• Koncen­tratio­n
    Sat 23 May 2020 07:51
    4017 visningar
    66 svar
    66
    4017

    Jag vill sluta med flytande margarin!

    Hej!


    Jag har nu fått i mina tankar att flytande margarin kanske inte är så nyttigt och bra överhuvudtaget för kroppen. Olivolja är något jag märker att många kockar använder när de skall visa hur man lagar en vis rätt. Är olivolja något att föredra? Jag läste om att det var nyttigt.

    Den erfarenheten jag dock har med rapsolja är att äggen vid stekning blir så oljigt och inte alls trevligt. Därav har jag föredragit flytande margarin. MEN! Är det kanske detsamma med olivolja?

    Tack för svar!! :)

  • Svar på tråden Jag vill sluta med flytande margarin!
  • Sat 23 May 2020 07:59
    #1
    -1

    Av smör och margarin är flytande margarin det bästa alternativet annars är vegetabiliska oljor bättre. Olivolja har ju mer smak än t.ex. Rapsolja. Vi har alltid olivolja, rapsolja och solrosolja hemma. Sedan är det en vanesak också, till ägg använder jag oftast flytande margarin för smaken i övrigt använder jag oftast olja.

  • Sat 23 May 2020 08:01
    #2

    Olivolja är långt från samma sak som margarin! Du hör ju på namnet, det är margarin fast i flytande form. Olja och margarin framställs inte ens på samma sätt, milsvid skillnad.

    Olja är inte lämplig till all stekning (har med temperaturer att göra) men du kan köpa äkta smör och använda det istället för margarin. Eller försöka minska på stekningen ännu hellre.

    Det skiljer sig också åt mellan olika oljor, vissa går bra att steka med medan andra inte alls är hälsosamma att steka med för att de utsöndrar vissa ämnen.

    Olivolja kan ha en stark smak till vissa maträtter, du lär dig så småningom. Det är väldigt nyttigt!

  • Sat 23 May 2020 08:05
    #3
  • Sat 23 May 2020 08:25
    #4

    Jag har en flaska rapsolja stående bredvid spisen, alltid redo när det behövs fett i en panna. Ibland steker jag i en klick smör för att jag vill ha den smaken. Det som kan vara lite svårare med att steka i olja är att det inte syns lika väl om den blivit tillräckligt varm eller ej, men man lär sig med tiden. Är man osäker kan man lägga i en liten bit av det man ska steka och se om det fräser lagom mycket.

  • Amak
    Sat 23 May 2020 08:30
    #5
    +2

    Både margarin och andra industrifetter (fröoljor som rapsolja osv) är rejält dåliga för kroppen. 
    Olivolja ska inte hettas upp.
    Stek i smör, hur svårt kan det vara? 
    Smör är nyttigt. 

  • Koncen­tratio­n
    Sat 23 May 2020 09:12
    #6
    Amak skrev 2020-05-23 08:30:00 följande:

    Både margarin och andra industrifetter (fröoljor som rapsolja osv) är rejält dåliga för kroppen. 
    Olivolja ska inte hettas upp.
    Stek i smör, hur svårt kan det vara? 
    Smör är nyttigt. 


    Olivolja är inte heller bra? Hur menar du med att inte steka? Vad skall man hälla på i stekpannan då?

    Smör? Vad för smör? Mararin smör? Är inte det som är onyttigt.
  • Sat 23 May 2020 09:15
    #7
    Koncentration skrev 2020-05-23 09:12:40 följande:

    Olivolja är inte heller bra? Hur menar du med att inte steka? Vad skall man hälla på i stekpannan då?

    Smör? Vad för smör? Mararin smör? Är inte det som är onyttigt.


    Smör är bättre än margarin.
  • Sat 23 May 2020 09:21
    #8

    Smör. Nyttigare, godare och naturligt...

  • Sat 23 May 2020 09:22
    #9
    Koncentration skrev 2020-05-23 09:12:40 följande:

    Olivolja är inte heller bra? Hur menar du med att inte steka? Vad skall man hälla på i stekpannan då?

    Smör? Vad för smör? Mararin smör? Är inte det som är onyttigt.


    Du vet väl vad smör är? Smör kommer från kor...
  • Sat 23 May 2020 09:22
    #10
    Koncentration skrev 2020-05-23 09:12:40 följande:
    Olivolja är inte heller bra? Hur menar du med att inte steka? Vad skall man hälla på i stekpannan då? Smör? Vad för smör? Mararin smör? Är inte det som är onyttigt.

    Smör och margarin är olika saker. Smör är gjort av grädde. sv.m.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B6r Margarin är gjort av vegetabiliska oljor. sv.m.wikipedia.org/wiki/Margarin Vad som är nyttigt och inte finns det en oändlig mängd olika uppfattningar om.
Svar på tråden Jag vill sluta med flytande margarin!