• Markellusfru

    Trots-kissar

    Vår dotter är inne i sin värsta hittills trots period, och för det mesta är det hanterbart nog. Men hon har sedan kanske 2 månader tillbaka börjat kissa på golvet, tydligt på trots. Hon KAN och går på pottan när hon vill, och vi uppmuntrar alltid och berömmer det. Men när hon är arg för något så försvinner hon iväg och i nästa sekund har hon kissat på golvet, ibland är hon inte ens arg utan gör det bara för att. Vi har barnlås på i princip varenda dörr hemma men hon kan sätta sig varsomhelst. Vi har försökt att tydliggöra att man inte kissar på golvet, vi har försökt att inte reagera alls, att hon får torka upp (vilket hon bara tycker är roligt) och inget verkar hjälpa att få henne att sluta. Undrar om någon här haft samma problem och vad som funkade för er!

  • Svar på tråden Trots-kissar
  • Anonym (....)
    Markellusfru skrev 2020-06-06 23:17:25 följande:

    2.5 år


    2.5 åringar kan vara väldigt olika när det gäller konceptförståelse.

    Det låter som att ni har två val, antingen ta undan mattor etc och sluta göra en grej av det. Det blir ju bara roligt om ni reagerar så då slutar hon snabbare

    Alternativt så förklarar ni för henne att om man inte kan Klart att gå till pottan och kissa så får man börja ha på sig blöja igen. Och sedan ta en period då ni skuggar henne lite extra så ni ingriper i stunden och inte efter.
  • Markellusfru
    Anonym (....) skrev 2020-06-06 23:23:02 följande:

    2.5 åringar kan vara väldigt olika när det gäller konceptförståelse.

    Det låter som att ni har två val, antingen ta undan mattor etc och sluta göra en grej av det. Det blir ju bara roligt om ni reagerar så då slutar hon snabbare

    Alternativt så förklarar ni för henne att om man inte kan Klart att gå till pottan och kissa så får man börja ha på sig blöja igen. Och sedan ta en period då ni skuggar henne lite extra så ni ingriper i stunden och inte efter.


    Ja vi får nog fortsätta försöka att vara nonchalant om det men att hon själv får städa upp. Kanske slutar vara roligt efter lång nog tid
  • Anonym (....)
    Markellusfru skrev 2020-06-06 23:27:11 följande:

    Ja vi får nog fortsätta försöka att vara nonchalant om det men att hon själv får städa upp. Kanske slutar vara roligt efter lång nog tid


    Min hade en period(efter att vi läst max blöja) när hen kissade på golvet men hen var yngre

    Gick över :)
  • Anonym (Inte trots)

    Jag skulle nog säga att ett barn i den åldern inte kissar på golvet för att trotsa! När saker börjar gå på rutin (kissa på pottan) glömmer de av att tänka på det för de har så mycket annat att ta in! Jag skulle låtit mitt barn fortsätta vara utan blöja men pottränat (sätta på potta/toalett) det igen så att olyckan händer mer sällan!

  • Markellusfru
    Anonym (Inte trots) skrev 2020-06-07 10:03:53 följande:

    Jag skulle nog säga att ett barn i den åldern inte kissar på golvet för att trotsa! När saker börjar gå på rutin (kissa på pottan) glömmer de av att tänka på det för de har så mycket annat att ta in! Jag skulle låtit mitt barn fortsätta vara utan blöja men pottränat (sätta på potta/toalett) det igen så att olyckan händer mer sällan!


    Fast hon går till exempel bakom dörren i hennes rum och kissar med flit, så det ser jag som trots för att hon går dit FÖR att kissa. Visst händer det vanliga olyckor, men jag ser en klar skillnad på när hon inte känner att hon behövde kissa och när hon gör det med flit
  • Anonym (Ull)

    Hon vill nog ha blöjan igen, inte så konstigt.

Svar på tråden Trots-kissar