• Anonym (Z)
    Fri 22 May 2020 15:31
    3090 visningar
    9 svar
    9
    3090

    Zyprexa/Olanzapin mot ångest

    Någon som äter denna medicin mot ångest-problematik?

    Hjälper den er? Hur stor dos tar ni?

    Dela gärna med er. Tack.

  • Svar på tråden Zyprexa/Olanzapin mot ångest
  • Anonym (Sara)
    Fri 22 May 2020 21:21
    #1

    Tycker det är fel gjort av läkare att skriva ut detta för ångest. Det används vid schizo... Den har många biverkningar, bla viktökning - ökar matlusten. Finns det inget annat du kan prova? SSRI?

  • Anonym (45)
    Fri 22 May 2020 21:45
    #2

    Fick den mot hallucinationer, fast den hjälpte inte. Dock gick jag upp 10 kilo på 6 veckor.

    Slutade med den och fick leva med hallucinationerna.

    Konstigt att du fått den mot ångest?

  • Anonym (Z) Trådstartaren
    Fri 22 May 2020 21:50
    #3
    Anonym (Sara) skrev 2020-05-22 21:21:33 följande:

    Tycker det är fel gjort av läkare att skriva ut detta för ångest. Det används vid schizo... Den har många biverkningar, bla viktökning - ökar matlusten. Finns det inget annat du kan prova? SSRI?


    Jo det är en medicin för schizofreni men har tydligen en stark ångestdämpande effekt. Så varför fel av läkaren att skriva ut den?

    Använder redan ssri och det hjälper inte fullt ut.
  • Anonym (Z) Trådstartaren
    Fri 22 May 2020 21:51
    #4
    Anonym (45) skrev 2020-05-22 21:45:44 följande:

    Fick den mot hallucinationer, fast den hjälpte inte. Dock gick jag upp 10 kilo på 6 veckor.

    Slutade med den och fick leva med hallucinationerna.

    Konstigt att du fått den mot ångest?


    Den har en stark ångestdämpande effekt, därför de skriver ut den. Har visat sig i studier vara effektiv bland annat vid GAD.
  • Fri 22 May 2020 22:08
    #5

    Jag äter 10 mg olanzapin men jag har fått de mot sömnen. Funkade kanon först men sen har det slutat att fungera. Ska prata med läkaren till veckan

  • Anonym (Sara)
    Sat 23 May 2020 09:34
    #6
    Anonym (Z) skrev 2020-05-22 21:50:12 följande:
    Jo det är en medicin för schizofreni men har tydligen en stark ångestdämpande effekt. Så varför fel av läkaren att skriva ut den?

    Använder redan ssri och det hjälper inte fullt ut.
    Du väljer ju såklart själv om du vill ta den, men jag skulle inte våga. Den leder väl på sikt till förändringar i hjärnan. Den styr om i hjärnan ordentligt. Men kan du stå ut med viktuppgången, så kanske du tycker det är värt att pröva den. 
  • Anonym (Z) Trådstartaren
    Sat 23 May 2020 09:55
    #7
    Anonym (Sara) skrev 2020-05-23 09:34:32 följande:

    Du väljer ju såklart själv om du vill ta den, men jag skulle inte våga. Den leder väl på sikt till förändringar i hjärnan. Den styr om i hjärnan ordentligt. Men kan du stå ut med viktuppgången, så kanske du tycker det är värt att pröva den. 


    Vad menar du med att den styr om hjärnan? Källa/fakta på det?

    Måste ju vara mer skadligt att gå runt med stark ihållande ångest 24/7 - det om nåt är ju oerhört skadligt för hjärnan.

    Men vill gärna se källa på det du uttalar dig om.
  • Anonym (Sara)
    Sat 23 May 2020 22:20
    #8
    Anonym (Z) skrev 2020-05-23 09:55:59 följande:
    Vad menar du med att den styr om hjärnan? Källa/fakta på det?

    Måste ju vara mer skadligt att gå runt med stark ihållande ångest 24/7 - det om nåt är ju oerhört skadligt för hjärnan.

    Men vill gärna se källa på det du uttalar dig om.
    Jag orkar inte leta källa nu, men jag har för mig att jag under min utbildning stötte på vetenskapliga artiklar som visade på att neuroleptika krymper hjärnan, det har gjorts djurstudier på det. 
  • Anonym (Z) Trådstartaren
    Sun 24 May 2020 10:05
    #9
    Anonym (Sara) skrev 2020-05-23 22:20:39 följande:

    Jag orkar inte leta källa nu, men jag har för mig att jag under min utbildning stötte på vetenskapliga artiklar som visade på att neuroleptika krymper hjärnan, det har gjorts djurstudier på det. 


    Tror du tänker på den äldre sortens neuroleptika.

    Svår ångest om nåt ändrar ju hjärnas kemi om inte annat.
Svar på tråden Zyprexa/Olanzapin mot ångest