• Sat 23 May 2020 21:41
    1622 visningar
    11 svar
    11
    1622

    Hur ska jag få jobbet jag verkligen vill ha?

    Hej. Nu är det såhär att i måndags så såg jag en annons hos en statlig myndighet på ett jobb som låter som perfekt för mig. Jag är varken över eller underkvalificerad och jag skickade in ett CV jag känner mig nöjd med.

    Problemet är att ansökningstiden går ut i början av JULI. Dom kommer hitta få in en massa ansökningar under tiden och jag söker ju andra jobb också och risken är att jag kanske måste ta ett annat jobb som är lite sämre eller vänta ut detta? För mitt nuvarande jobb gör mig deprimerad.

    I slutet av annonsen står det "För frågor angående rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta: HR-generalist X på tele xxxxxxxxx"

    Om jag nu ska ringa och fråga hur dom har tänkt med processen och så vidare. Vad bör jag säga? Kan jag fråga om dom tänker vänta ut tills sista ansökningsdagen eller om dom börjar läsa igenom CVs redan nu kanske? Tala om att jag verkligen är intresserad av jobbet?

  • Svar på tråden Hur ska jag få jobbet jag verkligen vill ha?
  • Sat 23 May 2020 22:23
    #1

    Hej. Statliga myndigheter väntar alltid ut sista rekryteringsdagen. De måste göra det.

    Vilken myndighet söker du jobb på?

  • Sat 23 May 2020 22:28
    #2
    XLinaX skrev 2020-05-23 22:23:15 följande:

    Hej. Statliga myndigheter väntar alltid ut sista rekryteringsdagen. De måste göra det.

    Vilken myndighet söker du jobb på?


    Tack för den infon, det visste jag inte.

    Försvarsmyndigheten.
  • Sat 23 May 2020 22:48
    #3

    Försvarsmakten heter den ju såklart... börjar bli sent.

  • Sun 24 May 2020 09:00
    #4

    Lycka till Sprallig. Har själv arbetat totalt 24 år inom olika statliga verksamheter och trivs väldigt bra. Inom försvaret har jag dock inte varit.

  • Sat 30 May 2020 17:01
    #5
    XLinaX skrev 2020-05-24 09:00:22 följande:

    Lycka till Sprallig. Har själv arbetat totalt 24 år inom olika statliga verksamheter och trivs väldigt bra. Inom försvaret har jag dock inte varit.


    Ok det låter bra! Ska faktiskt på min första intervju på nästan tio år nästa vecka, nervöst men det går säkert bra. Samtidigt så är det inte det jobb jag vill ha mest utan det är jobbet på Försvarsmakten, ungefär samma tjänst och mycket bättre läge för mig.

    I värsta fall får man väl byta jobb tätt inpå.
  • Fri 5 Jun 2020 23:54
    #6
    Sprallig skrev 2020-05-30 17:01:45 följande:

    Ok det låter bra! Ska faktiskt på min första intervju på nästan tio år nästa vecka, nervöst men det går säkert bra. Samtidigt så är det inte det jobb jag vill ha mest utan det är jobbet på Försvarsmakten, ungefär samma tjänst och mycket bättre läge för mig.

    I värsta fall får man väl byta jobb tätt inpå.


    Gick intervjun bra?
  • Sat 6 Jun 2020 12:41
    #7
    XLinaX skrev 2020-06-05 23:54:34 följande:
    Gick intervjun bra?
    Den gick bra! Hon hörde av sig två dagar senare och bad om lite referenser men hon ringde aldrig upp dom igår, kanske blir på måndag. Efter det skulle vi boka in tid hos psykolog för personlighetstest.

    Så det rullar på iallafall!
  • Sat 6 Jun 2020 18:42
    #8
    Sprallig skrev 2020-06-06 12:41:55 följande:

    Den gick bra! Hon hörde av sig två dagar senare och bad om lite referenser men hon ringde aldrig upp dom igår, kanske blir på måndag. Efter det skulle vi boka in tid hos psykolog för personlighetstest.

    Så det rullar på iallafall!


    Låter positivt.
  • Tue 7 Jul 2020 00:47
    #10
    XLinaX skrev 2020-06-06 18:42:57 följande:
    Låter positivt.
    Själv misslyckas jag hela tiden på dessa IQ och psykologtest, senast nu till en utbildning.
    Jag är inte smart men inte heller dum, känns som en medelmåtta som jag aldrig kommer få något jobb.
    Har varit på ett antal intervjuer men blir oftast inte mer än så, jag är helt enkelt för blyg och så blir jag alltid nervös när det blir IQ och psykologtest.
  • Tue 7 Jul 2020 21:55
    #11
    Stefan99 skrev 2020-07-07 00:47:27 följande:
    Själv misslyckas jag hela tiden på dessa IQ och psykologtest, senast nu till en utbildning.
    Jag är inte smart men inte heller dum, känns som en medelmåtta som jag aldrig kommer få något jobb.
    Har varit på ett antal intervjuer men blir oftast inte mer än så, jag är helt enkelt för blyg och så blir jag alltid nervös när det blir IQ och psykologtest.
    Tydligen så gjorde någon bättre ifrån sig. Gick till steg tre med säkerhetsintervju och så och sedan 10 dagar senare ringer dom och säger att dom anställt någon annan. "En samlad bedömning" som tydligen inte hade med säkerhetsintervjun att göra. Dessa IQ-tester fick jag tydligen lite lägre än medel på.

    Jag som trodde allt var klart så fick jag inte drömjobbet. Så jävla bittert.
  • Tue 10 Aug 2021 11:15
    #11
    Sprallig skrev 2020-07-07 21:55:23 följande:

    Tydligen så gjorde någon bättre ifrån sig. Gick till steg tre med säkerhetsintervju och så och sedan 10 dagar senare ringer dom och säger att dom anställt någon annan. "En samlad bedömning" som tydligen inte hade med säkerhetsintervjun att göra. Dessa IQ-tester fick jag tydligen lite lägre än medel på.

    Jag som trodde allt var klart så fick jag inte drömjobbet. Så jävla bittert.


    Ser att detta är en gammal tråd.

    Du ska absolut inte misströsta att du inte fick jobb där?
Svar på tråden Hur ska jag få jobbet jag verkligen vill ha?