• Anonym (Hejhe­j)
    Thu 21 May 2020 07:48
    739 visningar
    11 svar
    11
    739

    Jag vet inte vad jag ska göea

    Hejsan! Nu är ser så att jag lever med en sambo och dennes 2 barn (6 och 8 år). Jag försöker sätta upp regler men sambon går emot. Tillexempel så har jag tagit bort barnens surfplatta eftersom det inte funkar att ha den framme. Då låter sambon barnen ha dom vuxnas padda?

    Jag vet att jag inte har bestämmande rollen men något måste jag väl ha att säga till om?

  • Svar på tråden Jag vet inte vad jag ska göea
  • Barbro­45
    Thu 21 May 2020 07:52
    #1

    Vad är det som inte funkar? Bråkar de om den? Använder den den vi matbordet? Spelar de olämpliga spel? Blir det plattan istället för läxor och uteaktivitet?

    Beroende på vad så får man angripa på olika sätt.

  • Thu 21 May 2020 08:04
    #2
    +1

    Ni måste komma överens om reglerna tillsammans först, det blir nog inte så bra om du går in och bestämmer något sånt utan att prata med deras förälder.

  • sextio­talist
    Thu 21 May 2020 08:28
    #3

    Regler kring vad?

    Min uppfattning är att de få regler man har ska ha ett syfte

  • Anonym (Sara)
    Thu 21 May 2020 08:33
    #4

    Man måste ju vara överens om regler för att de ska funka. Så steg ett, innan du inför regler är ju attprata med din partner km rimliga regler och rutiner. Låt det at ett tag och lyssna på varandra. Först därefter kan man ha regler. Om den ene vuxne inte tror på och vill efterfölja reglerna hjälper det ju inte så mycket.

  • Anonym (eee)
    Thu 21 May 2020 08:46
    #5
    Anonym (Hejhej) skrev 2020-05-21 07:48:56 följande:

    Hejsan! Nu är ser så att jag lever med en sambo och dennes 2 barn (6 och 8 år). Jag försöker sätta upp regler men sambon går emot. Tillexempel så har jag tagit bort barnens surfplatta eftersom det inte funkar att ha den framme. Då låter sambon barnen ha dom vuxnas padda?

    Jag vet att jag inte har bestämmande rollen men något måste jag väl ha att säga till om?


    Men du kan inte bara ta bort, ni måste ha diskuterat tillsammans och bestämt vilka regler ni ska ha i ert hushåll. 

    Du och föräldern pratar först. Sedan pratar ni med barnen. SEN kan regler börja gälla!

    Om din partner inte gillar just den regeln du tyckte så blir det svårt, eftersom du inte är föräldern. 
  • Anonym (Hejhe­j) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 12:24
    #6

    Det var inte bara jag som tog bort paddan på det sättet utan vi kom överens om att ta bort den då barnen endast bråkar och tjafsar om den. Det har blivit mycket bättre sen vi tog bort den.

  • Anonym (Q)
    Thu 21 May 2020 12:45
    #7
    Anonym (Hejhej) skrev 2020-05-21 12:24:33 följande:

    Det var inte bara jag som tog bort paddan på det sättet utan vi kom överens om att ta bort den då barnen endast bråkar och tjafsar om den. Det har blivit mycket bättre sen vi tog bort den.


    Vissa föräldrar är inte konsekventa eller så kanske inte det beslutet funkade för pappan och han omvärderade. Det är supersvårt att som bonus eller annan vuxen komma in och styra upp, för det är inte upp till dig. Men å andra sidan ska du inte behöva ta konsekvenserna när det blir tjafs och bråk om paddan igen utan det kan du lugnt lämna åt deras far.
  • Anonym (,lmkn­j.)
    Thu 21 May 2020 13:43
    #8
    +1

    Rent krasst så nej, du har inget att säga till om i det läget. 

    Du har rätt att kräva att barnen visar respekt gentemot dig och inte förstör saker i ert hem osv. Men barnuppfostran är föräldrarnas sak att bestämma om. Du å din sida får bestämma om du är ok med deras barnuppfostran, eller i vissa fall bristen på den eller välja att bo som särbo eller göra slut. 

    MEN har ni kommit överens om en regel som han sen inte följer, då underminerar han dig och visar att du inte är någon att räkna med, din åsikt spelar ingen roll och ni kommer att få ett helvete framöver. 


    Du och din sambo måste prata om detta utan barn först. Bestäm reglerna och vilken konsekvens som ska komma av att bryta dem. Om barnen tjafsar om paddan, då tas den bort ett par dagar, om de bråkar om vem som ska sitta i en viss stol då får ingen sitta i den osv. 

    Din sambo måste vara med på noterna och också driva igenom dem, kan han inte så kan ni komma överens om att du gör det, MEN han får då inte gå bakom ryggen på dig och låta dem göra så ändå. Det är respektlöst och han kanske inte ser det utan du får påtala hur hans agerande visar för barnen att du inte räknas. Det är troligen inte hans avsikt. 

    Bestäm sedan tillsammans med barnen hur det ska se ut i ert hem. Barnen är med på noterna och kommer troligen testa gränserna men då gäller det att hålla ut och vara konsekvent. 


    Ni kan ju bestämma tid som barnen får ha den, varsin dag, varsin tidpunkt osv om det kan hjälpa. Det tar ett tag att få in, men det går ganska snabbt och sen är resten mycket lättare. 

  • Ess
    Fri 22 May 2020 17:41
    #9

    Säg till pappan att köpa en till så de har varsin, så slipper de bråka.

    Att du ska sätta regler funkar inte i längden, inte så länge pappan gör tvärtemot. Bättre att du backar och låter honom ta allt ansvar gällande sina barn.

  • Anonym (P)
    Fri 22 May 2020 18:20
    #10
    -1

    Det är pappan som sätter reglerna för sina barn. Passar inte dem eller något annat i hans uppfostran så föreslår jag att du drar. Jag hade aldrig pallat.

  • Anonym (Hoj)
    Sat 23 May 2020 09:47
    #11
    +1

    Ett stort problem med att som ny partner komma med förslag på regler/förhållningssätt är att föräldern ibland går med på/håller med för att göra sin partner till viljes. De ville egentligen inte alls göra överenskommelsen/sätta upp regeln men gör det för husfridens skull. Överenskommelser och regler som upprättas under såna förutsättningar kommer föräldern aldrig hålla och den nya partnern kommer bli underminerad i sin roll som vuxen i familjen. För att inte tala om hur  irriterad och besviken partnern kommer bli på föräldern såklart. 


     


    Jag föreslår att du är väldigt tydlig med din partner om att han får ta alla konflikter med barnen, speciellt de som uppstår runt situationer där du velat införa regler för att undvika konflikter. Försök bara införa de regler du känner är absolut nödvändigt för att du ska kunna bo med din sambo och hens barn. Lägg sen din energi på att bygga en så god relation som möjlig med barnen utan att ta ansvar för deras vardag och uppfostring. Det har ungarna egna föräldrar till!

Svar på tråden Jag vet inte vad jag ska göea