• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16583 visningar
    637 svar
    637
    16583

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Tue 6 Oct 2020 14:14
    fruitloop skrev 2020-10-06 13:49:56 följande:

    Tråkigt att höra att du fick MA :( Var med i din bim-grupp och minns när du plussade... <3 

    Jag har fått höra av läkarna att det bara är att köra på direkt, att kroppen inte behöver tid emellan.

    Hoppas 4e försöket är er tur nu! 


    Känner igen dig med och beklagar även er förlust <3

    Jag jobbar på gyn och har diskuterat frågan med våra läkare och känner nog med att det är bättre få balans först igen. Sen finns det ju de som blir gravida direkt med och det går bra, man ska göra det man tror själv är rätt.

    CD10 idag och nu blinkande gubbe på äl-test så hoppas på fast gubbe i morgon, nu gör vi vad vi kan för en sommarbebis <3
  • Tue 6 Oct 2020 14:50

    Hoppar in här, va på vul idag V10+2. Avstannat i V5-6, inväntar blödning annars ska jag åka till gynakuten, för vanliga hade inte tid att ta emot. Jobbigt att inte kroppen släppt de, läst flera av era texter där ni varit med om samma. Har en sen abort i bagaget för 10 år sedan (då var jag inte redo 18år) har rätt mycket ångest över att gå igenom likande igen. Fast denna gång vill vi och har försökt.

    Hade en bild av att de inte skulle vara så svårt, för var och varannan postar graviditetsbilder på sociala medier. Vi bor i ett nybyggt område med bara barnfamiljer (vi och ett par till som inte har) vilket gör de så påtagligt.

    Tagit ledigt från jobbet idag och försöker smälta detta. Känner mig så tom :(

  • Tue 6 Oct 2020 15:24
    Lilja3389 skrev 2020-10-06 14:50:04 följande:

    Hoppar in här, va på vul idag V10+2. Avstannat i V5-6, inväntar blödning annars ska jag åka till gynakuten, för vanliga hade inte tid att ta emot. Jobbigt att inte kroppen släppt de, läst flera av era texter där ni varit med om samma. Har en sen abort i bagaget för 10 år sedan (då var jag inte redo 18år) har rätt mycket ångest över att gå igenom likande igen. Fast denna gång vill vi och har försökt.

    Hade en bild av att de inte skulle vara så svårt, för var och varannan postar graviditetsbilder på sociala medier. Vi bor i ett nybyggt område med bara barnfamiljer (vi och ett par till som inte har) vilket gör de så påtagligt.

    Tagit ledigt från jobbet idag och försöker smälta detta. Känner mig så tom :(


    Usch beklagar :/ det är inte kul gå igenom...vet hur det känns. Dock är det vanligare än man tror men tyvärr pratar man ju inte om det. Jag är rätt öppen om de vi haft, men inte om det sista eftersom jag inte vill att alla ska veta att vi försöker, bara mina allra närmsta vänner vet. Tror faktiskt det är bra dela det med några och många gånger har även andra berättat att de med haft missfall osv...

    Synd du inte fick Cytotec med tanke på att det var längesen det avstannat. Var med i v 10 och vår hade avstannat i v 7/8 nu sist i juni, men fick Cytotec direkt.
  • Tue 6 Oct 2020 15:31
    Nykär15 skrev 2020-10-06 15:24:34 följande:

    Usch beklagar :/ det är inte kul gå igenom...vet hur det känns. Dock är det vanligare än man tror men tyvärr pratar man ju inte om det. Jag är rätt öppen om de vi haft, men inte om det sista eftersom jag inte vill att alla ska veta att vi försöker, bara mina allra närmsta vänner vet. Tror faktiskt det är bra dela det med några och många gånger har även andra berättat att de med haft missfall osv...

    Synd du inte fick Cytotec med tanke på att det var längesen det avstannat. Var med i v 10 och vår hade avstannat i v 7/8 nu sist i juni, men fick Cytotec direkt.


    Barnmorskan sa att de måste vara två som gjort samma bedömning om man ska få de, plus att en måste vara läkare.

    Har en vän som vet, känns jätte skönt att ha någon. Hon är dock själv långt ifrån familjeliv men alltid varit min närmsta vän. Berättade för henne direkt om graviditeten också.

    Va du hos läkare då eller barnmorska? Var på privat klink för min sambo skulle kunna följa med, vi ville göra första ultraljudet tillsammans. Vilket känns ännu skönare nu när de sluta såhär.
  • Tue 6 Oct 2020 17:02
    Lilja3389 skrev 2020-10-06 15:31:47 följande:

    Barnmorskan sa att de måste vara två som gjort samma bedömning om man ska få de, plus att en måste vara läkare.

    Har en vän som vet, känns jätte skönt att ha någon. Hon är dock själv långt ifrån familjeliv men alltid varit min närmsta vän. Berättade för henne direkt om graviditeten också.

    Va du hos läkare då eller barnmorska? Var på privat klink för min sambo skulle kunna följa med, vi ville göra första ultraljudet tillsammans. Vilket känns ännu skönare nu när de sluta såhär.


    Jag träffade en läkare (på mitt jobb), det stämmer att en till behöver kolla. Jag hade ringt gyn och bett om tid, din privata borde ha skickat dig på remiss! Du ska få komma in och få hjälp, helst när det gått så många veckor från att det avstannat, då måste kroppen få hjälp.

    Skönt du hade din sambo med dig och skönt du har en vän att prata med <3
  • Tue 6 Oct 2020 20:48
    Nykär15 skrev 2020-10-06 17:02:32 följande:

    Jag träffade en läkare (på mitt jobb), det stämmer att en till behöver kolla. Jag hade ringt gyn och bett om tid, din privata borde ha skickat dig på remiss! Du ska få komma in och få hjälp, helst när det gått så många veckor från att det avstannat, då måste kroppen få hjälp.

    Skönt du hade din sambo med dig och skönt du har en vän att prata med <3


    Hon försökte men de tog inte emot, så därför behöver jag vända mig till gynakuten eller privata. Tänker jag avvaktar någon dag å hoppas de kommer ut naturligt. Känns tungt att behöva ringa runt och försöka boka tid..
  • Tue 6 Oct 2020 21:49
    Lilja3389 skrev 2020-10-06 20:48:18 följande:
    Hon försökte men de tog inte emot, så därför behöver jag vända mig till gynakuten eller privata. Tänker jag avvaktar någon dag å hoppas de kommer ut naturligt. Känns tungt att behöva ringa runt och försöka boka tid..

    Åååh, lider med dig! Jag fick också ringa runt som en idiot och nästan tigga och be om att få hjälp, det var i somras och allt var ju stängt, trots att jag var i en av landets största städer. Jag fick åka till gynakuten istället och precis när jag började må bra igen när allt var klart fick jag inte bara en, utan två saftiga räkningar. Precis vad man behöver då ja. 


    Jag hoppas det går lätt för dig och att du får snabb hjälp! Och skriv av dig här om du behöver. Stor kram till dig! 

  • Tue 6 Oct 2020 22:32
    bananmilkshake skrev 2020-10-06 21:49:17 följande:

    Åååh, lider med dig! Jag fick också ringa runt som en idiot och nästan tigga och be om att få hjälp, det var i somras och allt var ju stängt, trots att jag var i en av landets största städer. Jag fick åka till gynakuten istället och precis när jag började må bra igen när allt var klart fick jag inte bara en, utan två saftiga räkningar. Precis vad man behöver då ja. 

    Jag hoppas det går lätt för dig och att du får snabb hjälp! Och skriv av dig här om du behöver. Stor kram till dig! 


    Men kostar väl inte mer än 300 kr / besök om du gick via regionen?
  • Tue 6 Oct 2020 22:34
    Lilja3389 skrev 2020-10-06 20:48:18 följande:

    Hon försökte men de tog inte emot, så därför behöver jag vända mig till gynakuten eller privata. Tänker jag avvaktar någon dag å hoppas de kommer ut naturligt. Känns tungt att behöva ringa runt och försöka boka tid..


    Åk till gynakuten är mitt råd, inte värt gå och vänta på kroppen som ju inte har förstått..bättre få chans att börja om <3

    Konstigt de inte tog emot, en second opinion har man rätt att få...var i landet bor du?

    Lider med dig...
  • Tue 6 Oct 2020 23:14
    Nykär15 skrev 2020-10-06 22:32:23 följande:
    Men kostar väl inte mer än 300 kr / besök om du gick via regionen?
    Allt gick på fyra besök, så det blev 1200 kr. Ingen jättesumma, men ändå lite av en käftsmäll efter allt det jobbiga. 
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet