 2+3 eller 2+5. I ditt fall v.2+5 mao.

  • Mon 18 May 2020 21:30
    #2

    Som jag förstår det räknas överföringsdagen som ruvardag 0. Idag är du i så fall på ruvardag 5 och embryot är 10 dagar gammalt. Mensen brukar beräknas 14 dagar efter ägglossning, vilket borde vara dagen för BIM för dig med (alltså 14 dagar efter sprutan).
    Du har säkert fått en testdag, men många brukar "tjuvtesta" innan dess. Själv fick jag mycket svagt positivt 6 dagar efter insättning (5dagars). Det gick knappt att utläsa, men blev lite starkare för var dag efter detta.
    Lycka till!

  • Tue 19 May 2020 19:55
    #3
    EffKayAre skrev 2020-05-18 20:05:27 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder vet jag inte riktigt hur man räknar ruvardag!

    Gjorde FET (5dagars) i onsdags.

    Lite bakgrund för den intresserade. :)

    Vi gör IVF på grund av endometrios och vestibulit och första försöket gjordes med hjälp av hormoner.

    Vi fick ut 10 ägg och 5 blev befruktade, så 4 till frysen. Tyvärr fastnade inget embryo den gången.

    Denna gång provade vi i min naturliga cykel, men ägglossningen ville inte starta så jag fick ta en spruta. Har ingen aning om när BIM är, då jag tyvärr inte vet hur lång min cykel är.

    (Började med preventivmedel vid 12 års ålder pga menssmärtor och har nästan aldrig varit utan.)

    Men ja, till frågan:

    Vilken RD är jag på?


    Hej! Jag gjorde min första FET också med en femdagars blasto i onsdags så vi är på samma ruvardag! Hur går det för dig? Har du några symptom eller så?
  • Tue 19 May 2020 23:19
    #4

    Så kul!

    Nej inga symtom ännu.

    Eller jag har ofta värk, men det har jag alltid vanligtvis också pga endometriosen, så det är svårt att säga vad det beror på..

    Men jag hoppas såklart!

    Du då?

  • Wed 20 May 2020 10:46
    #5
    EffKayAre skrev 2020-05-19 23:19:42 följande:

    Så kul!

    Nej inga symtom ännu.

    Eller jag har ofta värk, men det har jag alltid vanligtvis också pga endometriosen, så det är svårt att säga vad det beror på..

    Men jag hoppas såklart!

    Du då?


    Ja, jag tyckte att jag hade symptom, eller jag har haft mycket aktivitet i "tjejmagen", där jag normalt har mensvärk, det har liksom dragit och varit spänt. Igår blev också brösten större. Min klinik sa dock att det där att det rör sig i magen kan ha att göra med att man stoppar in nåt.. så behöver inte alls vara en graviditet. Jag testade faktiskt med ett vanligt test imorse som var negativt... så jag är rätt låg. Kunde se en liten antydan till streck men känner att det borde vart tydligare om det faktiskt hade varit något.. Så känns uppgivet. Hur tänker du med testandet?
  • Thu 21 May 2020 23:23
    #6

    Vad jag läst i tidigare trådar så är en antydan till streck bra! Så tappa absolut inte hoppet. ??

    Jag tänkte testa med ett sånt där tidigt-test imorgon, men känner verkligen mig som 0 gravid tyvärr..

    Det går bara hoppas!

  • Fri 22 May 2020 08:43
    #7
    EffKayAre skrev 2020-05-21 23:23:14 följande:

    Vad jag läst i tidigare trådar så är en antydan till streck bra! Så tappa absolut inte hoppet. ??

    Jag tänkte testa med ett sånt där tidigt-test imorgon, men känner verkligen mig som 0 gravid tyvärr..

    Det går bara hoppas!


    Ja jag har faktiskt också läst det. Har också läst i andra trådar att många som blir gravida har mycket "mensvärk" under ruvartiden. Har också dock förstått att det är många som får molvärk eller magont bara av lutinus? Så svårt att veta om det är det ena eller andra!

    Jag har inte fått mens än. Vet du om man kan säga att beräknad mens för oss är idag? För jag tog ÄL-sprutan på onsdag kväll för tre veckor sedan och då var väl ÄL på fredagen, alltså två veckor från nu.. eller räknar man annorlunda såhär i en cykel när man gör FET och tar lutinus? Å vad spännande med testa-tidigt test. Jag har också funderat på att ta en sån, men är också lite rädd för att det ska vara negativt för då är liksom allt hopp ute. 
  • Fri 22 May 2020 08:55
    #8

    Jag testade imorse och tyvärr var det inget streck.. så det ser mörkt ut. Men jag hoppas.

    Om det inte går så får vi ge det ett nytt försök. Jag försöker vara positiv, även om det inte blir som vi vill.

    Är tacksam att jag har två ägg till i frysen.

    Alltså jag vet inte, jag är pinsamt dålig på allt som har med kvinnokroppen att göra haha. (Skyller på skolan som inte lärde oss hur nåt funkade.)

    Jag tog den på lördag den 9e och satte in onsdagen efter.

    Konstigt att vi tog olika dagar? Fast det kanske är olika sprutor? Vars i Sverige bor du? Jag bor i Piteå.

  • Thu 4 Jun 2020 16:36
    #9

    Jag är faktiskt gravid!! Helt otroligt, i vecka 6 nu. Men som jag sett andra skriva i forumen förstår man att plusset är ett delmål, och nästa mål är nu 12 veckor. Man är väldigt orolig för att nåt ska gå snett men risken är ju trots allt ganska liten och man måste försöka att inte tänka på det. Någon som vet vad risken att det händer något är?

  • Thu 4 Jun 2020 16:58
    #10
    anonym989 skrev 2020-06-04 16:36:07 följande:

    Jag är faktiskt gravid!! Helt otroligt, i vecka 6 nu. Men som jag sett andra skriva i forumen förstår man att plusset är ett delmål, och nästa mål är nu 12 veckor. Man är väldigt orolig för att nåt ska gå snett men risken är ju trots allt ganska liten och man måste försöka att inte tänka på det. Någon som vet vad risken att det händer något är?


    Grattis!! Vad roligt :) Jag vet inte risken för att något går fel, men så fort du varit på ultraljud och sett ett hjärta slå minskar den risken väldigt mycket. Håller tummarna!
  • Fri 5 Jun 2020 07:56
    #11
    Ellie skrev 2020-06-04 16:58:29 följande:
    Grattis!! Vad roligt :) Jag vet inte risken för att något går fel, men så fort du varit på ultraljud och sett ett hjärta slå minskar den risken väldigt mycket. Håller tummarna!
    Stort tack! :) Åhh ja ska bli underbart, ser så fram emot det! Ca en och en halv vecka kvar. Är du också gravid nu? 
  • Fri 5 Jun 2020 08:38
    #12
    anonym989 skrev 2020-06-05 07:56:25 följande:

    Stort tack! :) Åhh ja ska bli underbart, ser så fram emot det! Ca en och en halv vecka kvar. Är du också gravid nu? 


    Nej, min insättning var för länge sedan. Jag har två döttrar på 5 och 8 år :)
Svar på tråden Ruvardag... Ja, vad?