• Anonym (...)
    Mon 15 Jun 2020 14:20
    1903 visningar
    23 svar
    23
    1903

    Adoptera andras barn

    Hej!

    Jag har ensam vårdnad.

    Min nuvarande vill adoptera eöler ha halva vårdnaden av barnet, biologiska pappan bor utomlands. Har tidigare haft umgänge men han valde flytta.

    Kan jag ensam bestämma min kille får adoptera? Eller kan jag ge han halva vårdnaden?

    Hur funkar allt sånt här?

  • Svar på tråden Adoptera andras barn
  • Anonym (***)
    Mon 15 Jun 2020 14:26
    #1
    Anonym (...) skrev 2020-06-15 14:20:58 följande:

    Hej!

    Jag har ensam vårdnad.

    Min nuvarande vill adoptera eöler ha halva vårdnaden av barnet, biologiska pappan bor utomlands. Har tidigare haft umgänge men han valde flytta.

    Kan jag ensam bestämma min kille får adoptera? Eller kan jag ge han halva vårdnaden?

    Hur funkar allt sånt här?


    Nej, det hoppas jag verkligen att du inte kan.


  • Mon 15 Jun 2020 14:27
    #2
    Anonym (...) skrev 2020-06-15 14:20:58 följande:

    Hej!

    Jag har ensam vårdnad.

    Min nuvarande vill adoptera eöler ha halva vårdnaden av barnet, biologiska pappan bor utomlands. Har tidigare haft umgänge men han valde flytta.

    Kan jag ensam bestämma min kille får adoptera? Eller kan jag ge han halva vårdnaden?

    Hur funkar allt sånt här?


    Utan den biologiska förälderns ok är det väldigt svårt att få igenom en adoption.

    Ta kontakt med familjerätten.


  • Mon 15 Jun 2020 14:30
    #3

    1. Du och din nuvarande måste vara gifta.

    2. Om den biologiska pappan lever och går att få tag på har han rätt att yttra sig, men eftersom han inte har någon vårdnad krävs inte hans samtycke.

    Googla närståendeadoption och kontakta socialtjänsten i din kommun.

  • Anonym (ooo)
    Mon 15 Jun 2020 14:40
    #4

    Förlåt men jag skrattade när jag såg rubriken - självklart adopterar man andras barn, man kan ju inte göra det med sina egna FlörtDrömmer men jag förstår vad du menar.

    Du kan läsa om adoption här:
    www.lawline.se/answers/adoption-av-styvbarn

    Sedan är det detta med arvfrågan också. Om din partner skulle adoptera, kapas alla rättigheter för barnet att ärva sin pappa, vilket barnet kanske skulle vilja i en framtid? 

    Vårdnad kan du heller inte "ge" bara så där. Det måste tas juridiskt, precis som adoptionsfrågan. 

  • Anonym (ooo)
    Mon 15 Jun 2020 14:42
    #5
    Anonym (...) skrev 2020-06-15 14:20:58 följande:

    Hej!

    Jag har ensam vårdnad.

    Min nuvarande vill adoptera eöler ha halva vårdnaden av barnet, biologiska pappan bor utomlands. Har tidigare haft umgänge men han valde flytta.

    Kan jag ensam bestämma min kille får adoptera? Eller kan jag ge han halva vårdnaden?

    Hur funkar allt sånt här?


    Jag funderar lite över hur du/ni tar upp både adoption och vårdnad. Det är så olika saker så jag blir lite förvånad, jag förstår att ni kanske bara börjat ta reda på hur det här fungerar, men förstår din partner vad det innebär för hans del? Vad skulle ske om det tar slut mellan er? 
  • Anonym (föräl­der)
    Mon 15 Jun 2020 14:46
    #6
    BuoBä skrev 2020-06-15 14:30:18 följande:

    1. Du och din nuvarande måste vara gifta.

    2. Om den biologiska pappan lever och går att få tag på har han rätt att yttra sig, men eftersom han inte har någon vårdnad krävs inte hans samtycke.

    Googla närståendeadoption och kontakta socialtjänsten i din kommun.


    Nej man behöver inte ha vårdnad för att neka att någon adopterar ens barn.
    Vore ju fruktansvärt om det var så.
    Är man inte gift vid födseln av barnet måste pappan skriva på för att godkänna faderskapet och paret skriva på för delad vårdnad, vill inte mamman kan pappan stämma henne och begära delad vårdnad men det är också vanligt att bara en förälder har vårdnad och den andre har umgängesrätt och då ha varannan vecka eller varannan helg osv eller hur man nu lägger upp det hela,
    Men självklart kan inte mamman låta någon annan adoptera barnet utan att den biologiska pappan ge sitt godkännande.

    Det finns ju fall i Sverige där pappan bor utomlands och inte träffat sitt barn på många år eller aldrig men är registrerad som pappa till barnet, mamman kan ha levt ihop med en annan man som varit som en pappa till barnet och vill adoptera.
    Det går i alla fall inte om inte den biologiska pappan godkänner det och det har varit fall där man inte ens får tag i pappan utomlands.

    Det har funnits enstaka fall där man inte vetat om pappan levt eller ej utomlands där en person i Sverige har fått adoptera sitt bonusbarn.
  • Mon 15 Jun 2020 15:15
    #7
    Anonym (förälder) skrev 2020-06-15 14:46:52 följande:

    Nej man behöver inte ha vårdnad för att neka att någon adopterar ens barn.

    Vore ju fruktansvärt om det var så.

    Är man inte gift vid födseln av barnet måste pappan skriva på för att godkänna faderskapet och paret skriva på för delad vårdnad, vill inte mamman kan pappan stämma henne och begära delad vårdnad men det är också vanligt att bara en förälder har vårdnad och den andre har umgängesrätt och då ha varannan vecka eller varannan helg osv eller hur man nu lägger upp det hela,

    Men självklart kan inte mamman låta någon annan adoptera barnet utan att den biologiska pappan ge sitt godkännande.

    Det finns ju fall i Sverige där pappan bor utomlands och inte träffat sitt barn på många år eller aldrig men är registrerad som pappa till barnet, mamman kan ha levt ihop med en annan man som varit som en pappa till barnet och vill adoptera.

    Det går i alla fall inte om inte den biologiska pappan godkänner det och det har varit fall där man inte ens får tag i pappan utomlands.

    Det har funnits enstaka fall där man inte vetat om pappan levt eller ej utomlands där en person i Sverige har fått adoptera sitt bonusbarn.


    Jo, vårdnad spelar roll, se här: www.lawline.se/answers/adoption-av-styvbarn

    Sen är jag rätt säker på att man sträcker sig långt för att inhämta en biologisk förälders åsikt, även om den inte har vårdnad.
  • Mon 15 Jun 2020 15:20
    #8

    Det beror väl lite på varför personen inte har vårdnad också, kan jag tänka mig. Ibland är det ju mest praktiskt att en förälder som bor utomlands avsäger sig vårdnaden för att det blir väldigt besvärligt att få hens underskrift etc inför olika val man gör för barnet. 

    Det är väl en annan sak om föräldern har förlorat vårdnaden pga missbruk eller annat.

    Min gissning.

  • Anonym (K)
    Mon 15 Jun 2020 15:30
    #9

    Vill verkligen inte dumförklara dig nu ts men hur i hela friden tänkte ni här? Tack och lov kan ni inte bestämma detta nej. Borde vara självklart för en fullt normalt fungerande individ.

  • Mon 15 Jun 2020 15:40
    #10

    Hur gammal är barnet? Hur länge har ni levt ihop? Varför vill han ha vårdnad eller adoptera? Kommer han fortsätta träffa barnet om ni gör slut?

    Biopappan måste godkänna. Men vore jag du skulle jag endast ta upp den frågan om pappan är död.

Svar på tråden Adoptera andras barn