• Sat 23 May 2020 10:42
    3348 visningar
    60 svar
    60
    3348

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Jag undrar vad ni andra kattägare tycker är bästa livet för katten? Att vara innekatt eller utekatt? Landet vs villaområde?

    Vi bor i ett villaområde och har kattlucka så våra katter gör som dom vill. Mer ute sommartid och mer inne vintertid. Sen kan man tycka att det idealiska vore att bo på landet även om det så klart finns en del faror med vilda djur och dylikt där också.

  • Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?
  • Sat 23 May 2020 12:03
    #11
    -1

    Det är ute.

    Vet inte varför folk här på tråden tror att de mår bäst inne i en lägenheten, hus förresten av sina liv.

    Katter är som alla andra djur som trivs bäst ute i det fria. De behöver dessutom den aktiviteten och stimulansen som de får utomhus.

    Självklart kan du ha dem inne men de behöver få komma ut också.

    Jag har själv 3 katter de är syskon från ett kattjourhem och de är oftast ute förutom när de ska äta och sova. Då sover de helst med oss i vår säng.

    Tänk dig själv.

    Vad mår du bäst av?

    Att vara instängd i ett hus , lägenhet i resten av ditt liv utan att få gå ut.

    Eller att få friheten att få gå ut när du vill.

  • Sat 23 May 2020 12:08
    #12
    +1
    S23 skrev 2020-05-23 11:47:00 följande:

    Ute naturligtvis! Eller ja, välja själv är naturligtvis en fördel.

    Jag skulle välja uteliv för katten även om jag VISSTE att den skulle bli påkörd efter tre år och dö. Katter har beteendebehov som trots berikning inomhus är svåra att tillgodose. Jag anser egentligen att man inte bör ha katt inomhus alls. Möjligtvis om man är oerhört duktig på katters beteenden och berikning. Men är man det så tror jag man också inser att innekatt inte är lämpligt


    Och även om du visste att den skulle bli påkörd, inte dö utan ligga skadad i ett dike och inte kunna ta sig hem?
  • Sat 23 May 2020 12:10
    #13
    +1
    mammabitch skrev 2020-05-23 11:31:13 följande:

    Naturligtvis är det bättre för katten att vara ute om inte miljön omkring är direkt olämplig! Katter behöver ett aktivt och stimulerande liv .

    Sen är det ju en annan sak vad grannarna tycker.....


    Vilken miljö är inte olämplig/riskfylld? Och varför tror du att de inte kan ha ett stimulerande liv inne?
  • Sat 23 May 2020 12:17
    #14
    -1
    Jemp skrev 2020-05-23 12:08:51 följande:
    Och även om du visste att den skulle bli påkörd, inte dö utan ligga skadad i ett dike och inte kunna ta sig hem?
    Världen är farlig, det vet katter också och de tar hellre risken än att bli överbeskyddade.
  • Sat 23 May 2020 12:17
    #15
    +2

    Förstår inte riktigt argumentet att inte få friheten att gå ut. Gå vart!? Varför skulle en innekatt som aldrig varit ute gå och längta ut? Till vad? Däremot så skulle jag aldrig göra en utekatt till innekatt, det hade varit grymt, då den vet vad som finns utanför lägenheten.

  • Sat 23 May 2020 12:21
    #16
    +1
    Tecum skrev 2020-05-23 12:17:12 följande:

    Världen är farlig, det vet katter också och de tar hellre risken än att bli överbeskyddade.


    En katt vet inte vad en bil är, den har inte förstånd till det, varför skulle då många katter bli påkörda annars. Den vet inte att det finns människor som njuter av att tortera dem. De må ha instinkter men de har inte ett medfött sinne för risker som inte är naturliga.
  • Sat 23 May 2020 12:42
    #17
    -1
    ja men va fan skrev 2020-05-23 12:21:02 följande:
    En katt vet inte vad en bil är, den har inte förstånd till det, varför skulle då många katter bli påkörda annars. Den vet inte att det finns människor som njuter av att tortera dem. De må ha instinkter men de har inte ett medfött sinne för risker som inte är naturliga.
    Normala utekatter är rädda för okända människor, det är i deras instinkter. De är också rädda för bilar eller saker som rör sig, men kan förstås inte förstå sig på eller akta sig för de höga hastigheterna.
  • S23
    Sat 23 May 2020 12:55
    #18
    -1
    ja men va fan skrev 2020-05-23 12:17:32 följande:

    Förstår inte riktigt argumentet att inte få friheten att gå ut. Gå vart!? Varför skulle en innekatt som aldrig varit ute gå och längta ut? Till vad? Däremot så skulle jag aldrig göra en utekatt till innekatt, det hade varit grymt, då den vet vad som finns utanför lägenheten.


    detta handlar om beteendebehov vilket katten har oavsett om den aldrig varit ute. Att få

    jaga är exempelvis ett sådant, och nej det är inte samma sak att leka med en leksak. Forskning visar att både katter och hundar då leker jakt. De jagar alltså inte på eiktigt och får inte begovet uppfyllt
  • S23
    Sat 23 May 2020 13:01
    #19
    -1
    Jemp skrev 2020-05-23 12:08:51 följande:

    Och även om du visste att den skulle bli påkörd, inte dö utan ligga skadad i ett dike och inte kunna ta sig hem?


    Svar ja. Men jag antar att jag då hade gjort valet att aldrig skaffa katt från första början. Men nu skulle ju den situation där jag visste det faktiskt aldrig kunna uppstå, för att veta det i förväg är

    Ju omöjligt.

    Jag vill helt enkelt bara understryka hur stark min åsikt är om att katter bör få vara ute.

    Jag anser heller inte att det är lämpligt med hundar som aldrig får springa fritt.

    Men man får ju också fundera själv på varför man har djur och på vilken beskostnad man tycker att man skall ha dem.

    Jag har läst en hel del om djurens beteendebehov och arbetat inom djurpark och utifrån det är detta min åsikt. Sedan förstår jag att andra kanske tycker annorlunda. Framförallt om man aldrig fått kunskapen om beteendebehov till sig.

    Och nej ett djurparksdjur får aldrig sina beteendebehov helt uppfyllda. Varför de också utvecklad stereotypa beteenden
  • Sat 23 May 2020 13:25
    #20
    +1
    S23 skrev 2020-05-23 13:01:04 följande:

    Svar ja. Men jag antar att jag då hade gjort valet att aldrig skaffa katt från första början. Men nu skulle ju den situation där jag visste det faktiskt aldrig kunna uppstå, för att veta det i förväg är

    Ju omöjligt.

    Jag vill helt enkelt bara understryka hur stark min åsikt är om att katter bör få vara ute.

    Jag anser heller inte att det är lämpligt med hundar som aldrig får springa fritt.

    Men man får ju också fundera själv på varför man har djur och på vilken beskostnad man tycker att man skall ha dem.

    Jag har läst en hel del om djurens beteendebehov och arbetat inom djurpark och utifrån det är detta min åsikt. Sedan förstår jag att andra kanske tycker annorlunda. Framförallt om man aldrig fått kunskapen om beteendebehov till sig.

    Och nej ett djurparksdjur får aldrig sina beteendebehov helt uppfyllda. Varför de också utvecklad stereotypa beteenden


    Ja jag har samma/liknande bakgrundskunskap som du men har helt annan åsikt. Att ha sina husdjur så man vet att det ger hög risk för skada och lidande är inte bra djurhållning.
Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?