• Anonym (Rädd)
    Fri 12 Jun 2020 07:12
    1295 visningar
    12 svar
    12
    1295

    Snabb hjälp tack! HPV! Nästa moment?

    Fick för ca två år sedan ett brev om att jag har HPV genom rutinmässigt prov hos Gynekolog.

    Hade ingen aning.

    Har nu inte haft sex på 2 år efter jag fick reda på det.

    Nu till min oro. Läste om en influenser som fick reda på att även hon har det och snabbt bokade hon gynekolog besök hos en gynekolog privat.

    Enligt brevet jag fick står det att viruset kan försvinna av sig själv men jag vill veta ifall det växer en tumör i livmoder så det isåfall kan opereras bort innan för sent.

    Vad bör jag göra nu och hur ser en Gynekolog ifall det växer en tumör ifall jag bokar ett gynekolog besök?

    De går väl bara in med en tips igen och tar cellprov men ser inga detaljer.

  • Svar på tråden Snabb hjälp tack! HPV! Nästa moment?
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 09:09
    #1

    Någon som vet?

  • Fri 12 Jun 2020 12:43
    #2

    Hej!

    Jag själv hade HPV från december 2016 tills maj 2018. Då bodde jag fortfarande i mitt hemland (Kroatien) men fick mycket hjälp. Var tredje månad gick jag till min gynekolog att ta prov. Det var antingen bättre eller likadant, men oftast likadant. Fick tips att förbättra min hälsa. Då åt jag faktiskt all mat som min mamma lagade oavsett om jag var sugen på precis den grytan eller ej. Åt vitaminer som skulle hjälpa med att få mitt immunförsvar bli normalt igen. Anledningen till att jag fick HPV var inte många killar jag låg med utan att jag inte alls gick ur mitt hus. Då bodde jag i en annan stad med min fd pojkvän som studerade där och hade vänner men jag var helt ensam så behövde eller ville inte alls gå ut. Så immunförsvaret gick åt helvete. I november 2017 fick jag ett jobb efter jag flyttade hem igen och var tvungen att gå ut bland folk och andas in frysk luft. I maj 2018 gynekologen tog provet igen och allting var bra. Inte varje gång felet ligger på att ha sex med någon du inte känner så bra eller nåt sånt. Det kan också vara din kropp som inte får allting som den behöver. Så mitt förslag är att äta grönsaker (kolla vilka har mest vitaminer) frukt, ta vitaminer, gå ut och promenera åtminstone 30min- 1 timme och försök att inte vara stressad över det så mycket. Oftast försvinner det själv men ibland så behöver du hjälpa kroppen lite :)

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 12:56
    #3
    AuroraBorealis112 skrev 2020-06-12 12:43:35 följande:

    Hej!

    Jag själv hade HPV från december 2016 tills maj 2018. Då bodde jag fortfarande i mitt hemland (Kroatien) men fick mycket hjälp. Var tredje månad gick jag till min gynekolog att ta prov. Det var antingen bättre eller likadant, men oftast likadant. Fick tips att förbättra min hälsa. Då åt jag faktiskt all mat som min mamma lagade oavsett om jag var sugen på precis den grytan eller ej. Åt vitaminer som skulle hjälpa med att få mitt immunförsvar bli normalt igen. Anledningen till att jag fick HPV var inte många killar jag låg med utan att jag inte alls gick ur mitt hus. Då bodde jag i en annan stad med min fd pojkvän som studerade där och hade vänner men jag var helt ensam så behövde eller ville inte alls gå ut. Så immunförsvaret gick åt helvete. I november 2017 fick jag ett jobb efter jag flyttade hem igen och var tvungen att gå ut bland folk och andas in frysk luft. I maj 2018 gynekologen tog provet igen och allting var bra. Inte varje gång felet ligger på att ha sex med någon du inte känner så bra eller nåt sånt. Det kan också vara din kropp som inte får allting som den behöver. Så mitt förslag är att äta grönsaker (kolla vilka har mest vitaminer) frukt, ta vitaminer, gå ut och promenera åtminstone 30min- 1 timme och försök att inte vara stressad över det så mycket. Oftast försvinner det själv men ibland så behöver du hjälpa kroppen lite :)


    Konstigt att jag inte har fått kallelse för att se om viruset är borta än.

    Var två år sedan testet gjordes.

    Inte haft sex sedan dess.

    Står att det kan försvinna av sig själv och att nästa test görs tre år efter det mest senaste.

    Hela 3 år.
  • Fri 12 Jun 2020 13:24
    #4
    Anonym (Rädd) skrev 2020-06-12 12:56:51 följande:
    Konstigt att jag inte har fått kallelse för att se om viruset är borta än.

    Var två år sedan testet gjordes.

    Inte haft sex sedan dess.

    Står att det kan försvinna av sig själv och att nästa test görs tre år efter det mest senaste.

    Hela 3 år.

    Det kan absolut försvinna av sig själv. 


    Har du några konstigheter med din mens kanske?  Min var antingen försenad eller kom tidigt när jag hade HPV. 


    Ja, håller med dig att det lite är konstigt att du inte fick nån kallelse. Du kanske inte har en av de farliga typer som har större möjligheter att bli tumör.


    Boka tid hos gyn eller nån barnmorska. Du har rätt att veta om du är frisk där nere eller om det gick vidare åt helvete. Men då tror jag att du skulle ha märkt nånting. I Kroatien har du typ 2 år på dig att försöka ''fixa'' det själv med, som sagt, jobba på ditt immunförsvar. I mina ett och halvt år var jag skickad till 2 olika sjukhus som skulle kolla celländringar under mikroskop och fick olika tabletter för det. Så ja, jämfört med hjälpen som jag har fått, detta är ganska konstigt. 

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 13:41
    #5

    Kan det vara så att i Sverige "räcker" check var tredje år då det ändå tar tid att utveckla något farligt så det är ingen vits med att se om det är borta ofta?

    Det tar ändå tid att läka ut..,

  • Fri 12 Jun 2020 13:58
    #6
    Anonym (Rädd) skrev 2020-06-12 13:41:18 följande:

    Kan det vara så att i Sverige "räcker" check var tredje år då det ändå tar tid att utveckla något farligt så det är ingen vits med att se om det är borta ofta?

    Det tar ändå tid att läka ut..,


    Kan vara. Men ändå, detta är ditt tredje år så du får gå dit och se hur läget är. Det är rekommenderat att våra kvinnor besöker gynekolog en gång om året så när jag ringde en barnmorska här och sa att jag gärna ville att hon kollar hur allt ser ut så sa hon att det inte behövdes om jag inte hade några problem. Och jag var bara, okej, hur kan jag veta om jag har nåt problem när man inte ens kan märka att en har HPV Foten i munnen fick ändå boka tid :P
    Det tar jääävligt lång tid oavsett hur mycket du kämpar Gråter Men jag tror att det har försvunnit tills nu. Bara positiva tankar! Glad
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 14:20
    #7
    AuroraBorealis112 skrev 2020-06-12 13:58:53 följande:

    Kan vara. Men ändå, detta är ditt tredje år så du får gå dit och se hur läget är. Det är rekommenderat att våra kvinnor besöker gynekolog en gång om året så när jag ringde en barnmorska här och sa att jag gärna ville att hon kollar hur allt ser ut så sa hon att det inte behövdes om jag inte hade några problem. Och jag var bara, okej, hur kan jag veta om jag har nåt problem när man inte ens kan märka att en har HPV  fick ändå boka tid :P

    Det tar jääävligt lång tid oavsett hur mycket du kämpar  Men jag tror att det har försvunnit tills nu. Bara positiva tankar! 


    Hösten 2018 tog jag testet. Är det dags nu i höst?
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 14:35
    #8
    AuroraBorealis112 skrev 2020-06-12 13:58:53 följande:

    Kan vara. Men ändå, detta är ditt tredje år så du får gå dit och se hur läget är. Det är rekommenderat att våra kvinnor besöker gynekolog en gång om året så när jag ringde en barnmorska här och sa att jag gärna ville att hon kollar hur allt ser ut så sa hon att det inte behövdes om jag inte hade några problem. Och jag var bara, okej, hur kan jag veta om jag har nåt problem när man inte ens kan märka att en har HPV  fick ändå boka tid :P

    Det tar jääävligt lång tid oavsett hur mycket du kämpar  Men jag tror att det har försvunnit tills nu. Bara positiva tankar! 


    Har du vågat vara intim sedan dess?

    Möjligt att få viruset igen.

    Själv har jag gått i celibat nu.
  • Anonym (anony­m)
    Fri 12 Jun 2020 15:22
    #9

    HPV är väldigt vanligt (de flesta smittas av någon av högriskvarianterna någon gång i livet) och i de allra flesta fall utvecklas det inte till cancer. Så att du fick det diagnostiserat betyder inte nödvändigtvis att det är allvarligt. Det finns inte någon anledning att leva i celibat för det, men din partner kan använda kondom så minskar risken för att han smittas.

  • Fri 12 Jun 2020 15:36
    #10
    Anonym (Rädd) skrev 2020-06-12 14:20:05 följande:
    Hösten 2018 tog jag testet. Är det dags nu i höst?

    Det tror jag. Men du kan ändå ta ett nytt test redan nu kanske. 


     


    Det är rekommenderat att använda kondomer när du har HPV bara för att inte smitta din partner. Men du kan absolut ha sex :)

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Fri 12 Jun 2020 16:11
    #11
    AuroraBorealis112 skrev 2020-06-12 15:36:37 följande:

    Det tror jag. Men du kan ändå ta ett nytt test redan nu kanske. 

     

    Det är rekommenderat att använda kondomer när du har HPV bara för att inte smitta din partner. Men du kan absolut ha sex :)


    Men nu har det gått 2 år. Det är väll var tredje år?
  • Fri 12 Jun 2020 17:02
    #12
    Anonym (Rädd) skrev 2020-06-12 16:11:40 följande:
    Men nu har det gått 2 år. Det är väll var tredje år?
    Ja, min barnmorska sa att de skickar ut kallelse var tredje år men jag fick göra det förra veckan fast det gick bara 2 år sedan jag gjorde testet. Om du är orolig så hjälper de. 
Svar på tråden Snabb hjälp tack! HPV! Nästa moment?