• Anonym (??)

    Vad är yttrandefrihet? Vad får jag tycka?

    Vad innebär yttrandefrihet? Vad är det jag får säga? Är det skillnad på om jag skriver det jag tycker? Måste det jag säger/skriver på t ex sociala medier vara sanna?
    Är det skillnad på vem som säger/tycker något?

    Får jag säga/skriva på t ex facebook, instagram etc. 
    Att jag tycker att:
    * Min granne Kalle är dum i huvudet.
    * Norrmän är humorbefriade.
    * Gud är en bluff.
    * Skåningar pratar grötigt.
    * Det har kommit ny forskning att katter ljuger.

    Kan man dra Norgevitsar?

    Vad går gränsen är kränkning? 

  • Svar på tråden Vad är yttrandefrihet? Vad får jag tycka?
  • Barbro45

    Du får naturligtvis tycka vad du vill, du får också säga vad du vill samt också skriva vad du vill. Det garanteras du i Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469). Första meningen där anger gentemot vad du har denna rätt. - Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag -. Det är alltså gentemot stat, kommun, region du har denna rätt.

    Om du säger eller skriver något som är förbjudet i annan lag så kan det prövas i domstol. Ett exempel på det är, falsk tillvitelse, kränkning d.vs. ett angrepp mot någons person, frihet, frid eller ära.

  • Anonym (x)
    Barbro45 skrev 2020-05-29 07:39:15 följande:

    Du får naturligtvis tycka vad du vill, du får också säga vad du vill samt också skriva vad du vill. Det garanteras du i Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469). Första meningen där anger gentemot vad du har denna rätt. - Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag -. Det är alltså gentemot stat, kommun, region du har denna rätt.

    Om du säger eller skriver något som är förbjudet i annan lag så kan det prövas i domstol. Ett exempel på det är, falsk tillvitelse, kränkning d.vs. ett angrepp mot någons person, frihet, frid eller ära.


    Du har rätt, men det du säger eller skriver ger dig inte rätten att säga/skriva det var som helst, när som helst. En tidning kan neka att publicera, en moderator kan ta bort dina inlägg. Du kan bli tillsagd att inte yppa dina åsikter där och då och det viktigaste som många glömmer. Din rätt att yttra dig ger dig inte rätten att stå oemotsagd.
Svar på tråden Vad är yttrandefrihet? Vad får jag tycka?