• Sat 30 May 2020 13:03
    6286 visningar
    9 svar
    9
    6286

    All tips på att göra ljusa slingor hemma!

    Funderar att göra ljusa slingor i mitt cendre naturliga hår. Har guldiga längder sedan färgning.

    Kan man göra det hemma med bra resultat?

    Tips på bästa märke och då utan orange toner.

  • Svar på tråden All tips på att göra ljusa slingor hemma!
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 30 May 2020 14:37
    #1

    Det går absolut, men många som bleker håret hemma misslyckas. Problemet är inte att blekmedlen innehåller röda pigment utan att håret gör det. Antingen får man bleka tills dess att pigmentet är borta eller så får man lägga i en färg efteråt som neutraliserar (jag brukar använda en vanlig brun intensivtoning utan röda pigment i någon minut - inte så pass länge att det slår om och blir mörkt, utan bara tills det orangea är borta). Ett tips är att testa på en slinga först, så slipper man riskera att förstöra hela håret.

    Sedan gäller det ju att man kan göra själva slingorna i sig också. Folieslingor är inte så lätt att göra på sig själv - slinghätta är enklare men man får passa sig för att färgen läcker ned genom hålen så att det blir stora fläckar i hårbottnen.

  • Mascar­aklump­ar
    Sat 30 May 2020 14:38
    #2

    Silverschampo är förstås också ett alternativ, men det tar endast bort lätt gula toner, inte orangea.

  • Magica­l
    Sat 30 May 2020 14:53
    #3

    Jag köper schwarzkopf på Coop och har gjort i flera år. Fyller på 3-4 ggr per år. 

    Har provat mig fram då jag vill ha rätt så ljust (har mellanbrunt hår) och har landat i 

    www.hemmahallen.se/sv/articles/2.1027.20385/schw-blonde-schwarzkopf-blonde-l1-extreme-lightener-143-ml 

    Jag har det i håret den allra längsta tiden det står i instruktionen att man kan ha. Första gångerna vågade jag inte det men då blev heller färgen inte lika ljus. 

    Klart man inte är lika duktig som en riktigt frisör men jag har blivit allt bättre på att få det jämnt fördelat i håret och det kostar bråkdelen av att gå till frisör. 

  • Mon 1 Jun 2020 01:44
    #4

    En sort som har en san här applikator använder jag. Ingen folie, ingen hätta, bara applicerar enkelt med fingret.

    L'Oreal Touch-On Highlights, is good option (dip finger applicator in color and glide thru hair). Seems easy Beauty Tips For Hair, Beauty Hacks, Hair Beauty, Hair Color Techniques, Corte Y Color, Salon Style, New Hair Colors, Hair Tools, Great Hair

  • Mon 1 Jun 2020 07:47
    #5
    Magical skrev 2020-05-30 14:53:20 följande:

    Jag köper schwarzkopf på Coop och har gjort i flera år. Fyller på 3-4 ggr per år. 

    Har provat mig fram då jag vill ha rätt så ljust (har mellanbrunt hår) och har landat i 

    www.hemmahallen.se/sv/articles/2.1027.20385/schw-blonde-schwarzkopf-blonde-l1-extreme-lightener-143-ml 

    Jag har det i håret den allra längsta tiden det står i instruktionen att man kan ha. Första gångerna vågade jag inte det men då blev heller färgen inte lika ljus. 

    Klart man inte är lika duktig som en riktigt frisör men jag har blivit allt bättre på att få det jämnt fördelat i håret och det kostar bråkdelen av att gå till frisör. 


    Hur lång tid har du det i håret och är det Schwarzkopf slingkit med hätta du köper?
  • Mon 1 Jun 2020 07:56
    #6

    Undrar även om det finns risk att håret fastnar i hättan när man drar ut hättan från huvudet efter verkningstidens slut. Livrädd för det.

    Eftersom bleking sliter och att håret då klibbar sig fast eller just fastnar i hålen.

  • Mon 1 Jun 2020 09:40
    #7

    Många frågor: Undrar även hur gör allergi test/test slinga?

    För då måste man ju blanda blek medlet osv och börjar man använda det är ju blandningen redan "öppen" och "gammal" när man väl ska blaskan på all smet i håret på riktigt.

    Det hinner väll oxidera innan?

  • Tue 2 Jun 2020 08:03
    #8

    Någon som kan svara.

  • Wed 3 Jun 2020 01:59
    #9

    Det är val bara att prova?

    1. Innan du blandar ihop medlet: Sätt på hättan och dra igenom några slingor - nu vet du om du ens orkar gora det på hela håret eller inte.
    2. Blanda ihop och prova på de slingor du dragit igenom. Sätt plastfolie på burken medan du antingen drar igenom allt hår i hättan, eller bestämmer dig for att strunta i hättan och provar några slingor utanfor.
    3. När du inte orkar vänta längre, se hur det blev - om det inte är gront eller starkt orange, smeta på slingor i resten av håret.
    4. Blev det illa, gå o klipp kort hos frisoren, och prova igen när håret växt ut.

Svar på tråden All tips på att göra ljusa slingor hemma!