• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16301 visningar
    637 svar
    637
    16301

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Mon 17 Aug 2020 07:56
    FasterOwe skrev 2020-08-17 06:07:47 följande:

    När har du beräknad äl? Jag håller tummarna.


    Den var igår, ägget släpper nog idag om jag ska tolka kroppen rätt.
  • Mon 17 Aug 2020 14:14
    Nykär15 skrev 2020-08-17 07:56:52 följande:

    Den var igår, ägget släpper nog idag om jag ska tolka kroppen rätt.


    Hoppas!

    Har du haft många missfall?
  • Mon 17 Aug 2020 14:26
    FasterOwe skrev 2020-08-17 14:14:55 följande:

    Hoppas!

    Har du haft många missfall?


    1 missfall, 1 MA i vecka 10, 1 MA i v 13 och ett X....och 3 levande barn <3
  • Mon 17 Aug 2020 17:28

    Jippi! Äntligen visar gravteset neg efter MA & blinkande gubbe på clearblue advanced. Hoppas det betyder att kroppen är i fas igen.

  • Mon 17 Aug 2020 20:45
    Emmgun skrev 2020-08-17 17:28:18 följande:

    Jippi! Äntligen visar gravteset neg efter MA & blinkande gubbe på clearblue advanced. Hoppas det betyder att kroppen är i fas igen.


    Härligt!

    Kör hårt!Eller vad man säger!

    Själv laddar jag inför ny ägglossning!
  • Mon 17 Aug 2020 22:59

    Jag är själv så öm i ryggen och det ömmade lite typ långt ner i magen på vänster sida idag när hade sex så jag hoppas att det är ett tecken på ägglossning snart. :)

  • Tue 18 Aug 2020 09:00
    Stabben1989 skrev 2020-08-17 22:59:15 följande:

    Jag är själv så öm i ryggen och det ömmade lite typ långt ner i magen på vänster sida idag när hade sex så jag hoppas att det är ett tecken på ägglossning snart. :)


    Hoppas på det!

    Har haft sjuuuk älvärk inatt, fick värma vetekudde och svårt sova...har ett par gånger i livet haft så ont att jag kräks av ägglossning och bara ligger o kallsvettas, så illa var det inte nu men inte heller långt bort. Har ofta haft värre äl efter missfall och förlossningar...så var väl därför. Idag är det något bättre så nu borde ägget släppt iaf och två veckors lång väntan har börjat...
  • Tue 18 Aug 2020 09:08

    Hej, skulle vilja fråga er som är/varit i liknande situation. Jag har nu precis genomgått mitt andra MA i rad (gjorde ul i vwcka 16+5 där man såg att fostret dött i vecka 12+3), hade även MA i mars där de avstannat i vecka 16 (sågs på rul). Blev alltså gravid efter första mensen enligt rekommendation från läkaren att vänta en mens. Nu sa läkaren till mig att jag bör vänta åtminstone två menstruationer innan vi försöker, som jag förstod henne för att kroppen ska återhämta sig och för att ja ska se att jag får igång normala menstruationer.. men de känns så jobbigt även om de bara handlar om en mens mer att vänta men de ända man vill är att bli gravid... har ni fått höra liknande? Jag kände att läkaren inte riktigt hade tid med mina frågor så frågade dessvärre inge mer gällande det, hon sa dock att blir vi gravida efter en mens så är de ju så.. vet som inte hur ja ska tolka de hela?? Tror ni de är någon ökad risk för nytt MA om vi bara väntar en mens?.. å alla dessa tankar å funderingar

  • Tue 18 Aug 2020 09:16
    Bebis2021 skrev 2020-08-18 09:08:58 följande:

    Hej, skulle vilja fråga er som är/varit i liknande situation. Jag har nu precis genomgått mitt andra MA i rad (gjorde ul i vwcka 16+5 där man såg att fostret dött i vecka 12+3), hade även MA i mars där de avstannat i vecka 16 (sågs på rul). Blev alltså gravid efter första mensen enligt rekommendation från läkaren att vänta en mens. Nu sa läkaren till mig att jag bör vänta åtminstone två menstruationer innan vi försöker, som jag förstod henne för att kroppen ska återhämta sig och för att ja ska se att jag får igång normala menstruationer.. men de känns så jobbigt även om de bara handlar om en mens mer att vänta men de ända man vill är att bli gravid... har ni fått höra liknande? Jag kände att läkaren inte riktigt hade tid med mina frågor så frågade dessvärre inge mer gällande det, hon sa dock att blir vi gravida efter en mens så är de ju så.. vet som inte hur ja ska tolka de hela?? Tror ni de är någon ökad risk för nytt MA om vi bara väntar en mens?.. å alla dessa tankar å funderingar


    Har pratat lite med läkarna på mitt jobb om detta (jobbar på gyn) och det är för att hormonerna ska komma i balans. Kroppen sätts lite ur spel med graviditet och missfall och det kan ta lite tid få rätt balans igen. Hormonerna behövs för att slemhinnan ska vara och hålla sig bra, fostret få nödvändig näring osv. Vissa kommer fort i balans och andra behöver mer tid. Eftersom du fått två sena ma på raken så tycker jag deras råd om att vänta känns rimliga. Ge kroppen chans att läka, ägna tiden åt bra kost, vitaminer och sköna promenader så den är redo för en ny graviditet sen.

    Blir man gravid så blir man förstås, men jag hade nog väntat lite för att ha en bättre utgångspunkt för att få behålla en graviditet.
  • Tue 18 Aug 2020 09:25
    Nykär15 skrev 2020-08-18 09:16:22 följande:

    Har pratat lite med läkarna på mitt jobb om detta (jobbar på gyn) och det är för att hormonerna ska komma i balans. Kroppen sätts lite ur spel med graviditet och missfall och det kan ta lite tid få rätt balans igen. Hormonerna behövs för att slemhinnan ska vara och hålla sig bra, fostret få nödvändig näring osv. Vissa kommer fort i balans och andra behöver mer tid. Eftersom du fått två sena ma på raken så tycker jag deras råd om att vänta känns rimliga. Ge kroppen chans att läka, ägna tiden åt bra kost, vitaminer och sköna promenader så den är redo för en ny graviditet sen.

    Blir man gravid så blir man förstås, men jag hade nog väntat lite för att ha en bättre utgångspunkt för att få behålla en graviditet.


    Tack så mkt för ditt svar, ja jo kan ju förstå att de kanske är precis som du beskriver.. man vill ju givetvis ha bästa förutsättningarna för ny graviditet också.. får nog stå ut att vänta två menstruationer, hoppas de är tillräckligt, hon sa helst två.. är bara såå jobbigt, längtan efter en stor kula å de mysiga med fosterrörelser å sen bebis i sin famn, känns som man nu så länge gått och längtat och väntat men hela tiden slungas man tillbaks till ruta 1.. å sen såklart all sorg över bebis man förlorar och allt man planerat för.. tomheten att inte vara gravid hux flux är så jobbig..

    Önskar iaf stort lycka till till er som nu är uppe i försök för nytt plus
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet