• VillaVillerkulla

    Olämpliga kompisar

    Hur hanterar ni situationer när barnet väljer kompisar som ni egentligen inte vill att des ska umgås med av något skäl?

  • Svar på tråden Olämpliga kompisar
  • Intenuintesåhär

    Av vilken anledning är dom olämpliga och hur gammalt är barnet?

  • Magical
    VillaVillerkulla skrev 2020-06-05 15:10:12 följande:

    Hur hanterar ni situationer när barnet väljer kompisar som ni egentligen inte vill att des ska umgås med av något skäl?


    Det beror väldigt mkt på vad som är skälet. Ibland är det vi vuxna som helt enkelt får hålla inne med vad vi tycker och ser kvalitet hos kompisarna utifrån vårt barns synsätt. 
  • Magical
    VillaVillerkulla skrev 2020-06-29 20:10:30 följande:

    Agerar du olika om det är olämpliga om skälen till det är olika?


    Vad betyder ens den meningen? 
  • VillaVillerkulla

    Agerar du på olika sätt om du anser kompisen olämplig av det ena eller det andra skälet? 
    Är inte det viktiga hur man hanterar det faktum att de är olämpliga, på ett eller annat sätt?

  • emma enhörning

    Olämpliga kompisar kommer och går tänker jag. Hoppas jag gett mitt barn sunda värderingar för att själv upptäcka det.

    Till en början får de umgås här, så jag lär känna kompisen/kompisarna sedan släpper jag lite mer. Funkar det inte får de inte umgås helt enkelt! Men jag tycker också det beror lite på anledningen till att de är olämpliga...

  • Pilsner
    VillaVillerkulla skrev 2020-06-05 15:10:12 följande:

    Hur hanterar ni situationer när barnet väljer kompisar som ni egentligen inte vill att des ska umgås med av något skäl?


    Vilken ålder? Vad gör de?

    Fel "kompisar" kan få stora konsekvenser, men att försöka tvinga sitt barn till annat umgänge kan gå illa det med.
  • VillaVillerkulla

    Åtta.

    Härjar, gör dumma saker som barnet inte skulle komma på att göra på egen hand, är otrevliga och har värderingar som vi i familjen inte står bakom överhuvudtaget.

  • Alexi

    Vi är tydliga till vår 11-åring att hon får göra olika saker beroende på vem hon gör det med. En tjej som hon gått i samma klass som tidigare är en sån som inte har några ramar hemifrån och hittar på vad som helst. Där skulle vi bli oerhört noggranna om de skulle umgås (vilket de inte gör).

  • pepsimax

    Min yngsta hade en kompis som var jättejobbig när han var liten, stökig, bråkig, slogs på barnkalas osv, men i äldre ålder (de är 16 nu) så har det blivit så att den här killen är hans närmsta vän, som alltid ställer upp, han har även lugnat ner sig nu.

    Så som vuxen är det svårt att avgöra vad som är lämpligt, han har en kompis som missbrukar också, där kan jag känna det är jobbigt att de umgås, samtidigt är det svårt att förbjuda också.

  • norrlandsflicka

    Mina barn har väl haft några såna kompisar var genom åren. De har inte fått leka hemma hos dem utan här så vi haft mer koll. Som tur var har barnen själva upptäckt att de inte varit bra kompisar så vänskapen har runnit ut i sanden. Är ju tyvärr så att en del barn inte har några spärrar och får göra vad som helst utan konsekvenser.

Svar på tråden Olämpliga kompisar