• Anonym (signa­turen)
    Wed 20 May 2020 16:13
    1846 visningar
    71 svar
    -4 +1
    71
    1846

    Man får inte slå tjejer?

    "En kille får aldrig slå en tjej" 

    Denna mening har nog alla hört talas om. Vissa ser det som ren fakta. 
    Varför anser vissa det? För att tjejer är svagare individer? 

    Om en taning, liten kille på 30kg, slår en stor, stark tjej på 100kg, 
    är det då mer okej? Eftersom killen är den svagare i detta sammanhang? 

    Nu pratar vi om ett slag, ingen brottningsmatch. Varför skulle det vara
    värre att ge en tjej ett slag på käften, än en kille? Bara för att tjejer är svagare
    rent fysiskt, betyder det inte att det skulle ge mer skada, göra mer ont, för 
    tjejen att bli slagen, än för killen.

    Själva fysiska biten är oftast kortvarig, ett slag gör ont en stund, sen går det över. Värre med den psykiska. Ett slag kan leda till långvarig psykisk ohälsa. Trauma, ångest, räddsla.. Har tjejer svagare psyke än killar? Nej, oftast tvärtom faktiskt. Med andra ord, rent teoretiskt, generellt, så skulle en tjej klara av att hantera ett slag, bättre än en kille. Troligen skulle tjejen få betydligt bättre stöttning också efter händelsen av vänner och familj, medans killen skulle vara få höra "de var ju bara ett slag, släpp det" 

    När man ger ett slag till någon, så är det som ett straff. Någon anser att någon annan gjort fel, och anser sig ha rätt till att skada den andra människan som straff. Om en kille och en tjej gör exakt samma fel, varför ska tjejen få komma undan, medans killen ska bli slagen? 

    Men vad finns det för argument till att man inte får slå tjejer? 
    Finns nog inga vettiga. Oftast är det män som säger det, och dom vet nog
    inte ens själva egentligen.. Nu pratar vi inte om desperata singel män som fjäskar och skänker sig till feminsm, i hopp om att kvinnor ska falla för dem. 

    Jag anser att våld är alltid fel, oavsett vad. Så länge det inte är självförsvar. 
    Att ta till våld, är ett bevis på psykisk svaghet. Finns inga ursäkter.
    Läs den meningen igen, innan ni kommenterar att jag stöttar kvinnomisshandel eller liknande patetiska argument. 

  • Svar på tråden Man får inte slå tjejer?
  • Wed 20 May 2020 16:14
    #1
    +4

    Man får inte slåss. Punkt.

    Därför får man såklart inte heller slå tjejer.

  • Anonym (.)
    Wed 20 May 2020 16:18
    #2

    Allt våld i relationer, oavsett kön och vikt på de inblandade är riktigt illa. Att försöka säga att det finns någon form av förmildrande omständigheter är idiotiskt.

    En relation som innehåller våld bör avslutas, och den personen som slåss bör gå någon form av anger management, innan hen går in i en ny relation.

  • Anonym (Sara)
    Wed 20 May 2020 16:24
    #3

    Det kanske är sånt som killar är uppvuxna med främst? Och kanske framför allt en äldre gereration?

    Jag är uppvuxen med att man inte ska slåss alls.

    Men när det handlar om barn tror jag inte det handlar om storlek utan mer att man gjort väldigt stor skillnad på pojkar och flickor, att flickor har ett skörare vösen och vare sig vill eller kan slåss. flickan är istället behov av beskydd. Därför är det värre för pojken att slå flickan.

    Tror jag.

    Men som sagt trodde jag inte sånt sas till barn längre, kanske min föräldrageneration som var barn på 50talet fick höra sånt?

  • Anonym (Ann)
    Wed 20 May 2020 16:27
    #4
    +3

    Jag fick lära mig att man inte fick slåss alls. Fick lära mig att inte slå syrran genom att själv bli slagen på bara stjärten. Pedagogiskt!!

  • Anonym (Sara)
    Wed 20 May 2020 16:30
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2020-05-20 16:24:44 följande:

    Det kanske är sånt som killar är uppvuxna med främst? Och kanske framför allt en äldre gereration?

    Jag är uppvuxen med att man inte ska slåss alls.

    Men när det handlar om barn tror jag inte det handlar om storlek utan mer att man gjort väldigt stor skillnad på pojkar och flickor, att flickor har ett skörare vösen och vare sig vill eller kan slåss. flickan är istället behov av beskydd. Därför är det värre för pojken att slå flickan.

    Tror jag.

    Men som sagt trodde jag inte sånt sas till barn längre, kanske min föräldrageneration som var barn på 50talet fick höra sånt?


    Och där får jag väl tillägga, värre för pojken att slå flickan än för pojken att slå en jämnårig pojke. Att den som kunde tänkas skåss överhuvudtaget var en pojke var nog ganska självklart i det tänkesättet.

    Men har nu läst din trådstart lite noggrannare och där låter det mer som att det handlar om misshandel mellan vuxna. Jag hoppas verkkigen att den gängse bilden ör att misshandel är fruktansvärt oavsett om det är en man eller kvinna som misshandlas.
  • Anonym (.....­..)
    Wed 20 May 2020 16:31
    #6
    +1

    Våld är illa oavsett. Men med tanke på att mäns våld mot kvinnor är den vanligaste dödsorsaken bland unga kvinnor, och kvinnor dessutom har sämre chanser att försvara sig pga att de är fysiskt underlägsna män biologiskt sett så kan jag tycka att kvinnomisshandel är bland det värsta man kan göra efter barnmisshandel.

    Försvarar inte misshandel av män men du kan väl ändå hålla med om att det är värre att misshandla någon som är fysiskt svagare och inte har samma förutsättningar till självförsvar fysiskt sätt jämfört med att slå till någon på käften? Män utövar i betydligt större utsträckning grovt fysiskt våld än vad kvinnor gör, men kvinnor utövar oftare psykisk misshandel.

  • Anonym (eee)
    Wed 20 May 2020 16:35
    #7

    Man får inte slå någon, kön spelar ingen roll! 

    Det talesättet du refererar till är ju från "förr" man sa så. 

  • Anonym (.....­..)
    Wed 20 May 2020 16:37
    #8
    Anonym (eee) skrev 2020-05-20 16:35:05 följande:

    Man får inte slå någon, kön spelar ingen roll! 

    Det talesättet du refererar till är ju från "förr" man sa så. 


    Man säger så fortfarande eftersom många är av åsikten att det är fegt att ge sig på någon som är svagare och inte kan försvara sig.
  • Anonym (Mindf­ulness­)
    Wed 20 May 2020 16:39
    #9

    Att ta till våld är en primitiv handling som markerar att man sjunkit i nivå.
    Dock finns det fortfarande ett antal grottmänniskor ibland oss som aldrig kommer att begripa något annat än ett ordentligt kok stryk.
    Some people just need a high five ...
    in the face .... with a chair.

  • Anonym (iris)
    Wed 20 May 2020 17:32
    #10

    Jag tycker inte att man ska slå någon.

    Min mamma blev misshandlad när jag var liten. Hon var ju rädd för vad mer han skulle göra. Det var mycket riktigt inte själva smärtan i enskilda slag som var det stora problemet, utan känslan av att inte kunna försvara sig, att inte kunna stå upp för sig själv, och av att behöva undra vilka gränser han kunde tänka sig bryta i stundens hetta. Och så oron för min och mina syskons skull, förstås.

    Hade hon varit lika stark som honom så hade risken nog varit mycket mindre att en sådan maktobalans skulle uppstå och bli så långvarig som den blev. 

Svar på tråden Man får inte slå tjejer?