• Tue 26 May 2020 16:31
    763 visningar
    17 svar
    17
    763

    Har ditt barn ett släktnamn?

    Kommentera gärna i tråden hur ni har tänkt kring släktnamn.

    Spöke


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn ett släktnamn?
  • Tue 26 May 2020 16:41
    #1

    Min son har farfars och morfars namn och dottern farmors och mormors namn som andranamn. På så sätt finns dem alltid med dem vilket jag är glad för nu när min pappa dog alldeles för tidigt. Barnen är glada att dem fått deras namn :)

  • Tue 26 May 2020 16:56
    #2

    Ja, båda barnen. Av 6 namn är 5 släktnamn.

  • Tue 26 May 2020 18:13
    #3

    Första barnet har sin pappas farfars namn som andranamn. Andra barnet har min gudfars namn som andranamn (min gudfar är som släkt). Tredje barnet har fått ett av sina andranamn efter en gemensam vän till mig och min man som betyder mycket för oss och på ett sätt är det tack vare honom vi träffades och att barnen finns över huvud taget.

  • Tue 26 May 2020 18:22
    #4

    Mina båda barn har tre förnamn.

    Min ena dotter har deras mormorsmors namn och morfarsmors namn som andranamn.

    Min andra dotter har fått andranamn efter mormor och ett andranamn som använts i familjen sedan 1700-talet.

    Jag valde namnen för att hedra äldre släktingar och glädja mina föräldrar, och för att de låter bra tillsammans med tilltalsnamnet.

  • Tue 26 May 2020 18:32
    #5

    Ja, de två förnamn som inte är tilltalsnamn.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Tue 26 May 2020 18:45
    #6

    Första barnet har tre namn, alla släktnamn. Tilltalsnamnet är efter farfars far som är något av en stamfader i min mans släkt och dessutom en kändis i den lilla ort vi bor i (han dog på 70-talet men äldre personer pratar fortfarande om honom). Min man heter namnet i andranamn också. Han har alltid sagt att om vi får en son så ska han heta detta namn, så det var inte mycket till diskussion.

    Tredjenamnet är efter min farfar, far och bror som alla heter/hette detta i tilltalsnamn (men min pappa har det i ett dubbelnamn men kallas bara för förstaledet i namnet så det är inte många som vet om att han egentligen har ett dubbelnamn).

    Andranamnet är ett enstavigt namn efter min mans morfar, som är med mest för att första och tredje namnet inte flöt så bra tillsammans.

    Andra sonen har ett tilltalsnamn utan släktanknytning men är ett traditionellt gubbnamn det med. Andra- och tredjenamnet följer samma mönster som första sonens med ett enstavigt och ett tvåstavigt namn men är barnens morfars och farfars tilltalsnamn. Pojkarna har alltså fått varsitt av min pappas två namn.

    Hade vi fått en dotter så hade hon fått min farmors namn som tilltalsnamn, sin fasters tilltalsnamn och mitt tilltalsnamn i andranamn (mitt namn är också det ett släktnamn i flera generationer bakåt. Kommer nog alltid vara en sorg att jag inte fick föra vidare det då vi nog inte ska ha fler barn).

    Sorry för en hel roman, haha!

  • Tue 26 May 2020 20:41
    #7

    Min dotter har sin farmors och mormors tilltalsnamn som andranamn, precis som jag har med min mormors och farmors tilltalsnamn som andranamn. Söner i min släkt får alla samma namn som andranamn och den traditionen tänker jag följa om jag får en son.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 26 May 2020 20:51
    #8

    Pojke 1: Tilltalsnamnet är inte ett släktnamn, det andra förnamnet är ett släktnamn.

    Pojke 2: Båda förnamnen (tilltalsnamn och det andra förnamnet) är släktnamn.

    Flicka: Båda förnamnen (tilltalsnamn och det andra förnamnet) är släktnamn.

  • Tue 26 May 2020 20:52
    #9

    Ja, till andra namn.

  • Tue 26 May 2020 21:00
    #10

    Ja, tilltalsnamnet är ett namn som alla på min mans manliga sida har, men vår son är den enda nu som använder det som tilltalsnamn. Hans andranamn är ett släktnamn från min sida som är ett vedertaget dubbelnamn tillsammans med hans andranamn, men han har inget bindestreck och använder inte det som dubbelnamn nu men skulle kunna om han vill i framtiden.

  • Wed 27 May 2020 06:09
    #11

    Nej. Jag har själv ett släktnamn, jag är för tillfället den enda i en relativt stor släkt som bär namnet efter min gammelmormor. Hade alltid tänkt att jag skulle föra vidare namnet till en eventuell dotter, nu har jag två döttrar och ingen av dem fick namnet. Det kändes inte som "vi" och jag har själv inget minne av min gammelmormor så jag kände inte att det var så viktigt ändå. Min äldsta dotter har dock namnet efter en extramoster till mig som har funnits i närheten i hela mitt liv. 

  • Wed 27 May 2020 06:25
    #12

    Ja, alla fyra har ?unika? tilltalsnamn (alltså icke-släktnamn). Sedan har de två andranamn var där det ena är från mammans släkt och det andra från pappans släkt. Jag har också det så och tyckte när jag växte upp att det var jätteroligt att kunna berätta om varifrån mina namn kommer. Självfallet gillar jag fortfarande mina namn.

  • Wed 27 May 2020 07:54
    #13

    Japp. Vi körde på min släkttradition med ett andranamn från varje sida, det kändes viktigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextio­talist
    Wed 27 May 2020 08:32
    #14

    Tilltalsnamn ett vanligt namn i släkten.

    Andranamn, ett namn som följt med. Tredjenamn ville jag ha svärfars namn, men sambon ett annat namn. Sambon fick ta beslutet

  • Wed 27 May 2020 09:03
    #15

    Vår dotter kommer ha min mormors namn som mellannamn då hon gick bort i höstas. Mammas familj är väldigt stor och mormor var den som alla samlades runt. Jag vill gärna ha ett namn från min sambos släkt med, men min mormor hade ett dubbelnamn så vi är inte riktigt säkra. Vill gärna att hon ska ha namn från en kvinna i vardera släkt som är någon att se upp till. Min sambos farmor är den enda kvinnan som jag på rak arm tänker på då, så jag tror att jag sak övertala honom att vi tar med hennes namn med.

    Till förnamnet har vi väldigt många förslag men inte så många från släkten. Vi har ett par från min släkt men min sambo har fastnat för ett annat, så vi får se. Alla förnamn vi tänkt på är äldre namn.

  • Thu 28 May 2020 09:25
    #16
    -2

    När man kikar på våra släktträd (mormor, morfars, farmor, farfars) så finns det ingen som ärvt någon annans namn.

    Däremot efternamn; hette pappan Lars så fick sonen Larsson och dottern Larsdotter.

    Men det upphörde någon gång på 1800-talet i samtliga led i vår släkt.

    Jag har släktforskat mycket och vi har verkligen ingen som helst tradition av att ärva namn.

  • Thu 27 Aug 2020 18:40
    #17
Svar på tråden Har ditt barn ett släktnamn?