• Sat 23 May 2020 10:42
    3371 visningar
    60 svar
    60
    3371

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Jag undrar vad ni andra kattägare tycker är bästa livet för katten? Att vara innekatt eller utekatt? Landet vs villaområde?

    Vi bor i ett villaområde och har kattlucka så våra katter gör som dom vill. Mer ute sommartid och mer inne vintertid. Sen kan man tycka att det idealiska vore att bo på landet även om det så klart finns en del faror med vilda djur och dylikt där också.

  • Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?
  • LFF
    Thu 28 May 2020 13:13
    #41
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:02:23 följande:
    Det är väl precis det jag säger? Att hundar behöver få jaga exempelvis? Jag anser att hundar inte bör bo i stan alls. Och oavsett var de bor bör berikas utifrån de beteendebehov djurarten kräver. Exempelvis för hund jaktbhovwg som man exempelvis kan genomföra blodspår som berikning
    Hos de allra flesta hundar är jakten mer eller mindre bortavlad, bortsett från jaktraserna (speciellt hos de flesta sällskappshundar). Dessutom kan de flesta hundar berikas och få den mentala träningen genom lydnad, agility, nosework, bruksträning etc. 

    Vad gäller tamfåglar så är burkraven helt fel. De borde ha större burar, alternativt voljärer, eller få möjlighet att vara utanför buren större delen av dagen (buren används som mat- och sovplats. Samma sak med kaniner, marsvin och andra smådjur där burarna generellt sett är helt åt h-vete för små. 

    Allt detta tar dock inte bort kattägarnas ansvar att inte bara släppa ut katterna utan tillsyn med motiveringen "de behöver detta".
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 13:21
    #42
    -1
    LFF skrev 2020-05-28 13:13:02 följande:

    Hos de allra flesta hundar är jakten mer eller mindre bortavlad, bortsett från jaktraserna (speciellt hos de flesta sällskappshundar). Dessutom kan de flesta hundar berikas och få den mentala träningen genom lydnad, agility, nosework, bruksträning etc. 

    Vad gäller tamfåglar så är burkraven helt fel. De borde ha större burar, alternativt voljärer, eller få möjlighet att vara utanför buren större delen av dagen (buren används som mat- och sovplats. Samma sak med kaniner, marsvin och andra smådjur där burarna generellt sett är helt åt h-vete för små. 

    Allt detta tar dock inte bort kattägarnas ansvar att inte bara släppa ut katterna utan tillsyn med motiveringen "de behöver detta".


    Att hunden inte är en avlad jakthund betyder inte att den inte har jaktbehov. I jaktbehov ingår exempelvis spårning.

    Att berika på det sätt du föreslår innebär inye att hunden för beteendebehoven uppfyllda.

    Läs gärna artiklar och avhandlingar gjorda av David selin.

    Mycket tyder på att hundar även vid blodspår, som är så nära jakt man kan komma, inte jagar på riktigt utan ?leker jakt?. David selin brukar uttrycka det som att man vrider tillbaka en klocka när man berikar. Ju mer verklighetstrogen berikningen är. Desto mer vrids klockan tillbaka och desto längre tid klarar sig hunden innan behovet behöver uppfyllas igen.

    Många traditionella beräkningssätt fungerar enbart uttröttande och inte berikande för hunden och kan snarare ge motsatt effekt.
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 13:24
    #43
    -1
    LFF skrev 2020-05-28 13:13:02 följande:

    Hos de allra flesta hundar är jakten mer eller mindre bortavlad, bortsett från jaktraserna (speciellt hos de flesta sällskappshundar). Dessutom kan de flesta hundar berikas och få den mentala träningen genom lydnad, agility, nosework, bruksträning etc. 

    Vad gäller tamfåglar så är burkraven helt fel. De borde ha större burar, alternativt voljärer, eller få möjlighet att vara utanför buren större delen av dagen (buren används som mat- och sovplats. Samma sak med kaniner, marsvin och andra smådjur där burarna generellt sett är helt åt h-vete för små. 

    Allt detta tar dock inte bort kattägarnas ansvar att inte bara släppa ut katterna utan tillsyn med motiveringen "de behöver detta".


    Vad menar du är utan tillsyn? Jag anser att katter bör få gå ute men alltid ha möjlighet att komma in samt att kattägaren ser till att mat och möjlighet till interaktion finns.

    Att en katt får vara utekatt anser jag inte vara att katten är utan tillsyn
  • Anonym (op)
    Thu 28 May 2020 13:39
    #44
    -1

    Katter tycker jag har det bäst utomhus. Har dock två innekatter eftersom jag bor i stan, men jag tog med dem till landet förra sommaren, och så lyckliga har jag aldrig sett dem förut, de anpassade sig till utomhusliv väldigt snabbt.

    Jag tycker att alla djur ska ha tillgång till natur, de hör hemma där, precis som egentligen vi människor också gör.

    Däremot mina tamråttor och andra gnagare, visst hör de hemma i naturen, men främst som bytesdjur till rovdjur, deras liv är väldigt korta i naturen, ibland tre gånger så långa om de bor inomhus. 

    Jag tar mina gnagare utomhus ibland, men de är oftast rädda.

  • LFF
    Thu 28 May 2020 13:44
    #45
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:24:16 följande:
    Vad menar du är utan tillsyn? Jag anser att katter bör få gå ute men alltid ha möjlighet att komma in samt att kattägaren ser till att mat och möjlighet till interaktion finns.

    Att en katt får vara utekatt anser jag inte vara att katten är utan tillsyn
    Jo, du släpper ut katten och har noll koll på vad den gör. Att göra det på landsbygden? Fine. Att göra det i tätbebyggda områden? Hell no! Kattägare måste få samma ansvar för vad deras djur gör som hundägare. 
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:21:36 följande:
    Att hunden inte är en avlad jakthund betyder inte att den inte har jaktbehov. I jaktbehov ingår exempelvis spårning.

    Att berika på det sätt du föreslår innebär inye att hunden för beteendebehoven uppfyllda.

    Läs gärna artiklar och avhandlingar gjorda av David selin.

    Mycket tyder på att hundar även vid blodspår, som är så nära jakt man kan komma, inte jagar på riktigt utan ?leker jakt?. David selin brukar uttrycka det som att man vrider tillbaka en klocka när man berikar. Ju mer verklighetstrogen berikningen är. Desto mer vrids klockan tillbaka och desto längre tid klarar sig hunden innan behovet behöver uppfyllas igen.

    Många traditionella beräkningssätt fungerar enbart uttröttande och inte berikande för hunden och kan snarare ge motsatt effekt.
    Hittar inget annat än hans hemsida och den var ju helt usel för att få ut något vettigt ifrån.

    Men du tycker han är bra, jag vet inte vem det är (och bryr mig inte speciellt mycket heller). Och vi kommer aldrig komma överens i denna fråga har jag en känsla av.
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 13:51
    #46
    -1
    LFF skrev 2020-05-28 13:44:42 följande:

    Jo, du släpper ut katten och har noll koll på vad den gör. Att göra det på landsbygden? Fine. Att göra det i tätbebyggda områden? Hell no! Kattägare måste få samma ansvar för vad deras djur gör som hundägare. Hittar inget annat än hans hemsida och den var ju helt usel för att få ut något vettigt ifrån.

    Men du tycker han är bra, jag vet inte vem det är (och bryr mig inte speciellt mycket heller). Och vi kommer aldrig komma överens i denna fråga har jag en känsla av.


    Jag anser ju heller egentligen inte att man bör ha katt i stan...

    Kul att du ändå tog dig tid att försöka läsa. Finns en del skrovet av honom men kanske kräver lite djupare grävning för att hitta det. Du visar verkligen på vilja att ändå försöka förstå, vilket jag uppskattar, även om du kanske oavsett inte hade hållit med i det David selin (och en hel del andra) menar.

    Vi lär inte komma överens nej, men vill också

    Säga att jag uppskattar att du hållit en trevlig ton
  • Thu 28 May 2020 15:37
    #47
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:02:23 följande:
    Det är väl precis det jag säger? Att hundar behöver få jaga exempelvis? Jag anser att hundar inte bör bo i stan alls. Och oavsett var de bor bör berikas utifrån de beteendebehov djurarten kräver. Exempelvis för hund jaktbhovwg som man exempelvis kan genomföra blodspår som berikning
    Jag tänker mer på det här med att katter får springa lösa vind för våg,medans andra djur inte får det.
    Med det märkliga argumentet att katter har behovet att springa fritt.
    Som om andra djur inte har det.
  • Thu 28 May 2020 15:40
    #48
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:07:46 följande:
    Jag anser heller inte att djur bör avlas på det sätt de gör. Vi har en hund, eller egentligen min sambo, själv hade jag inte velat ha hund egentligen, av urhundsras som får gå fritt på tomten hela dagarna, någon är i princip alltid hemma. Hunden får köra blodspår och annan berikning regelbundet. Träffa andra hundar.

    Det behov vi inte ouppfyllt är behovet av att ha en familj och då para sig. För ja. Det är ett behov det med.

    Som urhundsras har hunden inte blivit sönderavlad vilket medför en otroligt smart, frisk hund med ett luktsinne som är många gånger bättre än dagens hundar.

    Mina åsikter är extrema. Men nej jag är inte djurrättsaktivist. Då hade det inte varit försvarbart alls att ha hund
    Visst har djur ett behov av att få para sig.
    Men det går ju att åtgärdas genom kastration eller sterilisering.
    Jag tycker det är snällare mot djuret än att låta det ha sådana behov kvar.
    Dessutom skyddar det mot en del sjukdomar.
  • Anonym (Behov­)
    Thu 28 May 2020 15:51
    #49
    -1
    molly50 skrev 2020-05-28 15:40:35 följande:

    Visst har djur ett behov av att få para sig.

    Men det går ju att åtgärdas genom kastration eller sterilisering.

    Jag tycker det är snällare mot djuret än att låta det ha sådana behov kvar.

    Dessutom skyddar det mot en del sjukdomar.


    Och tittar du på forskning här så kan man se att djuret tyvärr fortfarande har ett behov att para sig. Studier visar att katsrerade hundar är mer stressade än okastrerade, även om du som hundägaren upplever dem som lugnare då de inte ger uttryck för det på samma sätt.

    Kanske finns forskning som visar motsatta. Den är sällan entydig. Jag tror på den forskning jag läst som också gör mig övertygad om att jag aldrig kommer kastrera en hund, oavsett om den får para sig eller inte.

    Och nej. En hund bör inte bo i stan med 50

    Löptikar som löper året om. Naturligtvis skapar det problem mot om en hund bor som vår. Med endast tvp tikar i grannskapet
  • Elin P
    Thu 28 May 2020 17:02
    #50
    -1

    Jag säger ute om man ser till bara katten. Det är naturligt för en katt att få klättra, jaga smådjur och vara fri. Sen finns ju andra aspekter tex synpunkter från grannar, faror som kan hända osv. Men jag tycker att kattens behov av att vistas ute överväger. Därför har vi valt att tidigare inte ha katt då vi bodde i lgh mer tätbebyggt. Nu bor vi mer lantligt och har två katter som är ute som de vill. Vi hade tre katter förut men en blev påkörd. Tråkigt men sånt som det finns risk för om katten är ute.

    En släkting har två innekatter i en etta och de katterna tycker jag synd om. De är extremt rastlösa till skillnad från våra katter som alltid är lugna inne eftersom de får röra sig som de vill. Ska man ha innekatt måste man ha lite ytor tycker jag, och vara hemma mycket så de får sällskap och stimulans. Annars är det djurplågeri.

  • Thu 28 May 2020 17:05
    #51
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 15:51:22 följande:
    Och tittar du på forskning här så kan man se att djuret tyvärr fortfarande har ett behov att para sig. Studier visar att katsrerade hundar är mer stressade än okastrerade, även om du som hundägaren upplever dem som lugnare då de inte ger uttryck för det på samma sätt.

    Kanske finns forskning som visar motsatta. Den är sällan entydig. Jag tror på den forskning jag läst som också gör mig övertygad om att jag aldrig kommer kastrera en hund, oavsett om den får para sig eller inte.

    Och nej. En hund bör inte bo i stan med 50

    Löptikar som löper året om. Naturligtvis skapar det problem mot om en hund bor som vår. Med endast tvp tikar i grannskapet
    Den forskningen skulle jag vilja se.
    Min erfarenhet är att djur som kastreras mår bättre än icke kastrerade.

    Men detta är egentligen OT.
  • Anonym (Pudis­)
    Sun 21 Jun 2020 22:59
    #52
    -1

    Innekatter mår inte bra. Katten är ett rovdjur som behöver få jaktinstinkten tillfredsställd. Man ska alltså inte ha innekatt. Utekatt bör man inte heller ha om man bor inom detaljplanelagt område. Katt bör man alltså bo på landet för att ha.

  • Anonym (Kattä­lskare­)
    Mon 29 Jun 2020 23:01
    #53
    -1

    Jag tror att mina katter har den bästa miljö de kan ha. Vi bor på landet med halv kilometer mellan grannarna, skog och åkrar, och inga stora bilvägar i närheten.

    De är ute dagtid, men kan gå in när helst de vill, och är alltid inne på nätterna. De har gps-halsband på sig så vi hämtar dem om de inte kommer in till natten, men de kommer oftast in själva. Och när de knallar iväg längre sträckor så kommer de ändå hem flera ggr om dagen och tex äter och ligger och vilar.

    De verkar må väldigt bra. Ena katten har en favorit-plats i syrenbersån och är duktig på att fånga ödlor, den andra älskar att jaga sork på åkrarna. De visar stolt upp sina byten, och byter dom mot kattgodis. Men ibland äts en sork upp också.

    De har inga problem med att vara inne på nätterna, de sover gott efter att ha varit ute hela dagen.

    Vintertid när dagarna är kortare så blir deras utevistelse också kortare, för de får inte vara ute när det är mörkt och rovdjuren vaknar till liv. Men då leker vi dem mer inne, så de gör av med sin energi och kan sova hela natten.

    Jag har haft innekatter tidigare, när jag bodde i lägenhet. Då fick de gå ut i koppel ett par ggr i veckan, samt gå lösa när vi var på lantstället. De verkade må bra och trivdes. Men det var tydligt att de älskade att vara på lantstället och kunna vara ute om dagarna.

    Jag tror att katter som har möjlighet att gå ute mår bäst, när de kan röra sig fritt utan att någon håller dem tillbaka med ett koppel. Och där de kan gå in när de vill.

  • Tue 30 Jun 2020 11:00
    #54
    +1
    Anonym (Pudis) skrev 2020-06-21 22:59:29 följande:

    Innekatter mår inte bra. Katten är ett rovdjur som behöver få jaktinstinkten tillfredsställd. Man ska alltså inte ha innekatt. Utekatt bör man inte heller ha om man bor inom detaljplanelagt område. Katt bör man alltså bo på landet för att ha.


    Det gäller väl även andra djur,som t ex hundar,i så fall.
    Men de får inte gå lösa. Trots att de också kan ha samma behov.
  • Anonym (Behov­)
    Tue 30 Jun 2020 11:52
    #55
    -1
    molly50 skrev 2020-06-30 11:00:38 följande:

    Det gäller väl även andra djur,som t ex hundar,i så fall.

    Men de får inte gå lösa. Trots att de också kan ha samma behov.


    Hundar har absolut jaktbehov, och de flesta hundar får absolut inte sina behov tillfredsställda.

    Däremot har katten ett STARKARE jaktbehov än vad hunden har
  • Tue 30 Jun 2020 19:30
    #56
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-06-30 11:52:28 följande:
    Hundar har absolut jaktbehov, och de flesta hundar får absolut inte sina behov tillfredsställda.

    Däremot har katten ett STARKARE jaktbehov än vad hunden har
    Fast båda är rovdjur och har sina instinkter efter det.
    Därför tycker jag att det är lite märkligt att det bara ska vara katter som ska få ströva fritt och inte hundar.
    Ska man ha utekatt så bör man bo på landet. Inte i tätbebyggt område.
  • Anonym (Behov­)
    Tue 30 Jun 2020 19:41
    #57
    -1
    molly50 skrev 2020-06-30 19:30:19 följande:

    Fast båda är rovdjur och har sina instinkter efter det.

    Därför tycker jag att det är lite märkligt att det bara ska vara katter som ska få ströva fritt och inte hundar.

    Ska man ha utekatt så bör man bo på landet. Inte i tätbebyggt område.


    Som jag förstår det när jag läser så har faktiskt katten en starkare jaktinstinkr.

    Vill dock klargöra att jag faktiskt också anser att hundar bör få gå fritt under rimliga former. Med andra ord stor inhägnad, vilket jag anser är tillräckligt för en katt också.

    Själva har vi ungefär 10.000 lvadratermetwr inhägnat till vår hund
  • Tue 30 Jun 2020 19:53
    #58
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-06-30 19:41:13 följande:
    Som jag förstår det när jag läser så har faktiskt katten en starkare jaktinstinkr.

    Vill dock klargöra att jag faktiskt också anser att hundar bör få gå fritt under rimliga former. Med andra ord stor inhägnad, vilket jag anser är tillräckligt för en katt också.

    Själva har vi ungefär 10.000 lvadratermetwr inhägnat till vår hund
    Oavsett vilket så tycker jag att kattägare ska ha lika stort ansvar för sina djur som hundägare har.
    Att bara skaffa katt och låta den springa ute vind för våg gör att katten får låg status.
    Och nya kattungar kommer till och i stort sett skänks bort eller hamnar på redan överfulla katthem.
    Det tycker jag är hemskt.
  • Wed 1 Jul 2020 13:56
    #59
    -1

    Det optimala för katten? Uteliv på landet så klart där den kan skapa sitt eget revir ute i naturen på den egna fastigheten. Men det förutsätter naturligtvis att katten komma komma och gå ut- och in i bostaden som den själv vill. Både vad beträffar mat och dryck och icke desto minst på sommaren när det är för varmt utomhus och likaså på vintern då en katt inte bör vara utomhus mer än kanske en halvtimma när tempen kryper under 10 minusgrader.

    Själv har jag sex katter.

    // Öland 4ever


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Pudis­)
    Sun 5 Jul 2020 05:36
    #60
    -2

    Skillnaden mot hund är att hunden är ett socialt flockdjur. En hund kan därför trivas att bo med människor. Katter är asociala ensamdjur. De trivs inte att bo med människor utan behöver sin frihet och ströva fritt för att stå ut. En innekatt kan aldrig må psykiskt bra. Den lider. Även fast en hund också skulle lida under såna förhållanden så går det inte att jämföra med hund.

Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?