• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16263 visningar
    637 svar
    637
    16263

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Thu 1 Oct 2020 13:36

    Känner nog att jag också hoppar in.

    Har fått 3 missfall i vecka 6, ringde till gynekologmottagningen och kommer troligtvis stå i kö till en utredning, men väntetiden kan vara över ett år. Så känner att vi kan försöka innan ändå då jag inte klarar av att vänta så länge.

    Mitt senaste missfall skedde 19 september så har fortfarande inte fått tillbaka mensen. Efter andra missfallet kom mensen typ 8-9 dagar efter positivt ägglossningstest (ovanligt tidigt) så vet inte om detta blir ett riktigt försök, men vi testar ändå.

  • Thu 1 Oct 2020 14:24

    Idag kom min mens.. skit tråkigt överlag att få den när man bara förknippar blod med missfall numera och blir påmind :,(

  • Thu 1 Oct 2020 17:19
    Undrandee skrev 2020-10-01 14:24:32 följande:

    Idag kom min mens.. skit tråkigt överlag att få den när man bara förknippar blod med missfall numera och blir påmind :,(


    Jag försöker se mensen som något positivt, det är då slemhinnan växer för att en graviditet senare ska kunna fästa och det är då ägget börjar mogna, så det är en mycket viktig tid som man ska uppskatta! Jag analyserar och är glad för en riklig mens, då har slemhinnan vart tjock och fin osv. Tänk så fantastisk kroppen är ändå som laddar om :)
  • Thu 1 Oct 2020 21:45
    Nykär15 skrev 2020-10-01 17:19:15 följande:

    Jag försöker se mensen som något positivt, det är då slemhinnan växer för att en graviditet senare ska kunna fästa och det är då ägget börjar mogna, så det är en mycket viktig tid som man ska uppskatta! Jag analyserar och är glad för en riklig mens, då har slemhinnan vart tjock och fin osv. Tänk så fantastisk kroppen är ändå som laddar om :)


    Jovisst, men när man nästan tappat hoppet om att kunna få en normal graviditet, så spelar det ingen roll känns det som. Har en känsla av att behöva genomgå den där hysteroskopin ändå :/ har jag haft sån här otur hittills lär den fortsätta.
  • Fri 2 Oct 2020 05:48
    Undrandee skrev 2020-10-01 21:45:41 följande:

    Jovisst, men när man nästan tappat hoppet om att kunna få en normal graviditet, så spelar det ingen roll känns det som. Har en känsla av att behöva genomgå den där hysteroskopin ändå :/ har jag haft sån här otur hittills lär den fortsätta.


    Förstår det känns hopplöst :(

    Hysteroskopin var min räddning, som äntligen gjorde allt bra igen. Hoppas du snart är där med!
  • FL20
    Mon 5 Oct 2020 09:26

    Idag plussade jag!

    Så glad, men så förvirrad! Har sedan två månader tillbaka varit under utredning för att jag varken haft ägglossning eller mens. När de påbörjade utredningen för drygt 2 månader sedan tog de ett graviditetstest och det var negativt. Sedan dess har jag mätt min ägglossning varje dag men inte fått ett positivt resultat på två månader. Har inte heller fått mens. De senaste dagarna har jag känt mig lite funky så bestämde mig för att ta ett graviditetstest idag och då var det positivt! Kan det vara kroppen som spelar mig ett spratt? Känner mig så förvirrad. 

  • Mon 5 Oct 2020 09:45
    FL20 skrev 2020-10-05 09:26:06 följande:

    Idag plussade jag!

    Så glad, men så förvirrad! Har sedan två månader tillbaka varit under utredning för att jag varken haft ägglossning eller mens. När de påbörjade utredningen för drygt 2 månader sedan tog de ett graviditetstest och det var negativt. Sedan dess har jag mätt min ägglossning varje dag men inte fått ett positivt resultat på två månader. Har inte heller fått mens. De senaste dagarna har jag känt mig lite funky så bestämde mig för att ta ett graviditetstest idag och då var det positivt! Kan det vara kroppen som spelar mig ett spratt? Känner mig så förvirrad. 


    Ja det var ju konstigt men det är extremt sällan man har hcg utan graviditet, så du är säkert gravid! Tog du digitalt?

    Grattis!!
  • Mon 5 Oct 2020 09:59

    Någon mer som känner sig stressad och oerhört nere? Att bli gravid snabbt och få ma för att sedan gå månad ut och månad in utan plus gör mig såå nere. Är inne på försök nr 7 denna månad och nej det är inte så länge men för mig känns det som en evighet vi har passerat det som skulle ha varit BF och att vi inte ens är gravida än gör att hjärtat krossas.

    Har aldrig ÄL flytningar längre (tempar och vet att jag har ÄL), mindre mens, försöker göra alla rätt jag kan både med kost och träning men ändå så går det inte. Ser bebismagar överallt och känner en stor stress i att aldrig bli mamma... är 28 år och trodde vid det här laget att jag iallafall skulle ha varit gravid.

  • FL20
    Mon 5 Oct 2020 10:03
    Nykär15 skrev 2020-10-05 09:45:39 följande:
    Ja det var ju konstigt men det är extremt sällan man har hcg utan graviditet, så du är säkert gravid! Tog du digitalt?

    Grattis!!
    Ja visst borde det vara så? Tack! Nej bara en vanlig sticka. Eller tre för att vara exakt haha..  Tänkte köpa ett digitalt med veckoindikator och se vad det säger. Blir helt snurrigt när man inte har någon mens eller ägglossning att utgå ifrån vid beräkning av datum.

    Åh, vågar liksom inte glädjas, är rädd för besvikelse.. 
  • Mon 5 Oct 2020 10:53
    FL20 skrev 2020-10-05 10:03:36 följande:

    Ja visst borde det vara så? Tack! Nej bara en vanlig sticka. Eller tre för att vara exakt haha..  Tänkte köpa ett digitalt med veckoindikator och se vad det säger. Blir helt snurrigt när man inte har någon mens eller ägglossning att utgå ifrån vid beräkning av datum.

    Åh, vågar liksom inte glädjas, är rädd för besvikelse.. 


    Ja ta ett digitalt så får du lite koll på om det är tidigt eller gått en liten tid :)
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet