• PelloBello

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • bananmilkshake
    Nykär15 skrev 2020-10-17 09:55:58 följande:
    Grattis!

    Själv på äl+9 och känns som det blir negativt om några dagar :/
    Tack! 
    Man vet aldrig. Jag hoppas verkligen det blir positivt för dig. <3 
  • saraama

    Nu har jag börjat tempa med Natural Cycles igen. Slutade tempa vid plussat i augusti. Nu är tempen fortfarande hög 5 dagar efter allting och gravtest är svagt positivt. Tempen ligger som den brukar göra mellan ägglossning och mens på 36,77.

    Behöver jag forsätta ta gravtest för att veta att hcg försvinner? Kan jag utgå från att kroppen hittar tillbaka och får ägglossning om tempen går ner till en låg nivå? När förstår kroppen att den ska släppa ägg igen? Vanligtvis är ju tempen låg under mensen gram till ägglossning men nu är ju denna blödningen inte mens och tempen är fortsatt hög.

    Hur har det varit för er?

  • Lilja3389

    Varit på återbesök idag, träffa en inte så trevlig läkare. Förra jag träffade va väldigt lätt att prata med och förklarade bra. Denna ville nog mest bara bli klar. Gjorde gyn undersökning och ultraljud. Va någon hinna som skulle gå tillbaka min hade gått tillbaka långt under men ändå skulle hon mäta fram och tillbaka när hon gjorde ultraljud. Är ju inte den trevligaste positionen, när hon kikade frågade hon om jag hade fler frågor. Blev rätt ställd för jag har en del funderingar. Men hon va inte speciellt intresserad. Funderar om man kan ringa sin barnmorska om några dagar? Har lite funderingar inför nästa gång man blir gravid kommer man vilja göra ultraljud tidigare, får man det? Kommer ha svårt att tro de funkat innan man sett de på ultraljud.

    Hur snart efter missfall försökte ni? De rekommenderar vänta en mens men sen? Har ni andra avvaktat en mens och då haft skyddat sex? Hade sex första gången sen missfallet i helgen med kondom. Inte använt kondom på 9 år, va ju lite konstig att använda de. Hur länge har ni andra haft kondom? Känner inte för att skaffa preventivmedel för en kortare tid.

  • bananmilkshake
    Lilja3389 skrev 2020-10-19 13:25:52 följande:

    Varit på återbesök idag, träffa en inte så trevlig läkare. Förra jag träffade va väldigt lätt att prata med och förklarade bra. Denna ville nog mest bara bli klar. Gjorde gyn undersökning och ultraljud. Va någon hinna som skulle gå tillbaka min hade gått tillbaka långt under men ändå skulle hon mäta fram och tillbaka när hon gjorde ultraljud. Är ju inte den trevligaste positionen, när hon kikade frågade hon om jag hade fler frågor. Blev rätt ställd för jag har en del funderingar. Men hon va inte speciellt intresserad. Funderar om man kan ringa sin barnmorska om några dagar? Har lite funderingar inför nästa gång man blir gravid kommer man vilja göra ultraljud tidigare, får man det? Kommer ha svårt att tro de funkat innan man sett de på ultraljud.

    Hur snart efter missfall försökte ni? De rekommenderar vänta en mens men sen? Har ni andra avvaktat en mens och då haft skyddat sex? Hade sex första gången sen missfallet i helgen med kondom. Inte använt kondom på 9 år, va ju lite konstig att använda de. Hur länge har ni andra haft kondom? Känner inte för att skaffa preventivmedel för en kortare tid.


    Usch vad synd att du fick en sån person. :( 


    Ring din barnmorska tycker jag, och få svar på allt du undrar. Vi lät det gå en mens mellan, dels för att läkaren rekommenderade det och också för jag hade nån liten rest som behövde åka ut med mensen. Jag blev gravid igen nu och det är tyvärr mycket oro, vi har bokat ett privat ultraljud, jag tänkte aldrig ens på att det kan vara värt att fråga BM om man kan få ett tidigt, jag får känslan att dom är rätt snåla med det och att man enligt dom bara får stå ut tills rutinultraljudet. :/ 

  • Undrandee

    Fy fan ä alltså! Nu är det 2 månader sedan mitt senaste MA och jag drömmer så ofta om att jag får en bebis! Mår så dåligt av dessa drömmar... tänker ofta på mina missfall och undrar vad det hade blivit av dom :(

    Nu närmar sig ägglossning i dagarna, står i valet att börja ägglossningstesta men risken finns att jag blir stressad och för "på" på min man om att vi måste ha sex... vi har varit där förr om man säger så och han blir i sin tur stressad. Känner jag inte vill missa en enda ägglossning, men samtidigt inte få min man att känna sig som ett avelsdjur heller utan vi ska ju kunna njuta sv sex och varandra också.

    Hur gör/tänker ni kring det här? Blir ni också maniska eller känner ni att ni kan hantera den här hemska tiden då man måste börja försöka igen? :(

  • Zia29

    Tog detta idag och är i chock. Förstår inte riktigt hur det kunde bli ett så starkt streck när jag, trodde jag, fick positivt på ÄL-test för ca 10 dagar sen. Antingen reagerade ÄL-testerna på HCG i urinen eller så väntar jag tvillingar :P Har ingen aning om hur långt gången jag skulle vara heller då jag aldrig fick nån mens efter mitt MA...

  • Nykär15
    Zia29 skrev 2020-10-20 20:37:14 följande:

    Tog detta idag och är i chock. Förstår inte riktigt hur det kunde bli ett så starkt streck när jag, trodde jag, fick positivt på ÄL-test för ca 10 dagar sen. Antingen reagerade ÄL-testerna på HCG i urinen eller så väntar jag tvillingar :P Har ingen aning om hur långt gången jag skulle vara heller då jag aldrig fick nån mens efter mitt MA...


    Åh grattis! Du är nog längre gången än äl+10 skulle jag säga, säkert reagerade äl-testen på graviditet :)

    Du får boka ett ul om ca 2 veckor, då bör man kunna se foster och mäta korrekt :)
  • Zia29
    Nykär15 skrev 2020-10-21 12:12:44 följande:

    Åh grattis! Du är nog längre gången än äl+10 skulle jag säga, säkert reagerade äl-testen på graviditet :)

    Du får boka ett ul om ca 2 veckor, då bör man kunna se foster och mäta korrekt :)


    Tack så mycket! Ja, det måste vara så. Är fortfarande chockad.

    Ja, hoppas att nästa upplevelse är bättre än förra. Både jag och maken känner att vi inte riktigt vågar bli jätteglada, vilket känns konstigt.. :/
  • Summerstriker
    Lilja3389 skrev 2020-10-19 13:25:52 följande:

    Varit på återbesök idag, träffa en inte så trevlig läkare. Förra jag träffade va väldigt lätt att prata med och förklarade bra. Denna ville nog mest bara bli klar. Gjorde gyn undersökning och ultraljud. Va någon hinna som skulle gå tillbaka min hade gått tillbaka långt under men ändå skulle hon mäta fram och tillbaka när hon gjorde ultraljud. Är ju inte den trevligaste positionen, när hon kikade frågade hon om jag hade fler frågor. Blev rätt ställd för jag har en del funderingar. Men hon va inte speciellt intresserad. Funderar om man kan ringa sin barnmorska om några dagar? Har lite funderingar inför nästa gång man blir gravid kommer man vilja göra ultraljud tidigare, får man det? Kommer ha svårt att tro de funkat innan man sett de på ultraljud.

    Hur snart efter missfall försökte ni? De rekommenderar vänta en mens men sen? Har ni andra avvaktat en mens och då haft skyddat sex? Hade sex första gången sen missfallet i helgen med kondom. Inte använt kondom på 9 år, va ju lite konstig att använda de. Hur länge har ni andra haft kondom? Känner inte för att skaffa preventivmedel för en kortare tid.


    Jag var också på en Gyn undersökning i måndags, fick göra ett vaginalt ultraljud för att konstatera att min blödning var ett missfall och se så att allting hade kommit ut. Och allting såg bra ut, och hon förklarade som att de var ny ägglossning var på G.

    Jag frågade även om när de var okej att ha oskyddat sex igen (tänkte typ om de fanns någon infektions risk) och om man får börja försöka på en gång.

    Hon sa att de bara var att ha oskyddat sex och börja försöka när jag själv kände att de känns rätt. Hon menar att kroppen är redo för nya försök. hon tyckte mer man skulle ta hänsyn till hur psyket var, om man var i skick för att försöka, främst för att man inte ska bli besviken ifall det inte skulle bli på en gång.
  • Nykär15
    Zia29 skrev 2020-10-21 21:16:26 följande:

    Tack så mycket! Ja, det måste vara så. Är fortfarande chockad.

    Ja, hoppas att nästa upplevelse är bättre än förra. Både jag och maken känner att vi inte riktigt vågar bli jätteglada, vilket känns konstigt.. :/


    Försök glädjas är mitt tips, njut och tänk positiva saker <3 i de flesta fall väntar man trots allt ett barn!
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet