• sandra­29
    Fri 12 Jun 2020 17:15
    2787 visningar
    11 svar
    11
    2787

    Panik!! Herpes och gravid?

    Jag skulle vilja få så mycket information som möjligt om herpes vid graviditet.

    Jag har hört att det är väldigt farligt om bebisen skulle bli smittad och i värsta fall kan det sluta med hjärnhinneinflammation och i sällsynta fall skador på hjärnan och död.

    Har panik efter att jag läste det!!

    Är det kört nu?

    Är allt lugnt med bebis i magen om jag inte får några utbrott under graviditeten och föder med kejsarsnitt?

    Eller kan bebisen bli smittad ändå?

    Vad händer om jag skulle få utbrott under graviditeten? ( det blir isåfall mitt andra utbrott av herpes.)

    Och kan bebis bli smittad även om jag föder med kejsarsnitt?

    Snälla svara innan jag får mer panik

  • Svar på tråden Panik!! Herpes och gravid?
  • sandra­29
    Fri 12 Jun 2020 19:49
    #1

    Ingen som vet något om detta??

  • Tiffan­y
    Fri 12 Jun 2020 20:33
    #2

    Ring 1177 om du är orolig o behöver info.

  • Fri 12 Jun 2020 20:47
    #3

    Hej TS.
    Nej det är inte kört. Det du beskriver är värsta scenariot, vilket är sällsynt och i många fall går att förebygga. Jag hittade denna länk: konssjukdomar.se/herpes-i-underlivet-och-gravid/


    När fick du ditt första herpesutbrott?

    Det står bland annat att man kan medicinera mot slutet av graviditeten (om man har återkommande problem med herpes) för att förhindra smittöverföring vid förlossningen.

    Ta gärna kontakt med barnmorska eller gynekolog så du inte behöver oroa dig i onödan och så du kan rådgiva med dem om eventuella åtgärder.


    Lycka till!

  • sandra­29
    Fri 12 Jun 2020 21:02
    #4
    Spagettimonstret skrev 2020-06-12 20:47:32 följande:

    Hej TS.

    Nej det är inte kört. Det du beskriver är värsta scenariot, vilket är sällsynt och i många fall går att förebygga. Jag hittade denna länk: konssjukdomar.se/herpes-i-underlivet-och-gravid/

    När fick du ditt första herpesutbrott?

    Det står bland annat att man kan medicinera mot slutet av graviditeten (om man har återkommande problem med herpes) för att förhindra smittöverföring vid förlossningen.

    Ta gärna kontakt med barnmorska eller gynekolog så du inte behöver oroa dig i onödan och så du kan rådgiva med dem om eventuella åtgärder.

    Lycka till!


    Tack för länken :)

    Jag fick mitt första herpesutbrott för 3 månaders sen och har inte haft några problem sen dess och tror inte att jag kommer ha några fler utbrott.

    Men hade velat ha kejsarsnitt för säkerhetsskäl :)
  • Sun 14 Jun 2020 08:41
    #5

    Jag har herpes sedan innan och är i v 7. Jag är inte ett dugg orolig för detta då det verkar vara väldigt sällsynt att det skulle överföras till bebis. 

    Jag har inskrivning hos BM på tisdag och ska prata med henne om hur vi gör på bästa sett för att undvika onödiga risker. Vad jag har förstått det som så räcker det att man tar medicin från v 36 till födsel som ska vara förebyggande mot ett utbrott. Så länge du inte har utbrott under födseln är det ingen fara :)

  • Intenu­inteså­här
    Tue 16 Jun 2020 11:13
    #6

    Jag har herpes och har varit gravid två gånger. Det var först under första graviditeten jag fick reda på att jag hade herpes. Det började som en irritation i vaginan och sedan blev det som blåsor.

    Värsta fysiska upplevelsen i mitt liv. Värre än själva förlossningen nästan.

    Jag fick tabletter som dämpade skovet och sedan födde jag vaginalt som vanligt. Det var inga problem. Har man inga blåsor under tidpunkten för förlossning så behöver du inget kejsarsnitt. Här du blåsor så ser barnmorskorna det i sina papper och så sätter dom på något slags plåster eller liknande på blåsorna så dom inte smittar barnet.

    Var inte orolig, det är jättemånga som föder med herpes och det går hur bra som helst.

  • sandra­29
    Wed 17 Jun 2020 10:37
    #7
    Intenuintesåhär skrev 2020-06-16 11:13:35 följande:

    Jag har herpes och har varit gravid två gånger. Det var först under första graviditeten jag fick reda på att jag hade herpes. Det började som en irritation i vaginan och sedan blev det som blåsor.

    Värsta fysiska upplevelsen i mitt liv. Värre än själva förlossningen nästan.

    Jag fick tabletter som dämpade skovet och sedan födde jag vaginalt som vanligt. Det var inga problem. Har man inga blåsor under tidpunkten för förlossning så behöver du inget kejsarsnitt. Här du blåsor så ser barnmorskorna det i sina papper och så sätter dom på något slags plåster eller liknande på blåsorna så dom inte smittar barnet.

    Var inte orolig, det är jättemånga som föder med herpes och det går hur bra som helst.


    Okej. Skönt att höra att det i dom flesta fall verkar gå väldigt bra trots herpes under graviditet och förlossning. :)

    Hur har det funkat för dig efter förlossning?

    Om du haft utbrott efter förlossningen har bebisen råkat bli smittad?

    För det kan väl smitta om jag råkar röra vid en blåsa och sen råkar röra vid bebisen?
  • emelii­iiiie
    Thu 18 Jun 2020 21:36
    #8

    Fick mitt första nu i vecka 20. Läkaren sa att det inte var någon fara, bara bra o vet inför förlossning.

  • Intenu­inteså­här
    Thu 18 Jun 2020 23:12
    #9
    sandra29 skrev 2020-06-17 10:37:20 följande:

    Okej. Skönt att höra att det i dom flesta fall verkar gå väldigt bra trots herpes under graviditet och förlossning. :)

    Hur har det funkat för dig efter förlossning?

    Om du haft utbrott efter förlossningen har bebisen råkat bli smittad?

    För det kan väl smitta om jag råkar röra vid en blåsa och sen råkar röra vid bebisen?


    Hej igen.

    Nej, jag har inte fått något skov efter förlossningen. Barnmorskan sa att en graviditet kan framkalla blåsor, det är ofta då många får sitt första skov.

    Jag har varit lite orolig gällande barnen men försöker alltid tvätta händerna efter toalettbesök och annars sköta handhygienen bra. Annat kan man inte göra. Jag är ibland glad att jag inte har munherpes. Känns som det nästan är ännu mer smittsamt än det i underlivet.
  • Intenu­inteså­här
    Thu 18 Jun 2020 23:13
    #10
    sandra29 skrev 2020-06-17 10:37:20 följande:

    Okej. Skönt att höra att det i dom flesta fall verkar gå väldigt bra trots herpes under graviditet och förlossning. :)

    Hur har det funkat för dig efter förlossning?

    Om du haft utbrott efter förlossningen har bebisen råkat bli smittad?

    För det kan väl smitta om jag råkar röra vid en blåsa och sen råkar röra vid bebisen?


    Hej igen.

    Nej, jag har inte fått något skov efter förlossningen. Barnmorskan sa att en graviditet kan framkalla blåsor, det är ofta då många får sitt första skov.

    Jag har varit lite orolig gällande barnen men försöker alltid tvätta händerna efter toalettbesök och annars sköta handhygienen bra. Annat kan man inte göra. Jag är ibland glad att jag inte har munherpes. Känns som det nästan är ännu mer smittsamt än det i underlivet.
  • Intenu­inteså­här
    Thu 18 Jun 2020 23:15
    #11
    sandra29 skrev 2020-06-17 10:37:20 följande:

    Okej. Skönt att höra att det i dom flesta fall verkar gå väldigt bra trots herpes under graviditet och förlossning. :)

    Hur har det funkat för dig efter förlossning?

    Om du haft utbrott efter förlossningen har bebisen råkat bli smittad?

    För det kan väl smitta om jag råkar röra vid en blåsa och sen råkar röra vid bebisen?


    Barnmorskan sa att av dom som har herpes så har många smittats av sina föräldrar som små men sedan ligger det latent under uppväxten för att sedan framkallas av till exempel graviditet. Men hon menade på att det framförallt var munherpes eftersom man pussar och kramas och är nära barnet med munnen. I underlivet är det lite mer skyddat.
Svar på tråden Panik!! Herpes och gravid?