• Anonym (kaffe­draken­)
    Thu 21 May 2020 16:02
    852 visningar
    48 svar
    48
    852

    Förälskelse och vara irrationell

    Jag blev kär i en 20 år yngre kvinna, och jag tänkte och betedde mig som en idiot, tyckte många.
    Att jag ens hade mage att försöka och tro att jag hade en chans, galenskaper.

    När ni blir förälskade, hur rationella är ni?
    Kan känslorna ta överhanden, eller handlar ni alltid rätt?

  • Svar på tråden Förälskelse och vara irrationell
  • Anonym (M)
    Thu 21 May 2020 16:08
    #1

    90% av gångerna tar känslorna över, pågrund av att man får mycket hopp och önskningar om hur det hade kunnat blivit.

  • Thu 21 May 2020 16:08
    #2
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-05-21 16:02:58 följande:

    Jag blev kär i en 20 år yngre kvinna, och jag tänkte och betedde mig som en idiot, tyckte många.
    Att jag ens hade mage att försöka och tro att jag hade en chans, galenskaper.

    När ni blir förälskade, hur rationella är ni?
    Kan känslorna ta överhanden, eller handlar ni alltid rätt?


    Låter mer som att du mer pratar om förälskelse som inte är ömsesidig? Olycklig kärlek.

    Om båda är kära i varandra så är det ju bara härligt, även om man har en förmåga att försköna den andre så är det en väldigt bra känsla. Det är där i som man kanske inte är så rationell, inte hur man beter sig utan snarare att man har överseende med saker som potentiellt kanske blir problem på längre sikt.
  • Anonym (kaffe­draken­) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 16:11
    #3
    Anonym (M) skrev 2020-05-21 16:08:05 följande:

    90% av gångerna tar känslorna över, pågrund av att man får mycket hopp och önskningar om hur det hade kunnat blivit.


    Ja, verkligen.
  • Anonym (kaffe­draken­) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 16:14
    #4
    Tunnis skrev 2020-05-21 16:08:58 följande:
    Låter mer som att du mer pratar om förälskelse som inte är ömsesidig? Olycklig kärlek.

    Om båda är kära i varandra så är det ju bara härligt, även om man har en förmåga att försköna den andre så är det en väldigt bra känsla. Det är där i som man kanske inte är så rationell, inte hur man beter sig utan snarare att man har överseende med saker som potentiellt kanske blir problem på längre sikt.
    Ja, det var olycklig kärlek. Jag trodde verkligen att hon var intresserad. Jag tyckte inte att jag gjorde nåt fel som frågade om hon ville ses. Jag respekterade hennes nej, och var som vanligt sen när vi sågs. 
    De flesta tyckte att jag gjorde fel som ens tänkte på henne så.
    Och skulle jag försöka så skulle hon tycka att jag var äcklig och undvika mig sen.
  • Thu 21 May 2020 16:39
    #5
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-05-21 16:14:23 följande:
    Ja, det var olycklig kärlek. Jag trodde verkligen att hon var intresserad. Jag tyckte inte att jag gjorde nåt fel som frågade om hon ville ses. Jag respekterade hennes nej, och var som vanligt sen när vi sågs. 
    De flesta tyckte att jag gjorde fel som ens tänkte på henne så.
    Och skulle jag försöka så skulle hon tycka att jag var äcklig och undvika mig sen.
    Fattar inte riktigt, glöm åldern för ett ögonblick, låter som att hon var ganska tydlig med hur hon kände om hon sa nej? Hur kommer det sig att det gick så långt att du blev kär om känslorna inte var besvarade?
  • Thu 21 May 2020 16:40
    #6

    Jag är väldigt rationell, förnuft går före känsla. Tråkig...

  • Anonym (kaffe­draken­) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 16:44
    #7
    Tunnis skrev 2020-05-21 16:39:36 följande:
    Fattar inte riktigt, glöm åldern för ett ögonblick, låter som att hon var ganska tydlig med hur hon kände om hon sa nej? Hur kommer det sig att det gick så långt att du blev kär om känslorna inte var besvarade?
    Vi jobbade ihop i 1 år, och jag blev förälskad i henne under den tiden. Det var sen när jag frågade som jag fick nej, och då visste jag att intresset inte var besvarat.
  • Thu 21 May 2020 16:51
    #8
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-05-21 16:44:32 följande:
    Vi jobbade ihop i 1 år, och jag blev förälskad i henne under den tiden. Det var sen när jag frågade som jag fick nej, och då visste jag att intresset inte var besvarat.
    Ok men det där bör du nog jobba lite med, du måste ju ha byggt upp saker i fantasin som gjort att det gått så långt att du känn så starkt, reflektera och dra lärdom av det så att det inte blir så igen.

    Om du är intresserad av någon i framtiden känn av intresset tidigare istället för att måla upp olika scenarion i fantasin. Glad
  • Anonym (kaffe­draken­) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 16:58
    #9
    Tunnis skrev 2020-05-21 16:51:36 följande:
    Ok men det där bör du nog jobba lite med, du måste ju ha byggt upp saker i fantasin som gjort att det gått så långt att du känn så starkt, reflektera och dra lärdom av det så att det inte blir så igen.

    Om du är intresserad av någon i framtiden känn av intresset tidigare istället för att måla upp olika scenarion i fantasin. Glad
    Ja, det är väl där det irrationella kommer in, man lurar sig själv för att man har starka känslor.
    Blir jag intresserad av nån i framtiden så vet jag inte hur det blir, eftersom alla är olika. Detta växte fram, först var jag inte alls intresserad. Ibland går det snabbt, ibland tar det tid.
  • Anonym (kaffe­draken­) Trådstartaren
    Thu 21 May 2020 17:02
    #10
    Tunnis skrev 2020-05-21 16:51:36 följande:
    Ok men det där bör du nog jobba lite med, du måste ju ha byggt upp saker i fantasin som gjort att det gått så långt att du känn så starkt, reflektera och dra lärdom av det så att det inte blir så igen.

    Om du är intresserad av någon i framtiden känn av intresset tidigare istället för att måla upp olika scenarion i fantasin. Glad
    Och att känna av intresset, var tvungen att vara försiktig efter som vi jobbade ihop, och åldersskillnaden. Jag kände det som att nåt förändrades den sista tiden, och då trodde jag att hon var intresserad.
Svar på tråden Förälskelse och vara irrationell