• Sat 23 May 2020 10:42
    3349 visningar
    60 svar
    60
    3349

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Jag undrar vad ni andra kattägare tycker är bästa livet för katten? Att vara innekatt eller utekatt? Landet vs villaområde?

    Vi bor i ett villaområde och har kattlucka så våra katter gör som dom vill. Mer ute sommartid och mer inne vintertid. Sen kan man tycka att det idealiska vore att bo på landet även om det så klart finns en del faror med vilda djur och dylikt där också.

  • Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?
  • Sat 23 May 2020 13:39
    #21
    -1

    Katter har naturligtvis det bästa livet ute - på landet. Det finns risker ute för katten, precis som för alla andra djur. De kan bli tagna av en räv eller en rovfågel, de kan bli påkörda eller råka ut för någon mänsklig psykopat. Men de är fria att leva ett naturligt liv utan att stängas in i fångenskap.

    Bor man i stan, så är det egentligen inget liv för en katt. Ute är det extremt farligt och inne är den en fånge. Jag tycker nog inte man ska ha katt ens om man bor i stan.

  • S23
    Sat 23 May 2020 13:54
    #22
    -1
    Jemp skrev 2020-05-23 13:25:49 följande:

    Ja jag har samma/liknande bakgrundskunskap som du men har helt annan åsikt. Att ha sina husdjur så man vet att det ger hög risk för skada och lidande är inte bra djurhållning.


    Grejen är väl kanske att jag inte tycker att man bör ha djur i stan över huvud taget.

    Att hålla en katt inomhus ett helt liv anser jag vara större plågeri än att ligga skadad i ett dike ett dygn. Men jag har ju knappast testat något av det själv så vem är jag att veta egentligen.

    sedan är ju frågan hur hög risk det är för katter att bli påkörda i stadsmiljö? Jag tycker

    Det verkar vanligare på landet där hastigheten på

    Vägen är högre? Dock ingen som helst vetenskaplig eller statistiks grund här så det kanske inte alls är så.

    Självklart ska man inte utsätta djuren för hög risk att skada sig. Men sådana risker ser jag snarare som exempelvis att låta djur gå i hagar med glas och gammalt skrot. Inte att låta en katt få lov att vara utomhus
  • Sat 23 May 2020 14:00
    #23
    -1

    Katter mår bäst ute. Om de bor ute på landet. Att ha utekatter i tätbebyggelse, stad eller radhusområde är helt oförsvarligt.

  • S23
    Sat 23 May 2020 14:30
    #24
    -1
    Drottningen1970 skrev 2020-05-23 14:00:09 följande:

    Katter mår bäst ute. Om de bor ute på landet. Att ha utekatter i tätbebyggelse, stad eller radhusområde är helt oförsvarligt.


    Varför undrar jag då? En snabb googling ger mig att av en miljon katter dör 6000 per år i trafiken. På 800.000 hundar dör 3000 i trafiken. Där

    Uppges oförsäkrade katter vara ett stort problem. Avlivas i större utsträckning för små skador då man inte har råd med vården.

    Utöver detta anges att främst innekatter som är

    Ute då och då och inte vana vid trafiken dör pga trafiken.

    Ur detta perspektivet, om man dessutom tar kattens beteendebehov i beaktande, så blir min åsikt om att även katter i stan ska få

    Vara utekatter ännu starkare. Alternativt, man skaffar inte katt i stan
  • Anonym (K)
    Sat 23 May 2020 17:30
    #25
    -1

    Ute. Det är inga guldfiskar direkt, katter är rovdjur.

    (Tycker inte man ska tillfångata guldfiskar heller men kom inte på något bättre exempel.)

  • Anonym (K)
    Sat 23 May 2020 17:31
    #26
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-23 10:49:13 följande:

    Inne så klart. De blir minst överkörda då, drar inte på sig en massa sjukdomar eller råkar ut för elaka människor.


    Samma som med människor då?
  • Anonym (kattä­gare)
    Sat 23 May 2020 17:45
    #27
    +1

    Det är ju olika beroende på individen!

    Eftersom det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige så skaffar man naturligtvis en katt från katthem/förening. Då får man veta från dem, som är experter, vad just den katten verkar ha för behov. Och ibland tar man fel.

    Såhär kan det vara: En katt är född ute och har varit hemlös hela sitt liv, i ca 6 år. Man tror att han kommer ha behov av att vara utekatt för att det är det han är van vid. Men det visar sig att han efter tillvänjningstid älskar att bo inne, älskar närhet och bus. Vid några försök att få gå ut, i trygg utemiljö, har han blivit rädd och vänder helst in igen. Sen visar det sig att katten har nedsatt njurfunktion och en tandsjukdom. Då låter man honom få vara innekatt så man inte riskerar hans hälsa, och så satsar man på att göra hans liv så bra det går, med lek, stimulans, närhet, gos, och en bra kattkompis, om han vill ha det.

    Denna katt bor i lägenhet och inne. Han fanns redan och han led. Skulle jag inte skaffat honom, bara för att jag bor i stan?

    En annan katt har varit hemlös en tid men är mycket tam och trygg. Ingen ägare går att finna trots efterlysningar och polisanmälan om upphittad katt. Han är en slöfock och vill bara ligga på soffan och i sängen och slappa. Sover jämt. Vill gosa ibland men bits ofta, är oförsiktig och hårdhänt mot människor. Men vid ett par försök att gå ut i trygg utemiljö blommar han ut, blir en helt annan katt. Lekfull, glad, jagar, klöser, buser, blir världens gosigaste och tillgivnaste när han väl väljer att gå in.
    Denna katt vore det oförsvarligt att ha inomhus. Han blir apatisk, ger upp på livet.

    Man kan inte säga att det ena eller det andra är rätt. Katter är lika olika som vi! Vissa av oss vantrivs med vissa livsstilar.

  • Anonym (Katta­strof.­)
    Sat 23 May 2020 18:01
    #28

    Inne eller ute är rätt ointressant så länge ägaren gör det bästa för katten.
    Hundar har skötare men katter har tjänare.

  • Anonym (min katt)
    Sat 23 May 2020 22:22
    #29
    +1

    Min är supernöjd inne och att få gå ut i koppel, är ute någon timme om dagen och går själv fram till dörren när han vill gå in igen. Likaså att han berättar när han vill gå ut, och då går vi ut.

    Man gör som man vill, men jag skulle aldrig låta min älskade kisse springa vind för våg, kanske bli påkörd, kattnappad eller skadad, eller fösvinna... skulle oroa ihjäl mig och aldrig kunna sluta tänka på vad som hänt honom.
    Har haft en stor mängd innekatter som vissa har varit helt inne och vissa ute i koppel och de har mått superbra allihop och aldrig saknat någonting.

  • nernu
    Sun 24 May 2020 10:20
    #30
    -1

    Ska vi ha rådjur inhägnade i små trädgårdar också? Eller rävar i små burar kanske? Stollaryck. Det bästa för en katt är givetvis att få vara ute i det fria och jaga på nätterna. Jag har inget problem med att folk har innekatter men inbilla er inget annat än att ni gör det av egoistiska skäl.

Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?