• PelloBello

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Ellilor
    bananmilkshake skrev 2020-11-17 11:52:21 följande:

    Fy vad sorgligt, Ellilor. Beklagar verkligen. Jag hatar att man liksom aldrig ska kunna känna sig säker?! Inte ens när man sett hjärtslag flera gånger. Så himla orättvist. Stor kram till dig.


    Tack. Det har varit lite kämpigt men det blir bättre och har fått mycket annat att fokusera på då vi vi påbörjat husbygge, är bara superorolig att något skall gå fel även nästa gång eller att det nu kommer ta flera år tills vi får ett plus. Har jag förstått rätt att du är mitt upp i detta just? Jag beklagar även dina MA:n. Det är så hemskt vad kropp och själ ska behöva utstå!
  • Stickling

    Hej alla,

    Skulle gärna vara med här. Känns nästan dumt då mina erfarenheter är väldigt små och lindriga jämfört med vad många av er har gått igenom, men jag är i en period just nu då jag känner mig väldigt ledsen och ensam, så vore skönt att kunna ventilera lite med folk som förstår. Jag är 32 år och försöker med första barnet sedan fem månader. För några veckor sedan, efter fjärde försöket, fick jag en långdragen blödning efter min vanliga mens. Gick till gynekolog som konstaterade tidigt missfall, så tidigt att jag alltså inte ens hade förstått att jag var gravid. Men har haft barnlängtan under många år och att både få beskedet att jag blivit gravid för första gången, och även förlorat det, har varit svårt att ta in. Känner mig så ledsen. Har två nära vänner som är gravida, varav den ena var min ?barnlängtankompis?, som också längtat länge, så nu har jag liksom ingen kvar i min situation. Min sambo försöker trösta, men delar inte riktigt min stora längtan, och lever ju inte heller med upplevelsen i sin kropp, som jag gör.

  • bananmilkshake
    Ellilor skrev 2020-11-17 12:18:45 följande:

    Tack. Det har varit lite kämpigt men det blir bättre och har fått mycket annat att fokusera på då vi vi påbörjat husbygge, är bara superorolig att något skall gå fel även nästa gång eller att det nu kommer ta flera år tills vi får ett plus. Har jag förstått rätt att du är mitt upp i detta just? Jag beklagar även dina MA:n. Det är så hemskt vad kropp och själ ska behöva utstå!


    Ja, den oron kommer man ju aldrig kunna bli av med. Men vad roligt med husbygge! Hur klyschigt det än låter så får man försöka fokusera på sånt i ens liv som känns kul och får en att må bra.

    Ja jag tog första tabletten igår och imorgon cytotec. Känner samma rädsla som du, att det ska ta tid. Jag blir snart 35 och det stressar mig väldigt mycket. Mina graviditeter tog sig på första och andra försöket, och jag vågar inte tro att vi ska ha sån tur igen.
  • Ellilor
    bananmilkshake skrev 2020-11-17 12:37:29 följande:

    Ja, den oron kommer man ju aldrig kunna bli av med. Men vad roligt med husbygge! Hur klyschigt det än låter så får man försöka fokusera på sånt i ens liv som känns kul och får en att må bra.

    Ja jag tog första tabletten igår och imorgon cytotec. Känner samma rädsla som du, att det ska ta tid. Jag blir snart 35 och det stressar mig väldigt mycket. Mina graviditeter tog sig på första och andra försöket, och jag vågar inte tro att vi ska ha sån tur igen.


    Ja det ska bli en rolig resa, dock är det fortfarande lite rörigt i huvudet och det är mycket man ska få kläm på i husbyggarsvängen ;) Jag tyckte ändå att själva grundupplevelsen av cytotec var över förväntan efter vad jag läst. Det var ju allt som skedde efteråt som strulade till sig och att det sätt fast en stor bit i tappen som orsakade mina efterkomplikationer. Jag har en bindvävssjukdom i grunden som ofta gör att jag upplever mer smärta, och i och med detta så tror jag att när smärtan inte försvann på grund av att livmodern skulle "jobba" ut det sista så spände jag mig så mycket att den inte fick en chans att jobba ifred. Jag är svårsmärtillad pga sjukdomen och envis som en gris, blev erbjuden bäckenbottenbedövning för att livmodern skulle slappna av men är så förjävla rädd för nålar att jag blankt sade nej. Hade det varit en förlossning hade jag nog kunnat hantera nålen någorlunda men jag kända att nej, får jag inte ut nån bebis av det så vill jag inte ha en nål in i tjotahejti. Infektionen kom nog av alla extra undersökningar som blev pga att det fastnade en bit. Och även fast man läser mycket om cytotec och vad som kan hända så sade dem att det är ovanligt att det blir så utdraget som det blev. Det kommer att gå bra för dig, jag skall hålla alla tummar och tår för det!

    Exakt så tänker jag också. Det gick för oss på båda våra aktiva försök men nu är jag rädd att det var just lyckoträffar. Försöker att inte stressa allt för mycket över det nu innan vi ens hunnit försöka igen men det är svårt.
  • Steeph

    Jag känner mig också helt sänkt just nu. Hjärtat är mer trasigt än helt. Fick ma i v 8+2 i februari 2020 och fortfarande inte plussat. Tog prover för 2 veckor sedan som visade för högt fsh men bra amh. Var till gyn som kollade och kunde då se att allt såg okej ut, men man ser inte allt på vul såklart. Så har en stor oro i att aldrig kunna bli gravid igen. Och 5!! Personer har gått ut med att dom väntar sitt andra barn och här sitter vi och kämpar för fullt för att ens få ett.

    Jag har dock en strategi att kontakta linnékliniken i Uppsala för en ordentlig utredning snarast och boostar kroppen med all form av bra mat och undviker gluten, snabbmat, koffein och socker. Hoppas så att vi alla får våra plus och att vi får våra levande barn <3

  • Nykär15

    Här går inte heller så bra...väntar mens i morgon ...tänker på vår lilla som ju hjärtat slog på i v 7...men i v 10+ så hade det stannat...det var i juni.

    På fredag ska jag ta AMH och se om vi kan få hjälp med ivf...väldigt nervös, är det lågt så får vi klara oss själva :(

  • Undrandee

    Hur har ni som par tagit er igenom era förlorade graviditeter?

    Jag och min man var på olika plan innan vårat sndra ma inträffade i somras. Han ville ta det som det kom, intr ha något schema-sex ovh tog det allmänt lugnt. När vi fick vårat andra ma så sörjde vi enormt tillsammans, det var som att se en ny sida av honom. Vi pratar fortfarande om saknaden av graviditeten och att han nu verkligen går all in för att vi ska bli gravida igen. Känns på någotvis lättare i min sorg och även hitta styrka i att orka fortsätta försöka och våga hoppas på ett nytt plus och en lyckad graviditet, för vissa dagar är skit jobbiga och speciellt att se andra bli gravida och klara sig igenom alla kritiska veckor när vi inte kommit längre än till vecka 7 :(

  • bananmilkshake
    Ellilor skrev 2020-11-17 21:13:19 följande:

    Ja det ska bli en rolig resa, dock är det fortfarande lite rörigt i huvudet och det är mycket man ska få kläm på i husbyggarsvängen ;) Jag tyckte ändå att själva grundupplevelsen av cytotec var över förväntan efter vad jag läst. Det var ju allt som skedde efteråt som strulade till sig och att det sätt fast en stor bit i tappen som orsakade mina efterkomplikationer. Jag har en bindvävssjukdom i grunden som ofta gör att jag upplever mer smärta, och i och med detta så tror jag att när smärtan inte försvann på grund av att livmodern skulle "jobba" ut det sista så spände jag mig så mycket att den inte fick en chans att jobba ifred. Jag är svårsmärtillad pga sjukdomen och envis som en gris, blev erbjuden bäckenbottenbedövning för att livmodern skulle slappna av men är så förjävla rädd för nålar att jag blankt sade nej. Hade det varit en förlossning hade jag nog kunnat hantera nålen någorlunda men jag kända att nej, får jag inte ut nån bebis av det så vill jag inte ha en nål in i tjotahejti. Infektionen kom nog av alla extra undersökningar som blev pga att det fastnade en bit. Och även fast man läser mycket om cytotec och vad som kan hända så sade dem att det är ovanligt att det blir så utdraget som det blev. Det kommer att gå bra för dig, jag skall hålla alla tummar och tår för det!

    Exakt så tänker jag också. Det gick för oss på båda våra aktiva försök men nu är jag rädd att det var just lyckoträffar. Försöker att inte stressa allt för mycket över det nu innan vi ens hunnit försöka igen men det är svårt.


    Kan tänka mig det! :D

    Usch vad jobbigt, när man väl klarat sig igenom själva behandlingen vill man ju att det ska vara klart sen. Jag hade också en väldigt bra (eller vad man ska säga) upplevelse av cytotec. Jag hoppas det blir likadant nu. Med den förra upplevelsen är jag iaf mindre nervös nu och det gör ju såklart saken lättare. Ändå har jag haft såna där sjuka tankar typ att jag kanske skulle berättat för min mamma ändå (hon vet inte om nåt av mina ma), utifall jag skulle förblöda. Hemsk tanke, jag vet, men hjärnan är ju inte rationell i sån här stress och press.

    Nu har jag tagit alla piller i första omgången iaf, och ligger ner den obligatoriska halvtimmen.
  • FasterOwe
    Steeph skrev 2020-11-17 21:27:30 följande:

    Jag känner mig också helt sänkt just nu. Hjärtat är mer trasigt än helt. Fick ma i v 8+2 i februari 2020 och fortfarande inte plussat. Tog prover för 2 veckor sedan som visade för högt fsh men bra amh. Var till gyn som kollade och kunde då se att allt såg okej ut, men man ser inte allt på vul såklart. Så har en stor oro i att aldrig kunna bli gravid igen. Och 5!! Personer har gått ut med att dom väntar sitt andra barn och här sitter vi och kämpar för fullt för att ens få ett.

    Jag har dock en strategi att kontakta linnékliniken i Uppsala för en ordentlig utredning snarast och boostar kroppen med all form av bra mat och undviker gluten, snabbmat, koffein och socker. Hoppas så att vi alla får våra plus och att vi får våra levande barn <3


    Men kan man göra en utredning utan att det har gått ett år? Eller får man bekosta det själv då? Ni ligger några månader före oss som fick bekräftat ma i juli men jag känner mig redan helt galen och att jag aldrig kommer få ett barn. Det hade vart så skönt att bara få kolla att allt är bra så man inte kämpar på förgäves.
  • Ellilor
    bananmilkshake skrev 2020-11-18 09:40:49 följande:

    Kan tänka mig det! :D

    Usch vad jobbigt, när man väl klarat sig igenom själva behandlingen vill man ju att det ska vara klart sen. Jag hade också en väldigt bra (eller vad man ska säga) upplevelse av cytotec. Jag hoppas det blir likadant nu. Med den förra upplevelsen är jag iaf mindre nervös nu och det gör ju såklart saken lättare. Ändå har jag haft såna där sjuka tankar typ att jag kanske skulle berättat för min mamma ändå (hon vet inte om nåt av mina ma), utifall jag skulle förblöda. Hemsk tanke, jag vet, men hjärnan är ju inte rationell i sån här stress och press.

    Nu har jag tagit alla piller i första omgången iaf, och ligger ner den obligatoriska halvtimmen.


    Som sagt, Jag håller tummarna för dig idag. När redan vet lite mer hur saker funkar så hjälper ju det lite mot nervositeten kring det hela, det är bara synd att man överhuvudtaget ska behöva ha erfarenhet av det alls. Men ligg nu och ta det lugnt och unna dig något riktigt gott ikväll! Se till att du får lite massage ;).

    Jag var i valet och kvalet att berätta för min mamma, jag ville inte att hon skulle veta att vi försökte, men samtidigt tänkte jag som du. Det slutade med att jag inte berättade först, sen ett par dagar senare så bröt jag ihop totalt och kände att jag behövde prata med mamma om det, i och med att jag har 2 grundsjukdommar så har det blivit mycket sjukhusbesök sen barnsben och mamma vet allt om min sjukdomabakrund (hon var med mig på alla läkarbesök fram tills jag fyllde 22 år, är 28 nu, lite löjligt, jag vet, men kändes så tryggt ;) ) så det kändes som att hon behövde veta om detta också. Tur att jag berättade för hade nog inte åkt in igen när jag fortfarande hade ont efter 1 vecka utan hade nog väntat ytterligare 1 vecka eller 2, ville inte belasta sjukvården mer än nödvändigt. Hon tjatade att jag måste kontakta gyn medans jag hoppades på att det skulle gå över av sig själv dumt nog. När jag väl berättat kändes det mycket lättare psykiskt för stunden. Men hade jag inte haft så ont som jag hade hade så hade jag nog inte alls berättat, för man vill ju överraska med glada nyheter när det väl går bra men nu vet hon ju om att det kan ske när som bara det vill ta sig.
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet