• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16287 visningar
    637 svar
    637
    16287

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Wed 7 Oct 2020 07:17
    bananmilkshake skrev 2020-10-06 23:14:19 följande:

    Allt gick på fyra besök, så det blev 1200 kr. Ingen jättesumma, men ändå lite av en käftsmäll efter allt det jobbiga. 


    Förstår :/ när jag hade MA 2016 så fick jag komplikationer...hade 26 besök...men kom ju fort upp i frikort då men tråkiga pengar förstås. Sen alla mediciner på det innan frikort...

    Hoppas ni snart får glädje med en ny graviditet <3
  • Wed 7 Oct 2020 07:28

    Hej, hoppar in här. Konstaterat ma i v8 igår. Gick igenom mf i v5 i maj. Så himla ledsen. Bara gråtit hela natten. Känner mig helt förstörd. Sjukanmält mig på jobbet. Ska ringa gynakuten nu för att få tablett. Vet ni vad man får? Läste att det kan vara svårt att bli gravid efter? Men antar att det inte finns så mycket val, vill inte gå med symptom och ett dött foster i magen.


    Mamma till tre hjärtan 2007, 2010 och 2014
  • Wed 7 Oct 2020 07:54
    Danni 83 skrev 2020-10-07 07:28:52 följande:

    Hej, hoppar in här. Konstaterat ma i v8 igår. Gick igenom mf i v5 i maj. Så himla ledsen. Bara gråtit hela natten. Känner mig helt förstörd. Sjukanmält mig på jobbet. Ska ringa gynakuten nu för att få tablett. Vet ni vad man får? Läste att det kan vara svårt att bli gravid efter? Men antar att det inte finns så mycket val, vill inte gå med symptom och ett dött foster i magen.


    Det är isf Cytotec som man för upp vaginalt. Det påverkar inte chanser att bli gravid efter så det behöver du inte vara rädd för. Man får även Mifegyne på gyn innan man går hem och tar Cytotec. Oftast börjar man blöda dagen efter, det kan vara lite olika.

    Tillåt dig att sörja <3 beklagar!
  • Wed 7 Oct 2020 20:03
    Nykär15 skrev 2020-10-06 08:07:49 följande:

    Vart olika för min del, första missfallet gick att räkna som en mens (v 6) och äl/mens kom som vanligt. Andra så slutade hjärtat slå i v 13 och fick hjälp starta upp med Cytotec på sjukhuset. Sen blev det skrapning och efter det ändå inte bra, blödde mycket i flera veckor och till slut hysteroskopi. Det tog 3 månader efter det MA att få äl/mens igen och cykeln var i obalans ett bra tag. Blev gravid 8 månader efter första mensen...sen hade jag ett X i v 9, tog bort en äggledare, cykeln kom igång som vanligt efter, hade knappt nåt hcg i kroppen trots att fostret växt så länge men pga det satt fel. Nu sist hade jag MA i vecka 10 (i juni) fick köra 2 omgångar Cytotec, fick äl 2 veckor efter första blödningen och sen mens, så gick bra denna gången...men är nu på försök 4 utan att lyckas igen...äl i morgon eller övermorgon.

    Hoppas din kropp snart kommer i fas! Annars finns hjälp att få för att kicka igång en blödning!


    Oj. Men gud vad du/ni har varit med om. Hoppas verkligen att det blir er tur snart, håller alla tummar och tår!

    Ja, det är nog första gången i mitt liv som jag faktiskt längtar efter mensen. Vad för hjälp kan man få då? Blir ett stressmoment att gå runt och vänta på den :/
  • Wed 7 Oct 2020 20:19
    Nykär15 skrev 2020-10-07 07:17:34 följande:
    Förstår :/ när jag hade MA 2016 så fick jag komplikationer...hade 26 besök...men kom ju fort upp i frikort då men tråkiga pengar förstås. Sen alla mediciner på det innan frikort...

    Hoppas ni snart får glädje med en ny graviditet <3

    Men fy vilken mardröm. :( Usch, jag skulle inte klagat! Jag hoppas detsamma till er! Hjärta

  • Wed 7 Oct 2020 21:32
    Önskarbebis2020 skrev 2020-10-06 08:56:16 följande:

    Jag tog cytotec hemma och ägglossning kom 3 veckor efter och mens 5 veckor efter blödningsstart. Kan ta upp till 8 veckor innan en ?mens? kommer. Allt beror på om du hade ägglossning eller om kroppen hoppade över det. Då kan det ta lite längre tid innan en blödning kommer igång. Beklagar <3


    Usch, att kroppen ska krångla så. Jag trodde verkligen att jag skulle få äl med tanke på att läkaren såg att det var på gång. Men ja, den kan ha uteblivit trots det :/

    Tack, det suger verkligen. Fick nyligen också veta att min kollega ska bli mormor och hennes dotter är lika långt gången som jag skulle ha varit nu. Kändes lite som en käftsmäll och allt bara kom tillbaks då :/
  • Wed 7 Oct 2020 22:19
    Zia29 skrev 2020-10-07 20:03:44 följande:

    Oj. Men gud vad du/ni har varit med om. Hoppas verkligen att det blir er tur snart, håller alla tummar och tår!

    Ja, det är nog första gången i mitt liv som jag faktiskt längtar efter mensen. Vad för hjälp kan man få då? Blir ett stressmoment att gå runt och vänta på den :/


    Provera kan man få för att kicka igång mensen.

    Jo har blivit en resa för oss...dock fått ett barn med 2017 tillsammans <3 efter det ett X och nu sist då MA i v 10. Vi hoppas på ett mirakel till men är sååå galet tacksamma för det vi fått med och gör detta mycket enklare nu än sist!
  • Wed 7 Oct 2020 22:22
    +1
    bananmilkshake skrev 2020-10-07 20:19:28 följande:

    Men fy vilken mardröm. :( Usch, jag skulle inte klagat! Jag hoppas detsamma till er! 


    Man kan bara referera till sina egna upplevelser och det ni gått/går igenom är hemskt för er, så säg inte så! Alla har rätt klaga/sörja osv oavsett om det är mindre jämfört med nån annan <3 man har ju mist sin dröm om ett barn, möter ett datum som var förknippat med glädje och sen blir sorg istället. Men man får kämpa på och hoppas det ger resultat :)
  • Thu 8 Oct 2020 20:30

    Hej igen på er! Usch, känner mig lite nere idag. Jag bearbetade mitt missfall rätt bra och känner mig sällan ledsen ens längre när jag tänker på det. Men nu blev det lite mycket.

    För några dagar sedan råkade mina svärföräldrar beröra missfall på ett lite plumpt sätt (dom vet inte att det hänt oss), ihop med att prata om hur risken för missfall ökar markant efter 35 (jag fyller 35 om bara några månader). Det var verkligen inte menat som elakt eller nåt, men lite okänsligt eftersom det händer så många. Och jag menar, dom vet ju hur gammal jag är. 

    Sen idag hoppade jag in extra på mitt förra jobb och då kom en kollega som uppenbarligen precis gått ut med sin graviditet (jag stod på håll och hörde enstaka ord). 

    Usch. Jag blev ganska deppig faktiskt. Och det slog mig hur många som faktiskt lider i tysthet och hur ofta det här händer, att obetänksamma människor säger saker och inte tänker på att någon kan vara drabbad. Plus att jag är helt säker på att det inte tog sig den här månaden, och jag ser framför mig hur jag blir gravid typ vid 40 och så visar det sig att fostret har Downs och till sist blir vi barnlösa. Gråter

    Hur har ni andra det? 

  • Thu 8 Oct 2020 20:42
    bananmilkshake skrev 2020-10-08 20:30:50 följande:

    Hej igen på er! Usch, känner mig lite nere idag. Jag bearbetade mitt missfall rätt bra och känner mig sällan ledsen ens längre när jag tänker på det. Men nu blev det lite mycket.

    För några dagar sedan råkade mina svärföräldrar beröra missfall på ett lite plumpt sätt (dom vet inte att det hänt oss), ihop med att prata om hur risken för missfall ökar markant efter 35 (jag fyller 35 om bara några månader). Det var verkligen inte menat som elakt eller nåt, men lite okänsligt eftersom det händer så många. Och jag menar, dom vet ju hur gammal jag är. 

    Sen idag hoppade jag in extra på mitt förra jobb och då kom en kollega som uppenbarligen precis gått ut med sin graviditet (jag stod på håll och hörde enstaka ord). 

    Usch. Jag blev ganska deppig faktiskt. Och det slog mig hur många som faktiskt lider i tysthet och hur ofta det här händer, att obetänksamma människor säger saker och inte tänker på att någon kan vara drabbad. Plus att jag är helt säker på att det inte tog sig den här månaden, och jag ser framför mig hur jag blir gravid typ vid 40 och så visar det sig att fostret har Downs och till sist blir vi barnlösa. 

    Hur har ni andra det? 


    Jag känner igen mig. Plötsligt är det bebismagar överallt, och det känns som att det är så oerhört lätt för alla andra utom oss.
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet