• Anonym (Aktiv­)
    Sat 23 May 2020 21:38
    300 visningar
    8 svar
    8
    300

    Ni som hade barn i 6-12 årsåldern som var aktiva inom diverse fritidsaktiviteter; hur pass aktiva är de idag, 14-20 år?

    Jag undrar alltså om era barn, som var aktiva inom exempelvis fotboll, scouter, hockey, gymnastik, kampsport, osv, som småbarn (6-12 år cirka), fortfarande är lika aktiva på fritiden idag (14-20 år cirka)?

    Mitt barn testade på flertalet aktiviteter mellan 4-10 årsåldern. En del höll i sig en termin, medan annat höll i sig i några år.

    Den aktivitet som hållit längst är orientering!

    Barnet började med orientering som 5-åring en gång i veckan och är fortfarande aktiv idag (vid 18 års ålder).

    Idag är det träning mån-tors, med tävlingar lör och/eller sön.

    Har ni barn som verkligen fastnat för någon aktivitet som barnet fortsatt med från barnsben och ända upp i vuxen ålder?

    Vilken aktivitet? När började barnet och hur gammalt är barnet idag? Testade barnet flera olika aktiviteter samtidigt?

  • Svar på tråden Ni som hade barn i 6-12 årsåldern som var aktiva inom diverse fritidsaktiviteter; hur pass aktiva är de idag, 14-20 år?
  • Sat 23 May 2020 21:50
    #1

    En, som höll på med musik i olika former, hon fortsatte att ha det som en hobby. Nu som vuxen har hon ett piano och hon sjunger i kör.
    Två av barnen var väldigt engagerade i fotboll. De fortsatte att älska fotboll, men i 15-årsåldern började det ta för mycket tid. Det blev fler träningar, längre resor, högre krav. De orkade helt enkelt inte satsa så mycket som krävdes, för skolan ställde också krav. Nu har de flyttat hemifrån och ser fotbollsmatcher på TV i stället.

    Övriga barn prövade olika fritidsaktiviteter, men det var ingen som riktigt fastnade.

  • Anonym (plopp­)
    Sat 23 May 2020 22:04
    #2

    Har ett barn på 14 år som har hållit igång hela livet.
    Började på familjejympa som 3-4 åring, började sen på dans, fotboll, gymnastik för att sen fastna för simning. Det intresset har hållit i sig sen 7-års åldern.
    Det började tävlas i 9-års åldern. I höstas höll simningen på att hamna på hyllan, men efter jul återfanns sig intresset igen. Får se hur det blir efter sommaruppehållet då min unge eventuellt kommer att få hoppa upp en klass o då blir det mer plugg.

  • Sat 23 May 2020 22:55
    #3

    Talar utifrån mig själv. Jag var aktiv som barn och testade nog allt utom hockey och bandy. Jag fastnade för armbrytning som jag började med som sjuåring. Idag är jag 29 och bryter fortfarande tränar och tävlar.

    Generellt tror jag att individuella sporter är mer långvariga än lagsporter. Alla polare som spelade fotboll, handboll, hockey, innebandy och sånt slutade när dom var kanske 14-15 år. Men polare som höll på med kampsporter fäktning simning och som jag armbrytning har fortsatt nästan alla.

    Jag råder alltid mina polare som har barn att kör på lagsport visst men se till att barnet har en individuell sport för det är det enda som håller i längden.

  • Anonym (K)
    Sat 23 May 2020 23:16
    #4

    Ett höll på mycket med ishockey och fotboll. Slutade med fotboll i 11-12 års åldern för att satsa på hockeyn. Skadade sig i 17-års åldern och fick sluta. Höll därefter endast på med gym. Gymmar fortfarande en hel del nu i vuxen ålder.

    En höll på med ridning. Slutade i 12-års åldern och tränade sen ingenting. Tränar fortfarande ingenting nu i vuxen ålder.

    En höll på med innebandy. Slutade i 14-15 års åldern och tränade därefter inngenting. Tränar fortfarande ingenting i vuxen ålder.

    En höll på med tennis och klättring. Slutade med tennis i 13 års åldern och klättring i 14-15 års åldern och tränade därefter ingenting och tränar fortfarande ingenting som vuxen.

    En höll på med motocross. Slutade i 14-års åldern och tränar fortfarande ingenting som vuxen.

  • Anonym (....)
    Sat 23 May 2020 23:38
    #5

    Har ett barn. Pojke född år 2000 har gjort/gör fortfarande dessa saker:

    Innebandy: 2007-2010

    Ridning: 2006-2008

    Fäktning: 2006-2015

    Gymnastik: 2004- 2009

    Fotboll 2008- håller på än

    Hockey: 2007- håller på än

    Trumpet: 2010-2014

    Gitarr: 2009-2010

  • Anonym (Fröke­n Lind)
    Sat 23 May 2020 23:54
    #6

    3 barn:

    Barn 1: upp till 12 års ålder provade mycket olika saker dans, teater, musik (spela instrument enskilt och i grupp(musikkår) körsång
    Idag vuxen: sjunger i kör på fritiden och gjort hela tiden. Springer resp simmar på fritiden.

    Barn 2: upp till 12 års ålder: fotboll, spela instrument, scouter, schack, körsång
    Idag vuxen: (efter UF företaget i gymnasiet är den nya stora hobbyn aktiehandel vilket hållit i sig nu sedan dess), Gymmar också.

    Barn 3: upp till 12 års ålder: dans teater, engelska på fritiden, konst
    Idag: 17 år, dans flera kvällar i veckan/samt helgen.

  • Anonym (plopp­)
    Sun 24 May 2020 01:07
    #7

    Glömde...spelar gitarr o har gjort det i snart 4 år.

  • Anonym (elin)
    Sun 24 May 2020 11:46
    #8

    Äldsta dottern höll på med lite olika saker som liten, men det var fotbollen som verkligen fångade henne. Redan från första träningen ville hon bli proffs. Nu som 16-åring spelar hon i a-laget. Men även nu har hon också annat för sig. Vi har alltid uppmuntrat henne till att ha flera intressen.

    Sonen har hållit på med massa olika saker, men aldrig varit helt hängivet något. Nu tränar han innebandy och tränar individuellt och för skojs skull. Han har hållit på md flera olika instrument och gör fortfarande, men det har aldrig varit något organiserat.

    Lillflickan ser upp till storasyster och har börjat spela fotboll, men är inte så nördig som systern. Hon provar även på lite annat blandat.

Svar på tråden Ni som hade barn i 6-12 årsåldern som var aktiva inom diverse fritidsaktiviteter; hur pass aktiva är de idag, 14-20 år?