• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16306 visningar
    637 svar
    637
    16306

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Sat 20 Jun 2020 19:16
    #1

    Hej,

    all styrka till er och ffa dig som behöver gå igenom den allra tuffaste delen av vad allt med graviditet och planering av graviditet innebär ?

    Jag är 30 år och har en dotter som nyss fyllt 3. Blev gravid med tvillingar i början av mars men fick MA i vecka 13, upptäcktes på KUB. Senare samma dag fick jag missfallet, så jag hann aldrig ta Cytotec utan kroppen kom igång och klarade av det på egen hand. Fruktansvärt. Önskar och hoppas att jag/vi aldrig någonsin behöver gå igenom det igen. Har sådan respekt för de som kämpar och kämpar i år med eller utan flera missfall, och ändå orkar fortsätta.

    Jag hade för en vecka sedan min andra ÄL sedan MA't och vi hoppas nu på plus om en vecka!

    Det är dock förenat med _väldigt_ mycket oro denna gång och jag önskar jag kunde få sova mig igenom hela första trimestern för att slippa den.. svårt att se hur jag ska våga glädjas ????

    Hur känner du för nästa graviditet?

  • Sat 20 Jun 2020 19:18
    #2

    Alla frågetecken i texten skulle vara smileys, gick sådär tydligen...

  • Sat 20 Jun 2020 20:07
    #3
    Forgetmenots skrev 2020-06-20 19:16:18 följande:

    Hej,

    all styrka till er och ffa dig som behöver gå igenom den allra tuffaste delen av vad allt med graviditet och planering av graviditet innebär ?

    Jag är 30 år och har en dotter som nyss fyllt 3. Blev gravid med tvillingar i början av mars men fick MA i vecka 13, upptäcktes på KUB. Senare samma dag fick jag missfallet, så jag hann aldrig ta Cytotec utan kroppen kom igång och klarade av det på egen hand. Fruktansvärt. Önskar och hoppas att jag/vi aldrig någonsin behöver gå igenom det igen. Har sådan respekt för de som kämpar och kämpar i år med eller utan flera missfall, och ändå orkar fortsätta.

    Jag hade för en vecka sedan min andra ÄL sedan MA't och vi hoppas nu på plus om en vecka!

    Det är dock förenat med _väldigt_ mycket oro denna gång och jag önskar jag kunde få sova mig igenom hela första trimestern för att slippa den.. svårt att se hur jag ska våga glädjas ????

    Hur känner du för nästa graviditet?


    Nej familjeliv är kvar på 90-talet. Går inte att göra smileys eller annat här.

    Men nej vad tufft! Jag var mest orolig över MA inför kub. Men fick se en levande sprattlande bebis som såg såå fin ut enligt den bm. Fick dock 1:2 på t13 och t18. 3 dagar senare var jag på fostermedicin, då hade nackspalten mer än dubblerats sedan kub och fostret va full med svullnader. Tragiskt.

    Håller tummarna för att du får ett positivt test om en vecka. Jag har laddat med äl tester och bytt batteri i termometern så jag kan börja tempa och förhoppningsvis hitta äl snart.

    Hur lång tid tog det för dig att få tillbaka äl?

    Är väldigt orolig för en ny graviditet, samtidigt som jag absolut inte vill vänta och missa chansen.

    Vi har inga kromosomfel I släkten nån av oss, så troligtvis ren otur. Vi kommer få veta exakt vad som hände när obduktionen är klar snart.

    Men oavsett kommer jag vara orolig hela tiden om jag blir gravid igen.
  • Sat 20 Jun 2020 20:54
    #4

    Vad trist att graviditeten inte gick vägen. Tror jag kommer ihåg när du plusade, hängde i samma månadstråd tror jag.

    Jag har en son på 8 år från ett tidigare förhållande. Min nuvarande sambo och jag har försökt få barn i snart 1,5 år. Vi plusade på första försöket men det blev missfall i v 10. Ytterligare ett halvår senare fick jag ett MA i v 11 som upptäcktes på kub. Förra månaden plusade jag på äl+10 men det blev inte starkare och mensen kom 3-4 dagar efter BIM.

    Min ägglossning har alltid kommit igång på en gång efter alla händelser så kan hoppas att det gör det även för dig.

    Just nu väntar jag in mensen, kommer om 1-2 dagar, testade äl+10, äl+13 men det var negativt.

    Är så jobbigt att det inte går vägen för oss. Så frustrerande.

  • Sat 20 Jun 2020 20:58
    #5

    Beklagar era förluster. Hoppar gärna in, fick göra sen abort på grund av fosterskador ej förenliga med liv. KUB gav 1:2 för trisomi 21, provsvaren efteråt visade att det rörde sig om trisomi 18. Inga riskfaktorer hos oss och provsvaren talar för otur.

    Jag har fått tillbaks ägglossning och näst på tur är mens, hoppas givetvis på att den inte dyker upp... Inga barn sedan tidigare. Så många dimensioner av oro och katastroftankar tillsammans med önskan och längtan.

  • Sat 20 Jun 2020 21:24
    #6
    ESemlan84 skrev 2020-06-20 20:54:32 följande:

    Vad trist att graviditeten inte gick vägen. Tror jag kommer ihåg när du plusade, hängde i samma månadstråd tror jag.

    Jag har en son på 8 år från ett tidigare förhållande. Min nuvarande sambo och jag har försökt få barn i snart 1,5 år. Vi plusade på första försöket men det blev missfall i v 10. Ytterligare ett halvår senare fick jag ett MA i v 11 som upptäcktes på kub. Förra månaden plusade jag på äl+10 men det blev inte starkare och mensen kom 3-4 dagar efter BIM.

    Min ägglossning har alltid kommit igång på en gång efter alla händelser så kan hoppas att det gör det även för dig.

    Just nu väntar jag in mensen, kommer om 1-2 dagar, testade äl+10, äl+13 men det var negativt.

    Är så jobbigt att det inte går vägen för oss. Så frustrerande.


    Men oj så jobbigt. Det är så frustrerande att kämpa. Jag va så glad över att kämpande var över, så får man börja om igen. Nu är jag mest frustrerad över att jag inte har någon som helst koll på kroppen längre, och det lär ta tid innan den återhämtar sig :/

    Håller tummarna för ett plus istället för mens om ett par dagar för dig!
  • Sat 20 Jun 2020 21:27
    #7
    Nässelfjäril skrev 2020-06-20 20:58:34 följande:

    Beklagar era förluster. Hoppar gärna in, fick göra sen abort på grund av fosterskador ej förenliga med liv. KUB gav 1:2 för trisomi 21, provsvaren efteråt visade att det rörde sig om trisomi 18. Inga riskfaktorer hos oss och provsvaren talar för otur.

    Jag har fått tillbaks ägglossning och näst på tur är mens, hoppas givetvis på att den inte dyker upp... Inga barn sedan tidigare. Så många dimensioner av oro och katastroftankar tillsammans med önskan och längtan.


    Låter väldigt likt mig. Fast vi fick 1:2 på t13 och 18. Men har inte fått resultaten om exakt vad ännu.

    Hur gick ditt avbrytande? Och hur länge blödde du/fixk tillbaka äl?

    Har bara gått 9 dagar sen avbrytandet för mig. Småblöder än och har värk. Men börjar redan bli frustrerad och vill komma igång direkt :/
  • Sat 20 Jun 2020 21:32
    #8
    PelloBello skrev 2020-06-20 21:24:49 följande:

    Men oj så jobbigt. Det är så frustrerande att kämpa. Jag va så glad över att kämpande var över, så får man börja om igen. Nu är jag mest frustrerad över att jag inte har någon som helst koll på kroppen längre, och det lär ta tid innan den återhämtar sig :/

    Håller tummarna för ett plus istället för mens om ett par dagar för dig!


    Tack. Tänkte ni försöka igen direkt eller vänta en cykel? Det positiva är ju att ni iaf kan bli gravida och den här gången var det otur.
  • Sat 20 Jun 2020 22:02
    #9
    PelloBello skrev 2020-06-20 21:27:36 följande:

    Låter väldigt likt mig. Fast vi fick 1:2 på t13 och 18. Men har inte fått resultaten om exakt vad ännu.

    Hur gick ditt avbrytande? Och hur länge blödde du/fixk tillbaka äl?

    Har bara gått 9 dagar sen avbrytandet för mig. Småblöder än och har värk. Men börjar redan bli frustrerad och vill komma igång direkt :/


    Såhär i efterhand gick det nog så bra det bara kunde ha gått. Där och då var det hemskt, men allt kom ut och inga komplikationer.

    Känner igen frustrationen alltför väl. Att få det där blodet som en påminnelse vid varje toalettbesök var rent ut sagt skitjobbigt. Jag blödde i exakt två veckor efter, sedan dess har det inte ens kommit så mycket som en brun flytning. Hoppas du är inne på slutklämmen! Åtta dagar efter att blödningarna upphörde fick jag positivt utslag på äl-stickorna.

    När jag fortfarande blödde ville jag bara att det skulle ta slut så kroppen kunde komma igång. Sedan besatt av att äl skulle komma igång. Nu för att mensen ska komma eller utebli. Har jag turen att bli gravid igen lär jag inte vara avspänd och orosfri direkt...
  • Sat 20 Jun 2020 22:06
    #10
    PelloBello skrev 2020-06-20 20:07:12 följande:

    Nej familjeliv är kvar på 90-talet. Går inte att göra smileys eller annat här.

    Men nej vad tufft! Jag var mest orolig över MA inför kub. Men fick se en levande sprattlande bebis som såg såå fin ut enligt den bm. Fick dock 1:2 på t13 och t18. 3 dagar senare var jag på fostermedicin, då hade nackspalten mer än dubblerats sedan kub och fostret va full med svullnader. Tragiskt.

    Håller tummarna för att du får ett positivt test om en vecka. Jag har laddat med äl tester och bytt batteri i termometern så jag kan börja tempa och förhoppningsvis hitta äl snart.

    Hur lång tid tog det för dig att få tillbaka äl?

    Är väldigt orolig för en ny graviditet, samtidigt som jag absolut inte vill vänta och missa chansen.

    Vi har inga kromosomfel I släkten nån av oss, så troligtvis ren otur. Vi kommer få veta exakt vad som hände när obduktionen är klar snart.

    Men oavsett kommer jag vara orolig hela tiden om jag blir gravid igen.


    Åh så hemskt! KUB är ju sådan milstolpe så att först få höra att allt ser bra ut för att sedan få helt motsatta besked måste ha varit oerhört chockartat.

    Använder du också Natural Cycles?

    Jag blödde i 9-10 dgr efter missfallet och på dag 18 hade jag ÄL. Mensen kom sedan på dagen den var beräknad att dyka upp och nu hade jag ÄL på dag 15. Brukar ha på dag 12-14. Känner igen den mycket tydligt utan NC men är skönt att ha den som stöd och att få svart på vitt att tempen stiger.

    Jag håller verkligen alla tummar och tår för din kropp återhämtar sig så snabbt du önskar. Känner verkligen igen mig i att vara mitt uppe i sorgen men samtidigt inte kunna vänta på att få försöka på nytt. Många känslor från alla håll, minst sagt.
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet