• Mon 15 Jun 2020 16:04
    2024 visningar
    47 svar
    -1
    47
    2024

    Hur lyckas man motivera sina barn att studera?!

    Jag har tre tonårsbarn som gör bra ifrån sig i skolan men lägger för mycket tid på att titta på serier och spela datorspel. Skrikandes


     


    Jag vet att de kommer klara skolan men vill att de ska lägga mer tid på att lära sig nya saker istället för att lata sig. Hur ska jag motivera dem till att studera? Har ni några tips och tricks. Är det många andra som har det här problemet också?

    Jag har verkligen slut på ideer?


     
  • Svar på tråden Hur lyckas man motivera sina barn att studera?!
  • Mon 15 Jun 2020 16:23
    #1

    Vill dom lära sig mer så hittar dom saker att lära sig mer om.

    Kanske mer uppmuntran till att läsa saker som faktiskt intresserar dom och inte bara för pluggandets skull.

    Att vara nyfiken på att läsa böcker öppnar upp för att bli nyfiken på annat att läsa också. Även vanliga romaner kan öppna intresse för att tex börja skriva eget, eller man hittar en genre bland böcker som gör en intresserad av ett visst ämne att läsa mer om.. Osv

    Uppmuntra till läsande överhuvudtaget vare sig det är böcker, tidningar eller annat. Låt dom själva avgöra VAD de vill läsa.

  • Anonym (444)
    Mon 15 Jun 2020 16:25
    #2

    Kolla vad de har för drömmar i framtiden , vad de vill jobba med.

    Visa hur många meritpoäng man behöver för att komma in på de olika utbildningar.

    Visa hur mycket man tjänar i respektive yrke. Och berätta att mamma/pappa inte alltid kommer att betala för dem.

    Detta har vi pratat med våra barn om tidigt. Ju bättre det får i skolan, ju mer man kämpar desto lättare är det att få möjlighet att jobba med det man vill.

  • Mascar­aklump­ar
    Mon 15 Jun 2020 17:51
    #3
    +1

    Många ungdomar har svårt att tänka långsiktigt så det kan hjälpa att sätta upp kortsiktiga mål. Gå igenom planeringen en gång i veckan och låt barnet komma fram till vad som behövs göras (tex skriva klart en viss uppsats, plugga inför prov). Belöna sedan när uppgiften genomförts med tillräckligt bra resultat (vad som är ?tillräckligt bra? måste utgå ifrån barnets förmåga. Ställer man för höga krav kommer barnet snart att sluta bry sig).

  • Anonym (Mia)
    Mon 15 Jun 2020 18:04
    #4
    +1

    Den fysiska studiemiljön brukar göra mycket, gör i ordning varsin plugghörna barnen får vara med och välja tex belysning i. Det ska vara både mysigt och funktionellt, och när man sitter där studerar man och inget annat. Styr tiden så att det blir en stund varje dag.

    Tala gott om skolan. Var intresserad men inte pushig.

  • Mon 15 Jun 2020 18:06
    #5

    Man lär sig massor av datorspel, det låter snarare som att det är du som behöver vidga dina vyer en hel del.

  • Mon 15 Jun 2020 18:08
    #6

    Tack för svaren!

    Kortsiktiga mål ska jag testa nu i veckan. Jag har endast testat långsiktiga. Brukar ni muta dem med någonting? Pengar/kläder osv. Jag vill verkligen att de ska lägga mer tid på att studera men det måste komma självmant, det är inte hållbart att jag ska behöva tjata så här mycket.



    Vill inte bråka med barnen när jag kommer hem från jobbet.


     
  • Anonym (W)
    Mon 15 Jun 2020 18:10
    #7

    Det fanns och finns fortfarande inget som motiverar mig så det är inte säkert att det går. Kanske om jag hade fått en väldigt massa pengar (minst flera tusen, fler hundra tusen eller miljoner om det var något lite svårare t.ex. inom matte) per specifik grej jag skulle läsa/lära mig men nej i övrigt inget. Avskyr att studera och gör det därför helt enkelt inte.

  • Mon 15 Jun 2020 18:11
    #8
    Kermit1561 skrev 2020-06-15 18:06:11 följande:

    Man lär sig massor av datorspel, det låter snarare som att det är du som behöver vidga dina vyer en hel del.


    Jo de klart att de lär sig massor, strategi, engelska osv. Jag vill inte förbjuda spelandet. Det finns skillnad på fritidsaktiviteter och arbete, jag vill hjälpa mina barn bli disciplinerade så att de kan klara av att göra saker även när det inte är det roligaste alternativet.

    Vad säger du?
  • Anonym (nja)
    Mon 15 Jun 2020 19:02
    #9
    +2
    marcuspousette skrev 2020-06-15 16:04:14 följande:

    Jag har tre tonårsbarn som gör bra ifrån sig i skolan men lägger för mycket tid på att titta på serier och spela datorspel. Skrikandes


     


    Jag vet att de kommer klara skolan men vill att de ska lägga mer tid på att lära sig nya saker istället för att lata sig. Hur ska jag motivera dem till att studera? Har ni några tips och tricks. Är det många andra som har det här problemet också?

    Jag har verkligen slut på ideer?


     
    Om de kommer klara skolan så tagga ner! 
    Att koppla av mellan pluggandet är en förutsättning för att orka. Inte jobbar du dygnet runt eller pluggade dygnet runt när du gick i skolan? Man måste få lov att göra annat också. 

    Jag är specialpedagog på gymnasiet. Jag har mött otaliga ungdomar som inte orkar osv. I princip ALLA. säger att det värsta av allt är föräldrarnas press och tjat, deras förväntningar och att ungdomarna känner sig otillräckliga "dåliga" osv, i föräldrarnas ögon. De som lyckas bäst (ja det finns olika individer, men generellt) är de som känner städ från föräldrarna, som får beröm och uppmuntran även om det inte gick superbra men där föräldrarna förstår att kidsen gjort det som är rimligt och vettigt. 
  • Anonym (nja)
    Mon 15 Jun 2020 19:03
    #10

    OCH (glömde) den bästa motivationen är den som kommer inifrån, inte piska eller mutor. Sånt kan funka ett kort tag. 

Svar på tråden Hur lyckas man motivera sina barn att studera?!