• Thu 4 Jun 2020 17:10
    880 visningar
    2 svar
    2
    880

    Ont i ljumske, gravid

    Jag är gravid i v.26 och har haft mer och mindre ont i ljumsken i säkert två månader. Det tar främst ont då jag går eller ska lyfta benet, långa promenader gör det värre. Jag pratade med en sjukgymnast som sa att det antingen är foglossning eller något som har hamnat i kläm och gav mig en övning som inte hjälpte alls.

    Någon som har varit med om samma sak och kanske vet något man kan göra åt det?

  • Svar på tråden Ont i ljumske, gravid
  • Fri 5 Jun 2020 09:47
    #1

    Jag fick extremt ont i ena ljumsken och skinkan i samma vecka men sen gick det plötsligt över efter någon månad och kändes i princip inte igen. För min del tror jag att det var en reaktion på att jag då började gå upp i vikt och magen växte I kombination med svag core, så jag belastade fel och fick eventuellt nån nerv i kläm på grund av spänningen.

    Det som hjälpte mig en del var att köra foam roller och ligga på en tennisboll på olika triggers runt om rygg/rumpa/lår, då släppte mycket!

  • Sun 7 Jun 2020 15:55
    #2
    ankan6 skrev 2020-06-05 09:47:49 följande:

    Jag fick extremt ont i ena ljumsken och skinkan i samma vecka men sen gick det plötsligt över efter någon månad och kändes i princip inte igen. För min del tror jag att det var en reaktion på att jag då började gå upp i vikt och magen växte I kombination med svag core, så jag belastade fel och fick eventuellt nån nerv i kläm på grund av spänningen.

    Det som hjälpte mig en del var att köra foam roller och ligga på en tennisboll på olika triggers runt om rygg/rumpa/lår, då släppte mycket!


    Tennisboll har jag ju hemma kanske får prova med det! Tack!
Svar på tråden Ont i ljumske, gravid