• Anonym (blå)
    Fri 22 May 2020 23:13
    44 visningar
    5 svar
    5
    44

    politisk fundering

    Det här är en fråga jag funderar på på riktigt. Inte en oseriös trolltråd. (ta inte illa upp ville bara klargöra att det är en seriös fråga)

    Ifall vänsterpartister och vänsterfolk vill att alla ska vara kärleksfulla mot varandra och se "människan" osv. Varför ser dom då ner på sd:are och högerfolk som inte tänker exakt som dom själva? vad gör att vissa uppmuntrar till våld mot dom som är mer höger än dom själva? Vad gör att dom inte känner empati för dom som står mer åt höger än dom själva?
    dom pratar mycket om jämlikhet och kärlek m.m.men hur kommer det sig att dom buntar ihop folk och inte ser jämlikt på folk som inte tycker som dom?

  • Svar på tråden politisk fundering
  • Sat 23 May 2020 09:58
    #1

    Därför att deras vackra ord är - just ord! Vänsterideologi bygger på konfrontation, klasskampsbegreppet är centralt och det viktigaste sättet att skapa sammanhållning är att ha gemensamma fiender. Man måste ha ungefär samma värderingar för att komma in i gemenskapen och toleransen gäller inte för personer med andra åsikter.

  • Anonym (???)
    Sat 23 May 2020 10:28
    #2
    Anonym (blå) skrev 2020-05-22 23:13:15 följande:

    Det här är en fråga jag funderar på på riktigt. Inte en oseriös trolltråd. (ta inte illa upp ville bara klargöra att det är en seriös fråga)

    Ifall vänsterpartister och vänsterfolk vill att alla ska vara kärleksfulla mot varandra och se "människan" osv. Varför ser dom då ner på sd:are och högerfolk som inte tänker exakt som dom själva? vad gör att vissa uppmuntrar till våld mot dom som är mer höger än dom själva? Vad gör att dom inte känner empati för dom som står mer åt höger än dom själva?
    dom pratar mycket om jämlikhet och kärlek m.m.men hur kommer det sig att dom buntar ihop folk och inte ser jämlikt på folk som inte tycker som dom?


    Nu vet jag inte ens om din tes stämmer, men om det är så - kan det inte i så fall bero på att SD:are i många fall är rätt otrevliga i sitt sätt att prata om lika människogrupper och just sorterar ut människor mot varandra, beroende på hudfärg, vill inte ha invandring osv. Det i sig är svårt att acceptera av någon som anser att alla är lika värda och att vi bör hjälpa de svagare grupperna i samhället. 

    Jag kan väl tycka att om någon som anser sig "vänster" per automatik ska omfamna precis alla i hela världen (även diktatorer som Hitler) för att man säger att man tycker alla är lika värda - det skulle inte bli trovärdigt. Det vore egentlig rätt konstigt om man skulle göra det. Tycker du inte det? 
  • Sat 23 May 2020 10:31
    #3

    Vilka uppmuntrar till våld?

  • Anonym (Peter­)
    Sat 23 May 2020 10:35
    #4
  • Sun 24 May 2020 07:59
    #5

    Är det bara jag som tycker detta är en tjatig frågeställning? Skrikandes

Svar på tråden politisk fundering