• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16312 visningar
    637 svar
    637
    16312

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Tue 18 Aug 2020 09:58
    Nykär15 skrev 2020-08-18 09:00:37 följande:

    Hoppas på det!

    Har haft sjuuuk älvärk inatt, fick värma vetekudde och svårt sova...har ett par gånger i livet haft så ont att jag kräks av ägglossning och bara ligger o kallsvettas, så illa var det inte nu men inte heller långt bort. Har ofta haft värre äl efter missfall och förlossningar...så var väl därför. Idag är det något bättre så nu borde ägget släppt iaf och två veckors lång väntan har börjat...


    Värken har släppt för mig med idag så jag hoppas att det tyder på att ägget har släppt här med, har inte märkt så mycket andra signaler typ flytningar men som sagt, den här värken var värre än den brukar vara. Om det nu redan har släppt så blev ägglossningen tidigare än beräknat, är annars beräknad till fredag. Men håller tummarna nu för oss! :)
  • Tue 18 Aug 2020 10:00
    Bebis2021 skrev 2020-08-18 09:25:37 följande:

    Tack så mkt för ditt svar, ja jo kan ju förstå att de kanske är precis som du beskriver.. man vill ju givetvis ha bästa förutsättningarna för ny graviditet också.. får nog stå ut att vänta två menstruationer, hoppas de är tillräckligt, hon sa helst två.. är bara såå jobbigt, längtan efter en stor kula å de mysiga med fosterrörelser å sen bebis i sin famn, känns som man nu så länge gått och längtat och väntat men hela tiden slungas man tillbaks till ruta 1.. å sen såklart all sorg över bebis man förlorar och allt man planerat för.. tomheten att inte vara gravid hux flux är så jobbig..

    Önskar iaf stort lycka till till er som nu är uppe i försök för nytt plus


    Jag vet känslan! :/ Det är ledsamt och jobbigt. Efter mitt första MA fick vi förbud att försöka i 3 månader då slemhinnan var skadad och tunn, fick äta extra östrogen i flera veckor för att läka den. Sen blöda ut och gå på kontroll av livmodern där de fyller den med vatten och ser med ultraljud att den är läkt utan sammanväxningar, och att den är jämntjock (hydrosonografi). Det kändes som en evighet men försökte fokusera på annat i livet. Men hade inte velat bli gravid på en tunn slemhinna då det inte går bra..då kan det även växa in i livmoderväggen och skapa ännu större problem. Så även om det är jobbigt så är det för din skull.
  • Tue 18 Aug 2020 10:09
    Nykär15 skrev 2020-08-18 10:00:40 följande:

    Jag vet känslan! :/ Det är ledsamt och jobbigt. Efter mitt första MA fick vi förbud att försöka i 3 månader då slemhinnan var skadad och tunn, fick äta extra östrogen i flera veckor för att läka den. Sen blöda ut och gå på kontroll av livmodern där de fyller den med vatten och ser med ultraljud att den är läkt utan sammanväxningar, och att den är jämntjock (hydrosonografi). Det kändes som en evighet men försökte fokusera på annat i livet. Men hade inte velat bli gravid på en tunn slemhinna då det inte går bra..då kan det även växa in i livmoderväggen och skapa ännu större problem. Så även om det är jobbigt så är det för din skull.


    Okej, beklagar ditt MA, men låter ju klokt att avvakta då kanske.. som du skriver så får man försöka fokusera på annat ett tag är så lätt man snöar in i "planerar barn träsket" men blir nog total paus för kropp å knopp med fokus på att bli starkare för ny grav helt enkelt.
  • Tue 18 Aug 2020 10:47
    Bebis2021 skrev 2020-08-18 10:09:01 följande:

    Okej, beklagar ditt MA, men låter ju klokt att avvakta då kanske.. som du skriver så får man försöka fokusera på annat ett tag är så lätt man snöar in i "planerar barn träsket" men blir nog total paus för kropp å knopp med fokus på att bli starkare för ny grav helt enkelt.


    Ja är man för ivrig och det händer igen så skuldbelägger man sig bara...bättre veta att man gjort vad man kan! Kanske gå privat och ta en koll på alla hormonerna? Det hjälpte mig att fokusera på lite annat och utesluta om något var fel på mig. Det var så vi upptäckte att jag har hypotyreos! Kostar en liten slant men såååå värt det!
  • Tue 18 Aug 2020 10:56
    Nykär15 skrev 2020-08-18 10:47:55 följande:

    Ja är man för ivrig och det händer igen så skuldbelägger man sig bara...bättre veta att man gjort vad man kan! Kanske gå privat och ta en koll på alla hormonerna? Det hjälpte mig att fokusera på lite annat och utesluta om något var fel på mig. Det var så vi upptäckte att jag har hypotyreos! Kostar en liten slant men såååå värt det!


    Okej gick du då till någon allmänläkare eller till en gynekolog? Har funderat i dom banorna men eftersom att mitt första MA var sent plus att man hittade infektion i moderkakan inbillar jag mig att de inte borde vara något med mig hormonellt som orsakar? Känns som att de är större risk för de när de sker tidigare men man är ju ingen expert dock.

    De jag dock inte kan släppa är att jag denna grav å även förra som sluta i MA, haft gröna rikliga flytningar, dock ingen lukt, har nämnt de för både läkare å bm men ingen menar att de är något va ja förstod å bry sig om?.. men just grönt känns ju inte helt bra, blev dock lovad nu att få komma tillbaks i nästa tidig graviditet för gynkontroll av något slag å nå bakterieprovtagning typ.
  • Tue 18 Aug 2020 11:01

    Undrar även hur de varit för er andra som genomgått missfallsbehandling med cytotec, jag fick 4 tbl igår vaginalt (inlagd på avd), allt med foster m, hinnor å moderkaka kom ut efter 1 timma helt komplett, det var samma sak gången innan de när jag gick igenom samma procedur, har tagit Alvedon å bara känt lite svag molande värk å sen har de kommit, efteråt knappt någon värk å idag ingen värk alls, blöder sparsamt likt förra gången också, jag är ju givetvis tacksam att de gått så pass smidigt fysiskt men blir som förvånad då man läser å hör så mkt skräckhistorier av andra som genomgått detta, dessutom var ju de ena ganska långt gånget. Så hur har ni andra haft det och har ni också fått medicinsk behandling?

  • Tue 18 Aug 2020 11:22
    Bebis2021 skrev 2020-08-18 11:01:12 följande:

    Undrar även hur de varit för er andra som genomgått missfallsbehandling med cytotec, jag fick 4 tbl igår vaginalt (inlagd på avd), allt med foster m, hinnor å moderkaka kom ut efter 1 timma helt komplett, det var samma sak gången innan de när jag gick igenom samma procedur, har tagit Alvedon å bara känt lite svag molande värk å sen har de kommit, efteråt knappt någon värk å idag ingen värk alls, blöder sparsamt likt förra gången också, jag är ju givetvis tacksam att de gått så pass smidigt fysiskt men blir som förvånad då man läser å hör så mkt skräckhistorier av andra som genomgått detta, dessutom var ju de ena ganska långt gånget. Så hur har ni andra haft det och har ni också fått medicinsk behandling?


    Fick medicinsk behandling nu i juli vid ma v 10, allt kom ut och blödde sparsamt i 3 dagar.
  • Tue 18 Aug 2020 11:57
    Nykär15 skrev 2020-08-18 11:22:11 följande:

    Fick medicinsk behandling nu i juli vid ma v 10, allt kom ut och blödde sparsamt i 3 dagar.


    Okej så skönt att de gick smidigt för dig med. Tycker de är så jobbigt med vetskapen att man gått så länge å trott sig vara gravid, känner mig så lurad av min egen kropp å förstår inte varför de inte stöts ut...
  • Wed 19 Aug 2020 14:15

    Hej, jag har en fundering kring upplägget som ni kör vid det fertila fönstret. Jag har väldigt regelbunden cykel på 28 dagar. Brukar få en smiley på CB digitalt test ca 11 dagar efter mensen har börjat. Är det bäst att mysa från och med att får positivt ÄL test eller köra även innan?

    Funderar på att köra de 2 mest fertila dagarna samt 2 dagar efter det. Borde det räcka?

    Vi är inne på 8 försöket. Har fått positvt ÄL test varje månad men tyvärr inte resulterat i en bebis än.

  • Fri 21 Aug 2020 13:24
    Hemligperson2020 skrev 2020-08-19 14:15:49 följande:

    Hej, jag har en fundering kring upplägget som ni kör vid det fertila fönstret. Jag har väldigt regelbunden cykel på 28 dagar. Brukar få en smiley på CB digitalt test ca 11 dagar efter mensen har börjat. Är det bäst att mysa från och med att får positivt ÄL test eller köra även innan?

    Funderar på att köra de 2 mest fertila dagarna samt 2 dagar efter det. Borde det räcka?

    Vi är inne på 8 försöket. Har fått positvt ÄL test varje månad men tyvärr inte resulterat i en bebis än.


    Fungerar säkert men tror att det är ännu bättre att köra 2 dagar innan än efter då jag har fått höra att spermier kan leva upp till 5 dagar inne i vaginan.

    Lycka till!
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet