• Thu 21 May 2020 19:24
    1120 visningar
    4 svar
    4
    1120

    Husvagn

    Hej alla, går i tankarna att skaffa en husvagn, är helt grön på området och skulle vilja ha tips på vad jag ska leta efter. Jag skaffar gärna en som går att använda året runt. Denna husvagn kommer inte stå på camping utan användas som övernattning under resor längs väg eller parkeringar för att sedan åka vidare. Storlek, helst så liten som möjligt, vill dock gärna kunna laga mat och duscha osv i den. Begagnat är att föredra, åtminstone till en början. 

  • Svar på tråden Husvagn
  • Thu 21 May 2020 19:55
    #1

    Husvagn är riktigt trevligt!

    Hur många ska ni åka? Vill nog påstå att nästan alla husvagnar från denna sida -00 är helt dugliga året om.

    Jag skulle nog satsa på en med lite mer utrymme än du tror att du behöver, det blir lätt trångt i en husvagn då det är dåligt väder.

    Jag har en Solifer från 02, funktionell utan att vara överdådig. En hobby eller Knaus från samma år ser betydligt modernare ut.

    De svenska vagnarna är populära och kan vara lättare att sälja om intresset slocknar.

    Köp ingen udda vagn då det kan vara svårt att få tag på delar.

    Bra saker att hålla koll på:

    Fukttest - köp inte en vagn med förhöjda värden, blir bara massa extrajobb.

    Provtryckning av gasolen, testa åtminstone med läckagetestaren i kofferten.

    Ta med dig någon som har erfarenhet när ni tittar på vagn, känn på alla väggar, speciellt runt fönster, upp mot taket, i fram etc. Fuktmätare är ett stort plus.

    Kontrollera att alla takluckor m.m. är tätade med butyl, inte silikon. Butylet är flexibelt och kan till och med vara kladdigt även då det suttit många år. Silikonet blir hårdare och tenderar till att spricka. Ta dig upp på taket, känn på fogarna och se om det finns tendenser tillsprickor. Köpte själv en begagnad vagn som tidigare ägare tätar med silikon. Jag var inte helt nöjd då det började läcka in vatten vid första skyfallet på semestern.

    Kontrollera att värmen fungerar, en husvagn med uppställd termostat blir riktigt varm efter bara en timme (på gasol)

    Testa att kylen tänder på gasol, att spisplattorna fungerar.

    Kontrollera spolningen på toaletten. Många glömmer att tömma pumpen på vintern vilket resulterar i att den fryser sönder.

    Kontrollera varm och kallvatten.

    Vänd på dynorna i sittgruppen och kontrollera att de inte spruckit i tyget.

    Kontrollera att alla fönster går att öppna, rullgardiner, myggnät m.m. Kolla även detta på takluckorna.

    Kontrollera att påskjutsdämparen inte är slut, går draget enkelt att trycka in för hand är dämpare slut.

    Köp helst av en handlare som lämnar garantier på vagnen.

    Jag köpte som sagt begagnad husvagn, superfin på alla sätt tyckte jag men...

    Takluckorna var tätade med silikon, ena spisplattan fungerade inte, kylskåpet tände inte på gasol, termostaterna vred var avbrutet, toalettens spolpump var trasig, vattnet hade inte använts och det var avlagringar i alla slangar och blandare. Dynornas tyg hade spruckit på baksidan av dynorna, påskjutsbromsens dämpare var slut, bromsarna feljusterade etc.

    Allt går att fixa men det tar tid och energi, min vagn kostade 40" kr mindre än jämförbara vagnar vilket visar att man till viss del får det man betalar för.... Inte lagt ut mer än 2000kr för att fixa allt men i arbetstid vågar jag inte ens räkna på hur mycket det blivit.

  • Fri 22 May 2020 17:01
    #2

    Waow tack för ett så utförligt svar! Jag tänkte använda den året runt för det mesta endast själv, undantaget är med 1-3 vänner någon enstaka gång under sommaren. Detta låter nog konstigt men i jobbet har jag möjlighet att bo på hotell av lägsta kvalité eller ha egen husvagn vilket jag hellre har. Så att den funkar bra i vinter är mycket viktigt.

  • Fri 22 May 2020 20:17
    #3

    Titta då på en vagn med en Queen bed eller nedbäddbar soffgrupp i ena änden och mat/sittgrupp i andra. Med en sån slipper du bädda upp sängen då det är dags för frukost och bädda ned vid sovdags.

    Många små vagnar har dåligt med förvaring, kolla så att du verkligen får plats med det du vill ha med.

    Beroende på körkort är det bra att ha koll på att du inte överskrider dragvikten på bilen.

    Svagt ur minnet gäller det med B-kort att du inte får överstiga 3500kg i tågvikt och vagnens totalvikt får inte överskrida bilens dragvikt.

    Med BE får tågvikten uppgå till 7,5ton men släpets bruttovikt får inte överstiga bilens maximalt tillåtna dragvikt.

    En sån här typ av husvagn tror jag är bra baserat på din beskrivning. Finns hundratals olika modeller hos flera tillverkare.

    Kabe ca 5meter inne

    www.blocket.se/vi/90994101.htm

    Knaus ca 5 meter inne

    www.blocket.se/vi/90906077.htm

    Hobby ca 4 meter inne (i minsta laget)

    www.blocket.se/vi/90785226.htm

    Finns som sagt hur mycket som helst. Finns fina vagnar i lägre prisklasser också.

    Fundera på hur du vill att värmesystemet ska fungera. Finns två olika system som bägge har sina följare.

    Truma - luftburen värme, värmer upp snabbare och kyls ned snabbare. Vissa hävdar att detta system inte är lika bra som vattenburen. Driver ut fukt i luften snabbare än vattenburet. Golvvärmen till dessa vagnar går oftast på el om det finns öht.

    Alde - Vattenburen värme, ska enligt sina följare ge jämnare värme, tar längre tid att värma upp men behåller värmen lite längre vid frånslag. Golvvärmen till dessa kan vara antingen vattenburen eller elektrisk.

    I princip alla vagnar som säljs i Sverige har både elpatron och gaspanna. Vid uppställning där det finns el klarar de flesta vagnar ett par minus med enbart elpatronen, blir det kallar behövs gasolen för att stötta.

    En husvagn från Kabe, Cabby, Polar, Solifer och Adrias Alpina serie hör till de bäst isolerade vagnarna på marknaden = lägre gasolkostnad vid kall väderlek. Hur stor skillnad det gör vågar jag inte svara på, troligtvis ingen superstor skillnad.

  • Anonym (vanli­fe)
    Fri 22 May 2020 22:17
    #4

    Ska du resa mycket skulle jag överväga en skåpbil som får plats på parkeringar.

    Själv byggd en av en vito, lite trångt men funkar rätt bra. Betydligt smidigare att "stealth campa".

Svar på tråden Husvagn