• Mia therese

    Elcykel med vagn vs ellådcykel?

    Vi funderar på att köpa elcykel av något slag men kan inte riktigt bestämma oss för vilken sort. Vi står mellan att köpa en vanlig elcykel och sätta på en kärra baktil (tex thule) eller köpa en ellådcykel. Vi har en tvååring idag och en liten till på väg i november. Vad rekomnenderar ni som har 2 barn? Var av en liten liten. Vad säger ni oh mighty FL? ????

  • Svar på tråden Elcykel med vagn vs ellådcykel?
  • snedtak

    Åh, vilken bra tråd! Jag vill också veta. De flesta av mina vänner och kollegor har lådcykel och inte elcykel med cykelvagn. Jag tror det upplevs som positivt att barnen sitter framför en själv så att man kan ha bättre uppsikt över dem. Jag tror också att lådcykel upplevs som bättre och stabilare. Det finns flera lådcyklar med plats för 2 barn och det verkar funka bra för mina vänner. Det jag har hört är att man gärna ska testcykla modellen innan man köper den, det finns ju både de med två hjul och de med tre hjul och vad man föredrar verkar vara olika från person til person.

    Med det sagt överväger vi själva starkt att köpa elcykel + cykelkärra. Anledningen är att jag och sambon är väldigt olika långa och kan omöjligen använda samma lådcykel på ett smidigt sätt. Det blir ju mycket mer flexibelt med hämtning/lämning, handla mat osv om båda kan använda cykelkärran. Men vi velar fortfarande och har inte bestämt oss än

  • Guldbarb

    Vi har en lådcykel, för vår del kändes det mer praktiskt. Vi hade cykelvagn ett tag (till vanlig cykel) men den var mindre (kanske finns större med?) och kändes rätt otymplig plus att tyget möglade... Ville få plats med minst 2 barn plus hund och packning. I vår (babboe big E) får det plats 4 barn. Bänkarna går att fälla upp så åker hunden med sitter barnen på samma bänk (inte testar fler än två barn och hund), en fälls upp och hunden har massor av plats. Tar ofta med kompisar till barnen från förskolan nu med eftersom det är lättare än med bil. Det går att montera en ställning för babyskydd och då får ett barn till plats med i lådan. Vi köpte den nyligen så kanske är nyhetensbehag men vi och ungarna älskar den :)

  • Elsis

    Jag har en lådcykel och tre barn. Praktiskt för vi får plats med ryggsäckar etc också. Det är bra att kunna ha koll på barnen tycker jag, o v dessutom kan jag hu prata med dem på väg till/från skolan. För oss ersätter cykeln en bil, och eftersom vi inte har en säker cykelväg är det bra att även större barn kan åka i lådan, då jag ännu inte vill låta dem cykla på hårt trafikerad väg utan cykelbana.

  • LouieL

    Jag pendlar till jobbet på en elcykel, tycker det fungerar klockrent för mig. På vägen ser jag ibland elektriska lådcyklar (eller lastcykel, kärt barn har många namn). Vi har inget barn själva ännu men vi jobbar på det :) Vi kommer definitivt investera i en sådan elcykel så småning om. De ser riktigt bekväma och praktiska ut, men jag är lite kluven till om man ska ha en med två eller tre hjul. En med tre hjul blir nog stadigare vid lägre hastigheter och klarar av mer packning. Jag har sett en Cargobike som verkar bra. https://www.lantzen.se/elcykel-bast-i-test/#last
    Dock blir den ganska bökig att få ner i cykelförrådet.

Svar på tråden Elcykel med vagn vs ellådcykel?