• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16577 visningar
    637 svar
    637
    16577

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Sun 26 Jul 2020 15:59
    #91
    bananmilkshake skrev 2020-07-26 15:18:38 följande:

    Hej! 

    Efter över en månads oro och ledsamhet fick jag äntligen Cytotec igår mot mitt MA. Jag tror jag skulle varit i v.10 och fostret dog enligt läkaren v.6-7 men jag tror det var tidigare än så. 

    Känner mig just nu lättad över att det fått ett slut och att behandlingen gick bra, inga stora blodmängder och inte ondare än mensvärk. 

    Vi kommer vänta en mens och sen börja om. Det var bådas första graviditet. Jag fyller 35 i slutet av året så jag har den stressen över mig också. Jag blev gravid på första försöket så jag hoppas den turen håller i sig en gång till. 

    Jag har en fråga också, är det normalt att ha ont dagen efter Cytotec? Det är som en kraftig mensvärk som kommer och går. Jag blöder inte särskilt mycket heller. Är förstås orolig att inte allt kommit ut och att det ska gå massa extratid till det också. 


    Beklagar förlusten. Känner igen stressen över åldersfaktorn, är i samma ålder som dig.

    Efter min abort fick jag info om att jag skulle räkna med värk dagarna efter, så baserat på min upplevelse och den infon jag fick då så låter det helt normalt. Jag fick ganska mycket värk en dryg vecka innan första mens efteråt också, även det normalt förlopp då livmodern behöver dra sig samman fick jag veta så värken kan nog komma och gå lite innan kroppen är tillbaks till normalt.
  • Sun 26 Jul 2020 16:13
    #92
    Nässelfjäril skrev 2020-07-26 15:59:57 följande:
    Beklagar förlusten. Känner igen stressen över åldersfaktorn, är i samma ålder som dig.

    Efter min abort fick jag info om att jag skulle räkna med värk dagarna efter, så baserat på min upplevelse och den infon jag fick då så låter det helt normalt. Jag fick ganska mycket värk en dryg vecka innan första mens efteråt också, även det normalt förlopp då livmodern behöver dra sig samman fick jag veta så värken kan nog komma och gå lite innan kroppen är tillbaks till normalt.

    Tack! Och detsamma till dig. {#emotions_dlg.flower} 
    Ja, det blir ju lite mer på allvar. 


    Vad bra, det känns ju ganska logiskt att man ska ha ont efteråt. Men jag antar att det här är starten på mitt nya, nojiga jag som kommer oroa sig för allt som inte känns som vanligt. :/ 

  • Sun 26 Jul 2020 17:45
    #93
    bananmilkshake skrev 2020-07-26 16:13:07 följande:

    Tack! Och detsamma till dig.  

    Ja, det blir ju lite mer på allvar. 

    Vad bra, det känns ju ganska logiskt att man ska ha ont efteråt. Men jag antar att det här är starten på mitt nya, nojiga jag som kommer oroa sig för allt som inte känns som vanligt. :/ 


    Det där nojiga jaget sitter kvar trots att det har gått några månader och verkar i mitt fall vara här för att stanna, i början analyserade jag varje symtom och var rädd för komplikationer men har nu bytt form till oro för att inte kunna bli gravid igen och att det var ren tur första gången. Om man ändå kunde stänga av hjärnan ibland, eller åtminstone delar av den. ;)
  • Sun 26 Jul 2020 19:40
    #94
    Nässelfjäril skrev 2020-07-26 17:45:52 följande:

    Det där nojiga jaget sitter kvar trots att det har gått några månader och verkar i mitt fall vara här för att stanna, i början analyserade jag varje symtom och var rädd för komplikationer men har nu bytt form till oro för att inte kunna bli gravid igen och att det var ren tur första gången. Om man ändå kunde stänga av hjärnan ibland, eller åtminstone delar av den. ;)


    Ja tänk om det gick! Det hade verkligen behövts. :)
  • Thu 6 Aug 2020 10:39
    #95
    +1

    Nu är min andra äl på gång efter missfallet, är på cd8 och det har börjat mola rätt bra, brukar ha äl på cd 12 så det blir nog så, ska börja äl-testa idag eller i morgon . Tagit rosenrot denna gång, sist gick det ju inte eftersom det var missfallet som blödde ut så ville inte störa det.

  • Thu 6 Aug 2020 12:55
    #96

    Åh hoppas att det är din tur denna gång Nykär15.

    Själv är jag mitt i dagarna mellan äl och bim. Försöker fokusera på annat. Men fy vad jag analyserar symtom. Är första riktiga cykeln efter missfallet för mig också.

  • Thu 6 Aug 2020 12:59
    #97
    Annha354 skrev 2020-08-06 12:55:20 följande:

    Åh hoppas att det är din tur denna gång Nykär15.

    Själv är jag mitt i dagarna mellan äl och bim. Försöker fokusera på annat. Men fy vad jag analyserar symtom. Är första riktiga cykeln efter missfallet för mig också.


    Åhh den tiden är hemskt jobbig...hoppas det ska visa ett fint plus om några dagar!! <3 När tänkte du testa?
  • Thu 6 Aug 2020 13:02
    #98
    Annha354 skrev 2020-08-06 12:55:20 följande:

    Åh hoppas att det är din tur denna gång Nykär15.

    Själv är jag mitt i dagarna mellan äl och bim. Försöker fokusera på annat. Men fy vad jag analyserar symtom. Är första riktiga cykeln efter missfallet för mig också.


    Samma här! Har molvärk nästan hela tiden så det är svårt att inte tänka på det. Vilken äl dag är du på? Första riktiga cykeln efter mf för mig också.
  • Thu 6 Aug 2020 13:03
    #99
    Nykär15 skrev 2020-08-06 10:39:11 följande:

    Nu är min andra äl på gång efter missfallet, är på cd8 och det har börjat mola rätt bra, brukar ha äl på cd 12 så det blir nog så, ska börja äl-testa idag eller i morgon . Tagit rosenrot denna gång, sist gick det ju inte eftersom det var missfallet som blödde ut så ville inte störa det.


    Jag håller tummarna stenhårt för dig. Så härligt att äl närmar sig, det är den bästa perioden för mig. Då har man bara något att se fram emot :)
  • Thu 6 Aug 2020 15:02
    NiMi12 skrev 2020-08-06 13:03:48 följande:

    Jag håller tummarna stenhårt för dig. Så härligt att äl närmar sig, det är den bästa perioden för mig. Då har man bara något att se fram emot :)


    Jag tycker mens är en skön paus, då kan man ju inget göra, äl är en hoppfull tid och äntligen nåt att fokusera på...men sen 2 veckors vånda o väntan är hemsk.

    Hoppas vi får nya fina plus snart, som stannar!! <3 förhoppningsvis har du ditt på söndag <3
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet