• Sat 23 May 2020 10:42
    3346 visningar
    60 svar
    60
    3346

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Jag undrar vad ni andra kattägare tycker är bästa livet för katten? Att vara innekatt eller utekatt? Landet vs villaområde?

    Vi bor i ett villaområde och har kattlucka så våra katter gör som dom vill. Mer ute sommartid och mer inne vintertid. Sen kan man tycka att det idealiska vore att bo på landet även om det så klart finns en del faror med vilda djur och dylikt där också.

  • Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?
  • Anonym (Ada)
    Sun 24 May 2020 10:32
    #31
    +2

    Varför diskuteras bara katter?

    Fåglar i bur, smådjur som kanin, marsvin, hamster i bur, fiskar i akvarium, hästar som det rids på, hundar i koppel, ormar i terrarie...

    Nej alltid är det KATTEN som ska diskuteras. Katter är inte vilda djur, de är domesticerade precis som alla andra husdjur. De katter vi har idag är inte uppväxta i det vilda, de har inga förfäder uppväxta i det vilda. De är framavlade precis som hunden.

    Vargar jagar också sina byten men man ser aldrig någon som skriver att hundar ska jaga sin mat.

  • S23
    Sun 24 May 2020 10:58
    #32
    -1
    Anonym (Ada) skrev 2020-05-24 10:32:01 följande:

    Varför diskuteras bara katter?

    Fåglar i bur, smådjur som kanin, marsvin, hamster i bur, fiskar i akvarium, hästar som det rids på, hundar i koppel, ormar i terrarie...

    Nej alltid är det KATTEN som ska diskuteras. Katter är inte vilda djur, de är domesticerade precis som alla andra husdjur. De katter vi har idag är inte uppväxta i det vilda, de har inga förfäder uppväxta i det vilda. De är framavlade precis som hunden.

    Vargar jagar också sina byten men man ser aldrig någon som skriver att hundar ska jaga sin mat.


    Hundar bör få jaga eller berikas med blodspår. De bör heller inte gå i koppel.

    Att katter är domesticerade betyder inye att de inte har sina beteendebehov kvar
  • Anonym (öälju­h)
    Sun 24 May 2020 11:19
    #33

    Jag skulle säga att det är individuellt. Jag har en katt som anser att vara ute är det mest idiotiska förslaget jag någonsin har kommit med. Han försökte klösa sig genom min kropp tillbaka in trots att vi tog det försiktigt. Sen dess drar han sig LÅNGT från ytterdörren så snart den öppnas. 

    Jag har haft katter i hela mitt liv, både inne och utekatter. Här där jag bor ni är det strikt innekatt som gäller. Det är för många katter i området och de skulle inte hitta ett revir nära. Det är också för många bilar som kär på en närbelägen väg i alldeles för hög hastighet. Ingen av dem har visat några önskemål om att gå ut. Den ena är dock den jag berättat om ovan, vi bodde på landet när vi tyckte han skulle vara utekatt, han hade som sagt en annan åsikt. Ytterdörren kunde stå vidöppen en hel dag, han gick aldrig ut. Nu har vi balkong, han går inte gärna ut där heller, det är ibland han tar en sväng men går in igen lika fort. 

    Har haft katter som gått i koppel men inte annars, en som gick med som en hund om jag gick en promenad, lös, men aldrig gick ut själv osv. 

    Övertog en katt när vi hade flyttat hit, han ville dock gå ut så honom omplacerade vi hos en kollega som bor på landet. Nu har vi en som trivs på balkongen där han solar och tittar på fåglarna i trädet utanför. 

  • Mascar­aklump­ar
    Sun 24 May 2020 12:35
    #34
    -1

    Generellt är de gladast om de får vara ute, men det innebär inte att de automatiskt är olyckliga om de får vara innekatter. Precis som med hundar, barn eller med oss själva så behöver man ibland kompromissa mellan sådant som ger glädje och säkerhet/hälsa.

    Vi bor också i ett villaområde och har hägnat in trädgården så att katterna kan vara ute utan att riskera att bli överkörda eller attackerade av andra katter/djur. Hade vi inte haft möjlighet att göra det så hade vi hållit dem inne.

  • Anonym (y)
    Sun 24 May 2020 17:06
    #35
    +2

    Trött på oansvariga människor med utekatter. Då ska du väl låta hundar få gå fritt också och få jaga allt som dem vill. Nej katter är inte rovdjur som måste få gå ute utan uppsyn och blir olyckliga annars. 

  • Anonym (Behov­)
    Sun 24 May 2020 19:32
    #36
    -2
    Anonym (y) skrev 2020-05-24 17:06:26 följande:

    Trött på oansvariga människor med utekatter. Då ska du väl låta hundar få gå fritt också och få jaga allt som dem vill. Nej katter är inte rovdjur som måste få gå ute utan uppsyn och blir olyckliga annars. 


    Läs gärna på om beteendebehov.

    Nej det är inte lämpligt att hundar aldrig får gå fritt heller. Nej det är inte lämpligt att de inte får jaga.

    Och det är absolut inte lämpligt för en katt att sitta instängd i en lägenhet. Framförallt inte i en lägenhet där ägaren inte förstår sig på

    Berikning och på så sätt åtminstone till viss del

    Uppfyller kattens beteendebehov
  • LFF
    Thu 28 May 2020 11:21
    #37
    +2

    Anser att "Lagen om tillsyn av hund och katt" ska ändras så kattägare tvingas ta mer ansvar för sina djur. Det ska vara samma krav på id-märkning och registrering som för hundar, samma krav på ägaransvar vid skada djuret gör samt att det, precis som för hundar, inte vara tillåtet med okopplade djur i tätbebyggt område. 

    Så mitt svar är att katt i tätbebyggt område ska vara innekatt och vänjas att gå ut i sele och koppel. Skaffar man katt måste man lära sig att berika dess liv på annat vis än att släppa ut den vind för våg. 

  • Thu 28 May 2020 12:30
    #38
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-24 19:32:13 följande:
    Läs gärna på om beteendebehov.

    Nej det är inte lämpligt att hundar aldrig får gå fritt heller. Nej det är inte lämpligt att de inte får jaga.

    Och det är absolut inte lämpligt för en katt att sitta instängd i en lägenhet. Framförallt inte i en lägenhet där ägaren inte förstår sig på

    Berikning och på så sätt åtminstone till viss del

    Uppfyller kattens beteendebehov
    Alla djur har väl behov de behöver få uppfyllda.
    Varför ska det bara vara förbehållet katter att få sina behov uppfyllda?
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 13:02
    #39
    -1
    molly50 skrev 2020-05-28 12:30:35 följande:

    Alla djur har väl behov de behöver få uppfyllda.

    Varför ska det bara vara förbehållet katter att få sina behov uppfyllda?


    Det är väl precis det jag säger? Att hundar behöver få jaga exempelvis? Jag anser att hundar inte bör bo i stan alls. Och oavsett var de bor bör berikas utifrån de beteendebehov djurarten kräver. Exempelvis för hund jaktbhovwg som man exempelvis kan genomföra blodspår som berikning
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 13:07
    #40
    -1
    molly50 skrev 2020-05-28 12:30:35 följande:

    Alla djur har väl behov de behöver få uppfyllda.

    Varför ska det bara vara förbehållet katter att få sina behov uppfyllda?


    Jag anser heller inte att djur bör avlas på det sätt de gör. Vi har en hund, eller egentligen min sambo, själv hade jag inte velat ha hund egentligen, av urhundsras som får gå fritt på tomten hela dagarna, någon är i princip alltid hemma. Hunden får köra blodspår och annan berikning regelbundet. Träffa andra hundar.

    Det behov vi inte ouppfyllt är behovet av att ha en familj och då para sig. För ja. Det är ett behov det med.

    Som urhundsras har hunden inte blivit sönderavlad vilket medför en otroligt smart, frisk hund med ett luktsinne som är många gånger bättre än dagens hundar.

    Mina åsikter är extrema. Men nej jag är inte djurrättsaktivist. Då hade det inte varit försvarbart alls att ha hund
Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?