• PelloBello

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Zia29
    Danni 83 skrev 2020-10-15 09:17:44 följande:

    Jag tänkte eftersom det ser lite starkare ut på stickan på fredagen? Eller? Jag skulle vänta då 15-16 dagar efter äl och sen börja testa Min cykel blev lite kortare efter mf i maj, normalt 28 dagar men efter var den 26 dagar. Någon månad 24, så lite knepig. Men jag blev vegetarian i samma veva så vet ju inte om det påverkar.

    Idag är en tung dag tycker jag, den här veckan tar aldrig slut och fick en känsla imorse att vi kommer aldrig att få barn jag och min pojkvän. Mycket att göra på jobbet också. Deppigt :-/


    Precis. Jag testade som sagt inte under helgen eftersom att vi var iväg och jag inte ville lägga för stort fokus på det. Så det hade kanske blivit ett "riktigt" positivt om jag hade testat. Får bara hoppas och tro att det kanske tog sig nu.

    Ja, har läst, och läkaren sa det också, att de första cyklerna efter ett missfall kan se annorlunda ut. Hm, det kanske det gjorde. Har läst lite om det där på Vulverine, Jenny Koos, konto på Instagram. Hon skriver själv att vegetarianer/veganers menscykler ser annorlunda ut än de som inte är det. Väldigt intressant faktiskt. Men oavsett så blir man frustrerad, jag hade snorkoll på mina cykler innan. Har NOLL koll nu.

    Usch, förstår den känslan :/ Inte blir det bättre av att man ser/hör om andra som är gravida. Men vår tur kommer också! Man måste få sörja, hur länge och på vilket sätt man än behöver. För mig går det upp och ner trots att jag hade mitt MA i augusti. Det är okej, VI är okej! Det kommer att hända för oss med.
  • Nykär15
    Zia29 skrev 2020-10-16 00:01:01 följande:

    Precis. Jag testade som sagt inte under helgen eftersom att vi var iväg och jag inte ville lägga för stort fokus på det. Så det hade kanske blivit ett "riktigt" positivt om jag hade testat. Får bara hoppas och tro att det kanske tog sig nu.

    Ja, har läst, och läkaren sa det också, att de första cyklerna efter ett missfall kan se annorlunda ut. Hm, det kanske det gjorde. Har läst lite om det där på Vulverine, Jenny Koos, konto på Instagram. Hon skriver själv att vegetarianer/veganers menscykler ser annorlunda ut än de som inte är det. Väldigt intressant faktiskt. Men oavsett så blir man frustrerad, jag hade snorkoll på mina cykler innan. Har NOLL koll nu.

    Usch, förstår den känslan :/ Inte blir det bättre av att man ser/hör om andra som är gravida. Men vår tur kommer också! Man måste få sörja, hur länge och på vilket sätt man än behöver. För mig går det upp och ner trots att jag hade mitt MA i augusti. Det är okej, VI är okej! Det kommer att hända för oss med.


    Jag är vegetarian sedan 20 år och har cykler på 26 dagar :) äl på dag 12.
  • Summerstriker
    Nykär15 skrev 2020-10-15 20:40:06 följande:

    Ja det är jobbigt..fick för ett tag sen veta att en kompis ska ha 4 veckor efter vi var beräknade :/ och nu närmar sig januari fort när vi var beräknade :(

    Man önskar ju så att åtminstone få vara gravid när man ska passera den...med förra barnet fick jag passera två bf som inte blev innan jag blev gravid med honom...det var riktigt tungt.


    Jag förstår att de är tungt.. jag önskar också vara gravid igen innan BF kommer.. nu har jag ju några månader på mig, men man vet ju aldrig!

    Håller tummarna för dig att de ska ta sig snart igen och att lilla fröt vill stanna
  • Steeph

    Jag är inne nu på 7e försöket efter ma. Passerade bim förra månaden vilket var riktigt tungt. Jag är alltså inte gravid ännu... mannen ska lämna prov på måndag och jag ska höra av mig till klinik här i staden och hoppas få komma. Livet känns ibland som ett dåligt skämt när man hade så lätt att bli gravid först men efter ma så är det omöjligt.

  • Zia29
    Nykär15 skrev 2020-10-16 07:22:03 följande:

    Jag är vegetarian sedan 20 år och har cykler på 26 dagar :) äl på dag 12.


    Okej. Jag skrev bara vad jag hade läst. Det Jenny skriver är att kosten har väldigt stor inverkan på hur ens menscykel ter sig samt att det påverkar fertiliteten en hel del. Att vara vegetarian är, enligt henne, sämre för fertiliteten. Jag är själv inte vegetarian, men det var vad jag utläste av hennes texter om fertilitet kopplat till kost :)
  • Nykär15
    Zia29 skrev 2020-10-16 11:25:46 följande:

    Okej. Jag skrev bara vad jag hade läst. Det Jenny skriver är att kosten har väldigt stor inverkan på hur ens menscykel ter sig samt att det påverkar fertiliteten en hel del. Att vara vegetarian är, enligt henne, sämre för fertiliteten. Jag är själv inte vegetarian, men det var vad jag utläste av hennes texter om fertilitet kopplat till kost :)


    Tänkte mer att det kanske att det visade att man kunde ha med min korta cykel att göra.

    Dock har jag förr inte haft problem bli gravid, första två barnen på första försöket. Sen har jag blivit gravid två gånger till på första försöket och en gång trots spiral.ina missfall nu är nog mer åldersbetingade:/ och det lär ta längre tid nu pga det och att jag dessutom har en äggledare kvar nu bara. Tror istället kroppen mår bättre som vegetarian :) så det tror jag inte påverkar fertilitet negativt. Har vart gravid 7 ggr och har 3 friska fina barn (även de vegetarianer)
  • Zia29
    Nykär15 skrev 2020-10-16 11:48:55 följande:

    Tänkte mer att det kanske att det visade att man kunde ha med min korta cykel att göra.

    Dock har jag förr inte haft problem bli gravid, första två barnen på första försöket. Sen har jag blivit gravid två gånger till på första försöket och en gång trots spiral.ina missfall nu är nog mer åldersbetingade:/ och det lär ta längre tid nu pga det och att jag dessutom har en äggledare kvar nu bara. Tror istället kroppen mår bättre som vegetarian :) så det tror jag inte påverkar fertilitet negativt. Har vart gravid 7 ggr och har 3 friska fina barn (även de vegetarianer)


    Ja, kanske det. Du kan ju gå in på hennes konto och läsa, hon skriver ganska detaljerat om detta. Oavsett vad man äter, så tycker jag att det är intressant med den observationen.

    Jo, hennes observationer och forskning kring det kanske inte kan tillämpas på alla därför att man är skapt så olika. Men ändock väldigt intressant. Jättebra att det gick så bra för dig! Jävligt tråkigt dock med missfallen såklart. Är som sagt själv inte vegetarian, likförbannat fick jag också missfall :/ Såatte...

    Det gör man säkert, har själv inte testat att vara det men vet många som är det och mår jättebra av vegetarisk kost :)
  • Lilja3389
    saraama skrev 2020-10-15 14:59:27 följande:

    Vi har ett barn som är drygt 2 och ingen har någonsin frågat varken innan honom eller nu om syskon. Jag känner väl att mitt enda plåster på såret nu är att få försöka igen och förhoppningsvis bli gravid relativt fort. Det tunga blir om det inte vill sig och beräknat datum i maj passerar då vi skulle fått detta syskon som inte ville stanna. Om folk i min närhet börjar få stora magar och föder innan jag får plus igen. Usch orkar inte ens tänka dessa tankar. Nu är detta nytt för mig då mitt ma bekräftades i måndags. Känner redan att den värsta sorgen lagt sig. Den som sköljer över och kväver. Så kände jag i ovissheten, dagen det bekräftades och dagen jag fick ta tabletter och avsluta hemma. Nu är jag på andra sidan och ska för min egen och min familjs skull försöka återgå till det normala från och med imorgon. Första dagen på jobbet kommer kännas tung men sedan är man förhoppningsvis igång och slipper tänka på detta hela dagarna. Då kanske det räcker att tänka på det emellanåt hoppas jag.

    Ursäkta värsta novellen här. Det är tungt...


    Bamse kram till dig <3

    Gått lite mer än 1 vecka sen mitt. Känns sorgligt, tror också jag kommer vara ledsen kring när bf skulle varit. Min syster ska ha barn en månad innan, inte orkat berätta för henne. Hon är jätte besviken över att jag har förhinder från att komma på hennes tillställning där de berättar könet på deras barn. Känner bara jag orkar inte och jag orkar definitivt inte säga varför.

    Jag har jobbat på hela tiden, för att inte behöva tänka. BM va inte jätte nöjd över att jag jobba hela tiden, men klarar inte av att inte göra något. Har väldigt självständigt jobb där jag sköter mitt behöver inte prata med folk heller. Vilket gjorde de väldigt skönt att jobba. Berättade för min chef i fredags om vad som hade hänt. Men inte någon mer på jobbet.

    Ja tiden läker alla sår säger dom, så försöker jag tänka <3
  • bananmilkshake

    Hej vänner. Jag plussade imorse! Glad Konstig känsla även om jag visste det innerst inne. Jag hade mitt MA i juni och trodde nästa gång skulle bli ångestladdat, visst finns det i bakhuvudet men inte så illa som jag trodde. 


    Jag hoppas det går bra för er också snart, stor kram! 

  • Nykär15
    bananmilkshake skrev 2020-10-17 09:28:11 följande:

    Hej vänner. Jag plussade imorse!  Konstig känsla även om jag visste det innerst inne. Jag hade mitt MA i juni och trodde nästa gång skulle bli ångestladdat, visst finns det i bakhuvudet men inte så illa som jag trodde. 

    Jag hoppas det går bra för er också snart, stor kram! 


    Grattis!

    Själv på äl+9 och känns som det blir negativt om några dagar :/
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet