• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16593 visningar
    637 svar
    637
    16593

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Mon 22 Jun 2020 22:47
    #21
    Annha354 skrev 2020-06-21 19:54:43 följande:

    Fick Misses abortiv i januari 20/6 (v.11) och sen missfall i onsdags 17/6 (v.8+0) Blöder fortfarande så antar att det snart är klart. Har en dotter på 16 månader och hon var med hjälp av ivf. Nu sitter jag här och funderar på hur man skall orka sig igenom dessa första veckorna av oro igen om man blir gravid. Hatar att vänta och vänta och oroa sig varje gång man torkar sig. Om det skall komma blod eller inte. Hur gör ni får att inte förlora er helt i de där första veckorna? Och hur gör ni för att orka ladda om och försöka igen.


    Beklagar missfallet. Hur man tar sig igenom veckor av oro har jag inget svar på, jag har inte kommit till ny graviditet. Men hur man orkar ladda om och försöka igen - det fanns inget annat än försöka igen så snart som möjligt för mig. Att inte försöka direkt kändes som bortkastad tid.

    Det är mitt sätt att hantera förlusten på och ett sätt att komma vidare. För någon annan kanske det behövs tid att landa. Jag fick inget missfall utan fick göra abort, kanske på ett sätt ?enklare? att bearbeta när jag fått veta varför det inte gick vägen för mig? Jag har fakta i form av provsvar att luta mig mot. Däremot kommer oron för att det ska hända samma sak igen eller att jag ska få missfall garanterat ligga över mig om jag blir gravid igen. Tar ingenting för givet efter min upplevelse och är plågsamt medveten om att graviditet långt ifrån är lika med att få ett barn. Oron får man nog acceptera att den kommer finnas där efter våra upplevelser.
  • Tue 23 Jun 2020 05:53
    #22

    Jag har inte fått något positivt gravidtest den här månaden men mensen vill inte komma heller. Brukar alltid komma på cd32-33 men idag är det cd36. Är då irriterad på att den inte kommer så jag kan gå vidare till nästa försök.

    Vart ligger ni andra i månaden? Och ni som har så pass nyligen haft missfall/Ma känner ni att kroppen börjar komma igång igen?

  • Tue 23 Jun 2020 11:57
    #23
    ESemlan84 skrev 2020-06-23 05:53:11 följande:

    Jag har inte fått något positivt gravidtest den här månaden men mensen vill inte komma heller. Brukar alltid komma på cd32-33 men idag är det cd36. Är då irriterad på att den inte kommer så jag kan gå vidare till nästa försök.

    Vart ligger ni andra i månaden? Och ni som har så pass nyligen haft missfall/Ma känner ni att kroppen börjar komma igång igen?


    Jag blöder ännu efter mitt avbrytande. Så än är inte kroppen tillbaka till ruta 1 :(
  • Tue 23 Jun 2020 18:37
    #24

    Måste vara oerhört frustrerande när den lyser med sin frånvaro utan positivt test.

    Jag är mitt i första mens efter abort, ska bli spännande att se hur länge den varar... Nya tag i juli.

  • Wed 24 Jun 2020 19:03
    #25

    Efter hur många veckor fick ni tillbaka ägglossningen?

  • Wed 24 Jun 2020 19:03
    #26

    Efter hur många veckor fick ni tillbaka ägglossningen?

  • Wed 24 Jun 2020 21:04
    #27

    ESemla­n84 - hur går det för dig? Fortfarande inget positivt test eller mens?

    Pellobello - verkar dina blödningar ge med sig?

    22 dagar tog det innan min ägglossning kom tillbaks, men det kändes som en evighet...

  • Wed 24 Jun 2020 22:09
    #28
    Nässelfjäril skrev 2020-06-22 22:47:47 följande:

    Beklagar missfallet. Hur man tar sig igenom veckor av oro har jag inget svar på, jag har inte kommit till ny graviditet. Men hur man orkar ladda om och försöka igen - det fanns inget annat än försöka igen så snart som möjligt för mig. Att inte försöka direkt kändes som bortkastad tid.

    Det är mitt sätt att hantera förlusten på och ett sätt att komma vidare. För någon annan kanske det behövs tid att landa. Jag fick inget missfall utan fick göra abort, kanske på ett sätt ?enklare? att bearbeta när jag fått veta varför det inte gick vägen för mig? Jag har fakta i form av provsvar att luta mig mot. Däremot kommer oron för att det ska hända samma sak igen eller att jag ska få missfall garanterat ligga över mig om jag blir gravid igen. Tar ingenting för givet efter min upplevelse och är plågsamt medveten om att graviditet långt ifrån är lika med att få ett barn. Oron får man nog acceptera att den kommer finnas där efter våra upplevelser.


    Tycker din inställning verkar sund. Skall försöka tänka så jag också.

    Jag ringde kvinnokliniken idag och fick inte ens åka in och kolla att det var ett missfall. Skall ta ett gravtest om 1 vecka. Och är det negativt behöver jag inte åka in och kontrolleras eller skrapas. Förra gången fick jag inte heller någon kontroll efter att jag fått aborttabletterna.
  • Thu 25 Jun 2020 06:11
    #29
    Nässelfjäril skrev 2020-06-24 21:04:55 följande:

    ESemla­n84 - hur går det för dig? Fortfarande inget positivt test eller mens?

    Pellobello - verkar dina blödningar ge med sig?

    22 dagar tog det innan min ägglossning kom tillbaks, men det kändes som en evighet...


    Mensen lyser med sin frånvaro. Nu börjar hjärnspökena komma. Jag tog ett grav test på BIM och det var helt blankt men nu vill jag ta ett till bara för att vara helt säker. Men samtidigt är jag helt säker på att jag inte är gravid på grund av det blanka testet och inga känningar alls i kroppen, dessa hjärnspöken!
  • Thu 25 Jun 2020 06:14
    #30
    PelloBello skrev 2020-06-24 19:03:05 följande:

    Efter hur många veckor fick ni tillbaka ägglossningen?


    Jag har inga exakta dagar. Men jag inväntade alltid en mens mellan missfallet och att vi försökte igen. Har för mig att jag fick mens efter ca en månad efter att jag slutade blöda (blödde kanske 1 veckan) och ägglossningen kom på de vanliga cykeldagarna månaderna efter det.
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet