• Anonym (Kvinn­an)
    Fri 22 May 2020 23:44
    10973 visningar
    314 svar
    314
    10973

    Partner som lägger sig i ens klädsel..

    Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

    Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

  • Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • Sat 23 May 2020 00:24
    #1
    +1

    Det finns inget du kan göra förutom lämna. För det är ett av de första vanliga tecknen på en narcissistisk, kontrollerande partner. Det kommer att bli mer psykisk misshandel och kontrollbehov. Vilka du träffar, vad du lagar för mat, hur du pratar, hur din blick är, vem och vad du tittar på med mera. Förtjänar du inte bättre?

  • Anonym (Kvinn­an) Trådstartaren
    Sat 23 May 2020 00:29
    #2
    Avenia skrev 2020-05-23 00:24:23 följande:

    Det finns inget du kan göra förutom lämna. För det är ett av de första vanliga tecknen på en narcissistisk, kontrollerande partner. Det kommer att bli mer psykisk misshandel och kontrollbehov. Vilka du träffar, vad du lagar för mat, hur du pratar, hur din blick är, vem och vad du tittar på med mera. Förtjänar du inte bättre?


    Fast så är det inte. Vi har varit tillsammans i 9 år och gifta i 6 år, plus en dotter. Så det är inte en ny relation där kontrollbehovet ökar lite i taget. Han har alltid varit sådan, men tycker det har blivit jobbigare den senaste tiden då han är så bestämd.
  • Sat 23 May 2020 00:39
    #3

    På vilket sätt stör han sig på din klädsel? Går du t ex i mjukisbyxor ute på stan så kan jag förstå han lite men annars så är det ju bara överdrivet.

  • Anonym (Omvän­t proble­m)
    Sat 23 May 2020 00:45
    #4

    Har en flickvän som ofta bestämmer vad jag skall ha på mig. Det är ok på till fester och sådant då jag vill se så bra ut som möjligt och hon har koll på det, men det är lite irriterande ibland till vardags när hon skall pika, eller byter ut de kläder jag lagt fram som jag skall ha imorgon mot något hon tycker passar bättre.

    Det är ju omtanke, men det får mig att känna mig som en bebis. Hon har dessutom slängt en massa av mina kläder och köpt nytt att byta ut med. Det är ju snällt och så att köpa nya kläder till mig, men det får mig också att känna mig lite som en bebis. Eller stryker mina kläder...jag kanske inte bryr mig om det är något veck på dem men hade jag gjort det hade jag väl strykt dem själv? Sånt är lite störigt.

    Visst hon är 17år äldre än mig, men jag är ingen bebis och hon är inte min mamma. Men när jag klagar så blir det som att jag är en trotsig unge som vill göra tvärtemot. Fast "mamma" vet bäst och bestämmer, eller jag känner det lite så ibland. men hon har fina sidor med som mer än överväger detta.   

     

  • Anonym (Kvinn­an) Trådstartaren
    Sat 23 May 2020 00:51
    #5
    Shameless skrev 2020-05-23 00:39:16 följande:

    På vilket sätt stör han sig på din klädsel? Går du t ex i mjukisbyxor ute på stan så kan jag förstå han lite men annars så är det ju bara överdrivet.


    Han tycker att jag "klär mig som en hora" trots att jag klär mig täckande. Han gillar inte att mina former syns men har ju rumpa och bröst så det går inte att se platt ut även om jag bär långa kläder.

    Skulle jag ens ta på mig mjukisbyxor så måste jag ha en lång kofta över och inte ens då skulle det vara okej utan blir tjafs och får höra det ena och det andra.

    Vet ju att detta inte är normalt i de flesta förhållandena men måste ändå finnas par som haft dessa problem och kunnat hitta en lösning ihop, eller att kvinnan t.ex löst det på ett sätt. Jag vet inte. Vet bara att jag inte tänker lämna iallafall och vill helst bara slippa dessa diskussioner dag in och dag ut.
  • Anonym (Q)
    Sat 23 May 2020 00:53
    #6
    +1
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-22 23:44:23 följande:

    Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

    Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).


    Vilken rätt har han att lägga sig i vad du har på dig? Vilket föredöme tror du att ni är för ert barn?

    Du är en vuxen person som kan klä dig själv. Du måste orka sätt ner foten. Du måste i djupet av din själ tro att det här är något som är värt att stå upp för och att han har passerat din gräns. Ju tydligare du är (och jag menar inte alls att du ska skrika eller bråka - det behöver du inte göra för något så självklart) desto snabbare kommer han att acceptera det. Ge inte efter en tum och låt honom inte trötta ut dig genom att tjata en endaste gång till. 
  • Sat 23 May 2020 00:58
    #7
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-23 00:51:45 följande:

    Han tycker att jag "klär mig som en hora" trots att jag klär mig täckande. Han gillar inte att mina former syns men har ju rumpa och bröst så det går inte att se platt ut även om jag bär långa kläder.

    Skulle jag ens ta på mig mjukisbyxor så måste jag ha en lång kofta över och inte ens då skulle det vara okej utan blir tjafs och får höra det ena och det andra.

    Vet ju att detta inte är normalt i de flesta förhållandena men måste ändå finnas par som haft dessa problem och kunnat hitta en lösning ihop, eller att kvinnan t.ex löst det på ett sätt. Jag vet inte. Vet bara att jag inte tänker lämna iallafall och vill helst bara slippa dessa diskussioner dag in och dag ut.


    Wow, snacka om att ha en förlegad kvinnosyn! Men låter du han alltid bestämma över din klädsel? Hur reagerar han om du skulle ignorera hans protester och gå klädd i det du vill? Blir det bråk då?

    Jag tror nog det blir svårt att ändra det här mönstret efter så lång tid.
  • Anonym (Herre­gud)
    Sat 23 May 2020 01:21
    #8
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-23 00:51:45 följande:

    Han tycker att jag "klär mig som en hora" trots att jag klär mig täckande. Han gillar inte att mina former syns men har ju rumpa och bröst så det går inte att se platt ut även om jag bär långa kläder.

    Skulle jag ens ta på mig mjukisbyxor så måste jag ha en lång kofta över och inte ens då skulle det vara okej utan blir tjafs och får höra det ena och det andra.

    Vet ju att detta inte är normalt i de flesta förhållandena men måste ändå finnas par som haft dessa problem och kunnat hitta en lösning ihop, eller att kvinnan t.ex löst det på ett sätt. Jag vet inte. Vet bara att jag inte tänker lämna iallafall och vill helst bara slippa dessa diskussioner dag in och dag ut.


    Det är inte par som har dessa problem. Det är inte kvinnan som ska lösa det på ett visst sätt. Det är han som har problem och det är han som ska lösa sina problem.

    Vad gör du när han kommer med sina horsynpunktet? Rättar dig? Täcket dig helt då han har så många fina sidor som uppväger? Du tänker låta din dotter gå samma väg?
  • Anonym (Kvinn­an) Trådstartaren
    Sat 23 May 2020 01:30
    #9
    Shameless skrev 2020-05-23 00:58:23 följande:

    Wow, snacka om att ha en förlegad kvinnosyn! Men låter du han alltid bestämma över din klädsel? Hur reagerar han om du skulle ignorera hans protester och gå klädd i det du vill? Blir det bråk då?

    Jag tror nog det blir svårt att ändra det här mönstret efter så lång tid.


    Jag har oftast försökt undvika konflikter och bara gjort som han sagt. Ibland vägrar jag och då säger han att om jag inte byter om så stannar jag hemma isåfall. Slutar tillsist ändå med att det blir som han vill för jag orkar inte bråka.

    Ja, det bästa hade ju varit att sätta stopp från början men nu när det har gått så lång tid så kanske det redan är kört. När jag dessutom tar upp det med honom så är hans enda lösning på problemet att jag ska "sluta trotsa så blir allt bra". Vilket är så provocerande egentligen, men kanske borde försöka ta upp det med honom när han inte är arg istället.
  • Sat 23 May 2020 01:39
    #10
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-23 01:30:25 följande:

    Jag har oftast försökt undvika konflikter och bara gjort som han sagt. Ibland vägrar jag och då säger han att om jag inte byter om så stannar jag hemma isåfall. Slutar tillsist ändå med att det blir som han vill för jag orkar inte bråka.

    Ja, det bästa hade ju varit att sätta stopp från början men nu när det har gått så lång tid så kanske det redan är kört. När jag dessutom tar upp det med honom så är hans enda lösning på problemet att jag ska "sluta trotsa så blir allt bra". Vilket är så provocerande egentligen, men kanske borde försöka ta upp det med honom när han inte är arg istället.


    Knepig situation! Blir ju en märklig maktkamp. Tycker att du ska stå på dig och inte ge efter för hans vilja. Låt han tjura bäst han vill!
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..