• PelloBello

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Astriidlind
    bananmilkshake skrev 2020-11-11 19:32:51 följande:

    Tack snälla ni. Det känns bra att ha er att prata med. <3


    Jag fick själv ett missfall i 12e veckan under sommaren. Har försökt få barn sen dess men tror kroppen känner av min stress. Men det kommer gå för oss sbart och för er med, det är jag säker på. Tänk såhär.. du kan iallafall bli gravid. Finns vissa som inte ens kan det tyvärr.
  • Stabben1989

    Tänkte precis på en annan sak med den här gruppen. Hur hemskt tragiskt det än är för oss alla som drabbas av de här upprepade missfallen så känns det ändå bra att se att man inte är ensam. Förut visste jag inte om NÅN som drabbats av missfall och när jag fick mitt andra på raken så kände jag mig så otroligt nedslagen. Vad är oddsen för det liksom? Men doktorn på gym så att det ändå är väldigt vanligt och i den här gruppen blir det synligt, man är inte ensam.

  • Astriidlind
    Stabben1989 skrev 2020-11-11 20:12:37 följande:

    Tänkte precis på en annan sak med den här gruppen. Hur hemskt tragiskt det än är för oss alla som drabbas av de här upprepade missfallen så känns det ändå bra att se att man inte är ensam. Förut visste jag inte om NÅN som drabbats av missfall och när jag fick mitt andra på raken så kände jag mig så otroligt nedslagen. Vad är oddsen för det liksom? Men doktorn på gym så att det ändå är väldigt vanligt och i den här gruppen blir det synligt, man är inte ensam.


    <3
  • Lilja3389
    bananmilkshake skrev 2020-11-11 16:55:37 följande:

    Hej kära ni. Nu är jag tillbaka, nån kanske minns mig, jag hade ett MA i juni, blev gravid i oktober - och nu är jag tillbaka. Det blev alltså ett till MA, fick veta idag. 

    Jag känner mig bara så TRÖTT. Nu börjar hela jävla cirkusen om igen. Orkar inte med all denna väntan. Vänta på nästa undersökning och tabletter, blöda i flera veckor, vänta på mensen, vänta på ägglossning... vänta, vänta, vänta. 


    Styrkekramar <3
  • Lilja3389
    bananmilkshake skrev 2020-11-11 16:55:37 följande:

    Hej kära ni. Nu är jag tillbaka, nån kanske minns mig, jag hade ett MA i juni, blev gravid i oktober - och nu är jag tillbaka. Det blev alltså ett till MA, fick veta idag. 

    Jag känner mig bara så TRÖTT. Nu börjar hela jävla cirkusen om igen. Orkar inte med all denna väntan. Vänta på nästa undersökning och tabletter, blöda i flera veckor, vänta på mensen, vänta på ägglossning... vänta, vänta, vänta. 


    Styrkekramar <3
  • bananmilkshake
    Astriidlind skrev 2020-11-11 19:52:28 följande:

    Jag fick själv ett missfall i 12e veckan under sommaren. Har försökt få barn sen dess men tror kroppen känner av min stress. Men det kommer gå för oss sbart och för er med, det är jag säker på. Tänk såhär.. du kan iallafall bli gravid. Finns vissa som inte ens kan det tyvärr.


    Fy så jobbigt, beklagar att du/ni fick gå igenom det. :( Ja, du har rätt. Mitt i eländet får man ändå försöka hitta ljusglimtar och kämpa vidare.
  • Astriidlind
    bananmilkshake skrev 2020-11-11 21:29:24 följande:

    Fy så jobbigt, beklagar att du/ni fick gå igenom det. :( Ja, du har rätt. Mitt i eländet får man ändå försöka hitta ljusglimtar och kämpa vidare.


    Ja det var faktiskt traumatiskt måste jag säga. Men nu har man kommit över det. Kan fortfarande känns mig ledsen när andra är gravida som var det samtidigt som mig och skall snart föda pch jag är inte i närheten av det. Men jag försöker tänka positivt ändå. Har min son som gör allt så mycket lättare. Finaste som finns. Beklagar till dig med ..
  • Ellilor

    Hej,

    Jag hoppar gärna in här om jag får. Jag och min sambo bestämde sommaren 2019 att vi skulle börja försöken till att skaffa barn, men i och med att vi hade en USA resa bokad i januari (jäkla röta att vi han åka innan pandemin drog igång) så valde vi att sluta med p-piller i december 2019 (25/12), så snart ett år. Vi försökte första gången aktivt i mars på grund av att januari cykel blev helt tokig efter pillerstoppet och sedan var jag bortrest under min fertila period i februari. Fick ett plus på stickan i början av april. Vi blev jätteglada men samtidigt aktade vi oss för att gå händelserna i förväg. Fick tidigt missfall 1,5 vecka efter plusset. Det kändes inte lika jobbigt som jag trott utöver den fysiska smärtan. Klart vi båda blev ledsna men det var nästan som vi hade räknat med ett missfall första gången, hur konstigt det än låter. Så vi försökte ladda om och körs igen så snart det gick. Blödde ganska länge efter missfallet och hade inte ägglossning månaden efter det (ganska säker på det på grund av nästan obefintlig mens) men i början på juli så kom plusset igen. Hade fått trombyl utskrivet redan då jag har underliggande sjukdomar som kan ställa till det lite så började äta det i v5+0 enligt instruktion. Vi passerade dagen som missfallet startade gången innan och jag gick på tidigt ultraljud redan i v 7. Allt såg fint ut. Gjorde ett till VUL i v 9 (8+6) på grund av att jag hela tiden kände att nått var fel. Hjärtat slog fint då också. När jag sedan skulle på KUB ultraljudet i v 13 så hittade de inga hjärtslag. De trodde att lillen hjärta slutat slå i v 10 (9+6), alltså en vecka efter mitt andra ul. Jag visste någonstans redan innan KUB att det var så det låg till men det blev ändå en chock. Ett missfall till, eller MA som det ju heter. Denna gången bröt vi båda ihop totalt. Det kändes så orättvist. En vecka senare fick vi hjälp med att starta missfallet med cytotec. Blev en hel balett med inläggning för mer cytotec en vecka senare då det fanns rester och jag hade sån smärta utav det. De plockade även ut en stor bit som fastnat i tappen. Efter det fick jag starka smärttabletter och åkte hem, men blev sedan inlagd igen ett par dagar senare för infektion och fortsätt kraftig smärta. Hur som helst så har det tagit en liten stund att komma på rätt köl, detta skedde i september, men nu när vi ska börja med bebisverkstad igen så känner jag mig orolig att något av detta ska hända igen. Fullt normalt antar jag. Samma dag som KUB in var plussade en nära vän till mig och 3 veckor senare plussade min bästa bästa vän. Jag är så glada för deras skull men bryter ihop lite då och då. Hade så gärna gjort denna resa med dem. Nu blev det en jättelång novell insåg jag men det var skönt att skriva av sig lite.

  • bananmilkshake

    Fy vad sorgligt, Ellilor. Beklagar verkligen. Jag hatar att man liksom aldrig ska kunna känna sig säker?! Inte ens när man sett hjärtslag flera gånger. Så himla orättvist. Stor kram till dig.

Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet