• Tue 19 May 2020 21:51
    745 visningar
    8 svar
    8
    745

    Tips på filmer/böcker/serier om att gå i förskoleklass?

    Jag har en son som med skräckblandad förtjusning ska börja förskoleklass i höst. Han funderar på det här extremt mycket och har tusen frågor som vi försöker svara på så gott vi kan.


    Sedan några veckor tillbaka har han börjat titta på dubbade high-school-serier och jag ställde mig lite frågande till det här, och han svarade att han vill ju veta hur det är i skolan!

    Helt logiskt egentligen, men kanske väldigt missvisande, med just den typen av serie.


    Finns det filmer/serier/böcker som visar hur det kan gå till i en svensk förskoleklass? Han ska gå på en montessoriskola, om det har betydelse.

  • Svar på tråden Tips på filmer/böcker/serier om att gå i förskoleklass?
  • Anonym (.)
    Wed 20 May 2020 18:39
    #1

    Boken Börja skolan av Helena Bross och Emma Göthner är bra.

  • Anonym (Lusen­)
    Wed 20 May 2020 18:47
    #2
    Anonym (.) skrev 2020-05-20 18:39:56 följande:

    Boken Börja skolan av Helena Bross och Emma Göthner är bra.


    Gick in intråden för att tipsa om just den. Men du hann före!
  • Anonym (MIMMI­)
    Fri 22 May 2020 21:54
    #3

    Finns en serie från 80/90 talet som handlar om Mimmi som ska börja på dagis/ Förskola.



    DEL 1

  • Fri 22 May 2020 22:17
    #4

    Böckerna om Nina går att läsa fristående eller följa från förskoleklass till skolan, skrivna av Emi Gunér. De var väldigt igenkännande böcker tyckte både jag och barnen som skrattade gott ibland och undrade om författaren spanat utanför vårt hus på oss!  

    Svtplay har en liten serie: https://www.svtplay.se/borja-skolan

    Ä
    ven Sveriges Radio har en serie att lyssna på: https://sverigesradio.se/borjaskolan

    Finns också Alfons Åberg böcker: Bus-Alfons och "Alfons börjar skolan" (har dock inte läst sista, men vet att mina tyckte det var kul att tvisten i Bus-Alfons att fröken var nästan mer nervös än eleverna. Något de inte tänkte på innan. 


  • Anonym (Fredd­a.)
    Fri 22 May 2020 22:41
    #5

    Hej!

    Liksom signaturen "Mimmi" vill jag också slå ett slag för Viveca Lärns böcker om Mimmi.

    Helena Dahlbäck har skrivit några böcker om flickan Fredda. Jag minns att jag läste en av dem - säkerligen "Fredda sju år" - för min halvlillasyster och den innehöll ganska mycket "skoltankar".

  • Anonym (.....­)
    Fri 22 May 2020 22:57
    #6

    När Alfons Åberg ska börja skolan :)

  • Sat 23 May 2020 01:18
    #7

    En tredje för Viveca Lärn!

    Tror boken om Mimmi på lekis är "Monstret i skåpet", riktigt bra!

  • Anonym (Lusen­)
    Sat 23 May 2020 15:22
    #8

    Hur mycket jag än älskar Mimmi-böckerna så vill jag nog ändå säga att de inte beskriver skolan av idag. Mitt barn kände inte igen sig.

    Men som böcker är de underbara. Älskar dem!

Svar på tråden Tips på filmer/böcker/serier om att gå i förskoleklass?