• Anonym (Lite frustr­erad)
    Sun 14 Jun 2020 11:49
    514 visningar
    6 svar
    6
    514

    Även tunga besök är nödvändiga

    Som det ser ut.

    Maken bor långt från sina släktingar. Föräldarna är gamla (90+).

    Hans bror har inte långt kvar. Hans bror har en obotlig dödlig sjukdom.

    Nu när restriktionerna har lättat har jag föreslagit att vi åker upp under semestern. Möjligheten att träffa hans släktingar på distans är ju goda.

    Boende har vi blivit lovade så vi kan bo själva.

    Men han vill inte, det är för tungt mentalt.

    Hjälp mig med att få honom att förstå att även om det är tungt, så är det en nödvändig resa.

    Att göra resan under sommaren, då man kan träffas utomhus är ju de bästa förutsättningarna.

    Självklart åker vi inte om vi inte är helt friska.

    Både jag och maken har arbetat hemifrån och är själva inte någon riskgruppen.

  • Svar på tråden Även tunga besök är nödvändiga
  • Anonym (Stina­)
    Sun 14 Jun 2020 12:20
    #1

    Även om du tycker det låter hårt så är det ju hans släktingar och hans val. Det kan finnas anledningar att inte träffa dem som inte du vet om. Eller så är han bara lite ego. Hur som helst kan du inte få honom att besöka släktingarna om han inte själv vill.

  • Sun 14 Jun 2020 12:34
    #2

    Han vill inte. Han orkar inte. Att ni "får" för corona-strategin för att det är "en nödvändig resa" hör inte hit. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Lite frustr­erad) Trådstartaren
    Sun 14 Jun 2020 12:37
    #3
    Anonym (Stina) skrev 2020-06-14 12:20:20 följande:

    Även om du tycker det låter hårt så är det ju hans släktingar och hans val. Det kan finnas anledningar att inte träffa dem som inte du vet om. Eller så är han bara lite ego. Hur som helst kan du inte få honom att besöka släktingarna om han inte själv vill.


    Det finns ingen dold agenda. Vi har levt ihop i 30 år och har en väldigt fin relation till hans släktingar.

    Ego är han inte. Han behöver utmana sin rädsla.

    Han har aldrig förlorat någon närstående.

    Det är hans val och hans släktingar, men efter 30 år så står även de människorna nära mig.
  • Anonym (Sanna­)
    Sun 14 Jun 2020 12:44
    #4

    Jag förstår inte riktigt. Du skriver en massa som har med corona att göra. Är det corona han är rädd för?

    Eller är det för tung att träffa närstående som är döende?

    Om det är det sistnämnda så vet jag inte om man kan/ska göra något mer än att föreslå ett besök som du redan gjort. I övrigt bör han väl som vuxen ta sitt eget beslut.

    Det behöver dock ej påverka dig om dessa släktingar står nära dig kan ju du resa för att träffa dem eftersom det är viktigt för dig. Kanske väljer ha då att följa med men nånstans bör det väl ända vara hans eget val?

  • Anonym (likna­nde)
    Sun 14 Jun 2020 13:57
    #5

    Jag  har samma dilemma,
    mamma uppe i Norrland,jag har ingen bil,mamma snart 90 år .Är rädd om jag reser med tåg eller buss att jag blirv smittad.Har ingen att bo hos där heller.Jag  avvaktar tills Corona dragit  över.Känns hemskt,mår dåligt.

  • Anonym (L)
    Sun 14 Jun 2020 14:06
    #6
    Anonym (Lite frustrerad) skrev 2020-06-14 12:37:07 följande:
    Han behöver utmana sin rädsla.

    Är det verkligen din sak att avgöra det? VILL han ens åka?
Svar på tråden Även tunga besök är nödvändiga