• Sat 23 May 2020 10:42
    3350 visningar
    60 svar
    60
    3350

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Jag undrar vad ni andra kattägare tycker är bästa livet för katten? Att vara innekatt eller utekatt? Landet vs villaområde?

    Vi bor i ett villaområde och har kattlucka så våra katter gör som dom vill. Mer ute sommartid och mer inne vintertid. Sen kan man tycka att det idealiska vore att bo på landet även om det så klart finns en del faror med vilda djur och dylikt där också.

  • Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?
  • Anonym (I)
    Sat 23 May 2020 10:44
    #1
    -1

    Ute är såklart bäst

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 23 May 2020 10:49
    #2
    +2

    Inne så klart. De blir minst överkörda då, drar inte på sig en massa sjukdomar eller råkar ut för elaka människor.

  • Sat 23 May 2020 10:58
    #3
    +2

    Inne, givetvis med berikad miljö och ev övervakad utevistelse. Katter förtjänas att hållas mer ansvarsfullt än alla faror de blir utsatta för ute på egen tass.

  • Anonym (I)
    Sat 23 May 2020 11:04
    #4
    -1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-23 10:49:13 följande:

    Inne så klart. De blir minst överkörda då, drar inte på sig en massa sjukdomar eller råkar ut för elaka människor.


    Inte mkt till liv att sitta i en lgh tänker jag.

    Att ha dom i koppel gör det bara värre då de får se att det finns en omvärld vilket gör att de känner sig instängda.
  • Sat 23 May 2020 11:19
    #5
    -1

    Ute givetvis, de är i grunden vilda djur och får sina behov uppfyllda vid utevistelse. Er variant där katterna får välja är bäst av allt, då kan de vara inne vid dåligt väder samtidigt som ni har koll på hur de mår. Men villaområde är inte optimalt, grannarna kan misstycka och katten kan bli överkörd. Helst ska katter bo på landet.

  • Anonym (I)
    Sat 23 May 2020 11:21
    #6
    -1
    Tecum skrev 2020-05-23 11:19:56 följande:

    Ute givetvis, de är i grunden vilda djur och får sina behov uppfyllda vid utevistelse. Er variant där katterna får välja är bäst av allt, då kan de vara inne vid dåligt väder samtidigt som ni har koll på hur de mår. Men villaområde är inte optimalt, grannarna kan misstycka och katten kan bli överkörd. Helst ska katter bo på landet.


    Helt sant
  • Sat 23 May 2020 11:28
    #7
    -1

    Det ultimata kattlivet är ensligt boende med kattlucka där katten själv kan välja om den vill vara inne eller ute utan att riskera att bli påkörd, instängd i garage/förråd eller utsatt för elaka människor.

  • Sat 23 May 2020 11:31
    #8
    -1

    Naturligtvis är det bättre för katten att vara ute om inte miljön omkring är direkt olämplig! Katter behöver ett aktivt och stimulerande liv .
    Sen är det ju en annan sak vad grannarna tycker.....

  • Sat 23 May 2020 11:43
    #9
    +1

    Det ultimata för katten är att kunna välja själv, men jag har valt att ha innekatt då jag bor så att det inte är en säker miljö ute för m, och skaffade därför 2 katter så de iallafall har ett lite mer kattvänligt inneliv. Sen har jag en stor kattsäker balkong med en massa blommor och utkiksplatser så där jagar de små liven flugor och insekter

  • S23
    Sat 23 May 2020 11:47
    #10
    -3

    Ute naturligtvis! Eller ja, välja själv är naturligtvis en fördel.

    Jag skulle välja uteliv för katten även om jag VISSTE att den skulle bli påkörd efter tre år och dö. Katter har beteendebehov som trots berikning inomhus är svåra att tillgodose. Jag anser egentligen att man inte bör ha katt inomhus alls. Möjligtvis om man är oerhört duktig på katters beteenden och berikning. Men är man det så tror jag man också inser att innekatt inte är lämpligt

Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?