• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16318 visningar
    637 svar
    637
    16318

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Wed 18 Nov 2020 15:32
    FasterOwe skrev 2020-11-18 10:19:28 följande:

    Men kan man göra en utredning utan att det har gått ett år? Eller får man bekosta det själv då? Ni ligger några månader före oss som fick bekräftat ma i juli men jag känner mig redan helt galen och att jag aldrig kommer få ett barn. Det hade vart så skönt att bara få kolla att allt är bra så man inte kämpar på förgäves.


    Vi kör privat! Kostar bara 280-350 kr isch för en utredning privat men man får bekosta alla läkemedel och eventuella behandlingar själv. Har så tröttnat på att försöka och försöka utan att det går.

    Tyvärr med stor sannolikhet så har jag hormonell obalans/problem med fertiliteten då jag har högt fsh men regelbunden ägglossning. Så vi får se vad dom säger i Uppsala om våra chanser.
  • Wed 18 Nov 2020 17:12
    Steeph skrev 2020-11-18 15:32:32 följande:

    Vi kör privat! Kostar bara 280-350 kr isch för en utredning privat men man får bekosta alla läkemedel och eventuella behandlingar själv. Har så tröttnat på att försöka och försöka utan att det går.

    Tyvärr med stor sannolikhet så har jag hormonell obalans/problem med fertiliteten då jag har högt fsh men regelbunden ägglossning. Så vi får se vad dom säger i Uppsala om våra chanser.


    Det lät billigt! Här kostar bara AMH 500 kr och full hormonutredning 2000 kr privat...

    Ska ta AMH på fredag för att få veta om vi får hjälp med ivf eller ej...väldigt nervös :/
  • Wed 18 Nov 2020 20:05
    Nykär15 skrev 2020-11-18 17:12:18 följande:

    Det lät billigt! Här kostar bara AMH 500 kr och full hormonutredning 2000 kr privat...

    Ska ta AMH på fredag för att få veta om vi får hjälp med ivf eller ej...väldigt nervös :/


    Ja alltså prover och sånt ingår (iaf amh och tsh). Jag tog fertilitetstest via werlabs som jag betalade själv dock. Har ett amh på 4.4 ug/l så där är det inga problem. Skillnad dock på mitt höga fsh. Men om jag får chansa så tror jag att kroppen denna månad var helt ur balans. Lycka till! Du ska se att det går jättebra
  • Wed 18 Nov 2020 21:22

    Hoppas att allt har gått bra för dig idag, bananmilkshake, och att du mår bra under omständigheterna. Kram till dig!

  • Wed 18 Nov 2020 21:32
    Ellilor skrev 2020-11-18 21:22:28 följande:

    Hoppas att allt har gått bra för dig idag, bananmilkshake, och att du mår bra under omständigheterna. Kram till dig!


    Tack snälla du, vad gulligt av dig! Det har gått väldigt bra, och jag är så lättad att idag snart är över. Jag tycker jag blödde mer och hade mer klumpar förra gången så jag hoppas allt ändå kommit ut, trots att jag fortfarande har mensvärk. 
  • Wed 18 Nov 2020 21:45
    Steeph skrev 2020-11-18 20:05:33 följande:

    Ja alltså prover och sånt ingår (iaf amh och tsh). Jag tog fertilitetstest via werlabs som jag betalade själv dock. Har ett amh på 4.4 ug/l så där är det inga problem. Skillnad dock på mitt höga fsh. Men om jag får chansa så tror jag att kroppen denna månad var helt ur balans. Lycka till! Du ska se att det går jättebra


    Ok men vad är det du betalar för och var som kostar så lite?
  • Wed 18 Nov 2020 22:26
    Nykär15 skrev 2020-11-18 21:45:42 följande:

    Ok men vad är det du betalar för och var som kostar så lite?


    Ordentligt och noggrant ultraljud av äggstockar, livmoder, livmoderslemhinna och folliklar. Sen ingår amh och tsh test. Sen tillkommer givetvis avgift för typ hssg spolning (2000kr tror jag). Men det verkar vara olika runt om i landet vad det kostar och allt sånt. Jag kan återkomma med mer info när jag gjort en utredning just nu har jag ?bara? varit på en check up med vul.
  • Thu 19 Nov 2020 07:23
    Steeph skrev 2020-11-18 22:26:08 följande:

    Ordentligt och noggrant ultraljud av äggstockar, livmoder, livmoderslemhinna och folliklar. Sen ingår amh och tsh test. Sen tillkommer givetvis avgift för typ hssg spolning (2000kr tror jag). Men det verkar vara olika runt om i landet vad det kostar och allt sånt. Jag kan återkomma med mer info när jag gjort en utredning just nu har jag ?bara? varit på en check up med vul.


    Ok det var billigt. Vilken klinik?
  • Thu 19 Nov 2020 07:27
    Nykär15 skrev 2020-11-18 21:45:42 följande:

    Ok men vad är det du betalar för och var som kostar så lite?


    Tänkte det kunde vara bra tips till oss andra vart man kan vända sig för hjälp!
  • Thu 19 Nov 2020 07:28
    bananmilkshake skrev 2020-11-18 21:32:59 följande:

    Tack snälla du, vad gulligt av dig! Det har gått väldigt bra, och jag är så lättad att idag snart är över. Jag tycker jag blödde mer och hade mer klumpar förra gången så jag hoppas allt ändå kommit ut, trots att jag fortfarande har mensvärk. 


    Vad skönt att det ändå gått bra. Allt är nog ute ska du se. Gjorde du hemma eller på sjukhus?
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet