• PelloBello

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • bananmilkshake
    Undrandee skrev 2020-12-28 20:13:32 följande:
    Ja jag har den 6 januari om jag utgår från den senastr cykeln. Har rätt oregelbundna cykler. Allt från 29 till 40 dagar så därför tvekar jag på min ÄL. Jag försöker tänka att någon gång borde vi bli gravida igen, men då önskar man ju så gärna att man får behålla det också :( blir jag gravid igen så kommer jag vara väldigt orolig och säkert inte slappna av förrens RUL tidigast!
    Jaha, ja då skiljer det några dagar ändå! Förstår känslan. Jag har bestämt mig för att nästa gång/om jag blir gravid igen kommer jag ringa min förra BM direkt och be om ett samtal med henne. Dels för min oro efter mina MA:n men också för att be om remisser till VUL och kanske för att ta blodprov om dom vill göra det. 
  • Madame98
    bananmilkshake skrev 2020-12-28 19:18:21 följande:

    Hej! Hur går det för alla här? Jag skulle behöva lite pepp... försök 4 har inletts nu i dagarna. Av dom försöken har 2 resulterat i graviditeter som slutat i MA. 

    Jag har svårt att få bort känslan av att vi försöker bara för att gå igenom missfall igen. Kan inte förstå hur det skulle kunna funka. Hjärnan tar inte in att jättemånga får två missfall och blir gravida sen. Jag hade bara 4 månader mellan mina MA. Det andra kändes knappt som det gått nån tid alls och som att jag fortfarande var kvar i det första. Ändå lät vi en mens passera för att hinna återhämta oss. 

    Hur gör ni med såna här känslor? 


    Hade missfall i september och har försökt tvinga mig själv till att försöka men inte haft någon lust. Denna månad försökte jag dock lite mer genom att ta reda på ägglossningen säkert. Tror jag hade ägglossning igår, så BIM blir 9 januari. Får se om det tar sig eller inte.

    Efter det får det bli enbart ett försök innan det blir paus ett litet tag pga kommer bli kallad för att fortsätta missfallsutredningen.

    Jag förstår dig exakt med det där att man enbart väntar ett missfall. Efter mitt andra missfall var jag så taggad och allt kändes roligt med att försöka skaffa barn. Nu när man vet att man är en av dessa 1% som får tre missfall i rad så känns det inte alls kul att försöka. Tänker bara "Det är dags att börja försöka nu och få ett till missfall". Jättejobbigt.
  • Babymonitor

    Hej alla!

    Jag plussade på juldagen men fick missfall annandagen.. Blödningar och ont i magen. Negativt test idag :(

    Vi har inte försökt jätteaktivt men varit av preventivmedel i snart ett är. Nu ska vi försöka mer aktivt med ägglossningstest osv. Hoppas på ett till plus snart och att det går vägen. Jag hejar på er också!

  • bananmilkshake
    Madame98 skrev 2020-12-29 11:16:41 följande:

    Hade missfall i september och har försökt tvinga mig själv till att försöka men inte haft någon lust. Denna månad försökte jag dock lite mer genom att ta reda på ägglossningen säkert. Tror jag hade ägglossning igår, så BIM blir 9 januari. Får se om det tar sig eller inte.

    Efter det får det bli enbart ett försök innan det blir paus ett litet tag pga kommer bli kallad för att fortsätta missfallsutredningen.

    Jag förstår dig exakt med det där att man enbart väntar ett missfall. Efter mitt andra missfall var jag så taggad och allt kändes roligt med att försöka skaffa barn. Nu när man vet att man är en av dessa 1% som får tre missfall i rad så känns det inte alls kul att försöka. Tänker bara "Det är dags att börja försöka nu och få ett till missfall". Jättejobbigt.


    Usch, beklagar verkligen. Man tror ju aldrig det ska hända en själv mer än möjligtvis en gång.

    Precis så. Svårt att tänka bort.
  • bananmilkshake

    Är så nojig nu. Första äl efter mitt ma kände jag jättetydligt, men vi ville vänta en mens innan nästa försök.

    Nu ska jag ha äl imorgon typ men känner inget som jag brukar. :(

    Skulle vara så typiskt om kroppen hoppar över äl just nu! Och nästa äl kommer en familjemedlem vara på besök EXAKT min fertila vecka.

  • Undrandee
    bananmilkshake skrev 2020-12-29 10:44:49 följande:

    Jaha, ja då skiljer det några dagar ändå! Förstår känslan. Jag har bestämt mig för att nästa gång/om jag blir gravid igen kommer jag ringa min förra BM direkt och be om ett samtal med henne. Dels för min oro efter mina MA:n men också för att be om remisser till VUL och kanske för att ta blodprov om dom vill göra det. 


    Jag är skit skraj för att göra VUL i framtiden. Bara för att alla VUL hittills bara gett mig dåliga besked, så känns som om jag inte vill veta hur det ser ut :(
  • bananmilkshake
    Undrandee skrev 2020-12-29 21:31:59 följande:

    Jag är skit skraj för att göra VUL i framtiden. Bara för att alla VUL hittills bara gett mig dåliga besked, så känns som om jag inte vill veta hur det ser ut :(


    Usch ja, samma här... :( Tragiskt nog är min tanke att ju snabbare/oftare jag får vul desto snabbare kan jag få tabletter (eftersom min kropp inte startar missfallen själv). :(
  • Babymonitor
    bananmilkshake skrev 2020-12-29 20:17:13 följande:

    Är så nojig nu. Första äl efter mitt ma kände jag jättetydligt, men vi ville vänta en mens innan nästa försök.

    Nu ska jag ha äl imorgon typ men känner inget som jag brukar. :(

    Skulle vara så typiskt om kroppen hoppar över äl just nu! Och nästa äl kommer en familjemedlem vara på besök EXAKT min fertila vecka.


    Hoppas att äl kommer! Kör du med några ägglossningstest eller endast ?känsla?? Jag tycker det är så svårt att känna/veta..
  • bananmilkshake
    Babymonitor skrev 2020-12-29 21:58:12 följande:

    Hoppas att äl kommer! Kör du med några ägglossningstest eller endast ?känsla?? Jag tycker det är så svårt att känna/veta..


    Tack! <3 Nej inget alls, jag går bara efter min mensapp :) annars hade det varit skitsvårt, ibland känner jag av det innan, ibland efter! Bara för det känns det lite på vänstersidan nu, hoppas. :)
  • Babymonitor
    bananmilkshake skrev 2020-12-29 22:17:39 följande:

    Tack! <3 Nej inget alls, jag går bara efter min mensapp :) annars hade det varit skitsvårt, ibland känner jag av det innan, ibland efter! Bara för det känns det lite på vänstersidan nu, hoppas. :)


    Vilken har du? Jag har Maya men har nog lite för oregelbunden för att den ska vara helt tillförlitlig haha.

    Hoppas det är ägglossning du känner! :)
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet