• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16296 visningar
    637 svar
    637
    16296

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Mon 22 Mar 2021 09:35
    Utepålandet skrev 2021-03-21 00:37:34 följande:

    Håller tummar och tår! Vad starkt av er att orka pröva igen och igen. Mina MF har båda skett i vecka 6, så blir jag gravid igen kommer den veckan vara mentalt skitjobbig.


    Oron är verkligen skitjobbig, speciellt samma vecka som missfallen, helt fruktansvärd. Men man får ta en dag i taget och hoppas på det bästa. <3
  • Mon 22 Mar 2021 12:08
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-22 09:08:12 följande:

    Åh <3

    Ja men blir ju galen att behöva försöka månad in och månad ut, och veta att man gjort allt men ändå inget plus.

    Vi kör letrozol nu, även om jag har äl. Är så trött på det här även om jag mer än allt i världen vill ha en liten...


    Aaa precis. Ibland tänker jag att det hela är ett stort skämt, att det inte är på riktigt..

    Varför kör man med letrozole trotts att du har ägglossning?:)
  • Mon 22 Mar 2021 12:35

    Ja

    För att boosta på min egen äl. Jag tror nämligen att mina ägg är lite för små och ej mogna när de släpper. Så sist hade jag en follikel på 17 mm på cd 12 och hade äl någon dag efter det.

    Jag verkar ha väldigt ojämna hormon nivåer då det ibland kan bli äl på dag 15, ibland dag 19, men även dag 22 och dag 13. Så jag hoppas bli lite mer jämn och få fina ägg

  • Mon 22 Mar 2021 13:55
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-22 12:35:53 följande:

    Ja

    För att boosta på min egen äl. Jag tror nämligen att mina ägg är lite för små och ej mogna när de släpper. Så sist hade jag en follikel på 17 mm på cd 12 och hade äl någon dag efter det.

    Jag verkar ha väldigt ojämna hormon nivåer då det ibland kan bli äl på dag 15, ibland dag 19, men även dag 22 och dag 13. Så jag hoppas bli lite mer jämn och få fina ägg


    Känner igen mig i det, undra varför inte vi fått det alternativet. Har också oregelbunden ägglossning....

    Det verkade som att eftersom jag alltid har ägglossning mellan dag 15-20 så är ivf det enda alternativet för oss då..
  • Mon 22 Mar 2021 14:18
    apan95 skrev 2021-03-22 13:55:09 följande:

    Känner igen mig i det, undra varför inte vi fått det alternativet. Har också oregelbunden ägglossning....

    Det verkade som att eftersom jag alltid har ägglossning mellan dag 15-20 så är ivf det enda alternativet för oss då..


    Ofta så ger man inte letrozol trots egen äl men jag lyckades få igenom det via min privata klinik tror inte jag hade fått det via regionen! Hört om flera som lyckats bli gravida med letrozol trots egen äl, men också många som fått gå vidare till ivf.
  • Mon 22 Mar 2021 14:43
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-22 14:18:41 följande:

    Ofta så ger man inte letrozol trots egen äl men jag lyckades få igenom det via min privata klinik tror inte jag hade fått det via regionen! Hört om flera som lyckats bli gravida med letrozol trots egen äl, men också många som fått gå vidare till ivf.


    Hmm... går också via privat klinik ska faktiskt fundera på att höra av mig och kolla läget med dem va de säger då! :)

    Hur mår du utav den? Biverkningar??
  • Mon 22 Mar 2021 14:48
    apan95 skrev 2021-03-22 14:43:10 följande:

    Hmm... går också via privat klinik ska faktiskt fundera på att höra av mig och kolla läget med dem va de säger då! :)

    Hur mår du utav den? Biverkningar??


    Ja du kan alltid fråga

    Jag åt 2.5 mg cd 3-7 och fick som värmevallningar sista 3 nätterna jag tog dom (pga lågt östrogen), annars lite illamående men inget som påverkade mig mycket. 1 dygn efter jag slutat med letrozol så mådde jag jättebra igen

    Jag bommade första försöket så väntar på mens vilken dag som helst. Sen kör vi igång igen och då kommer vi nog försöka köra smep. Är så taggad på att försöka fullt ut ett par månader innan privat ivf!
  • Mon 22 Mar 2021 14:52
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-22 14:48:03 följande:

    Ja du kan alltid fråga

    Jag åt 2.5 mg cd 3-7 och fick som värmevallningar sista 3 nätterna jag tog dom (pga lågt östrogen), annars lite illamående men inget som påverkade mig mycket. 1 dygn efter jag slutat med letrozol så mådde jag jättebra igen

    Jag bommade första försöket så väntar på mens vilken dag som helst. Sen kör vi igång igen och då kommer vi nog försöka köra smep. Är så taggad på att försöka fullt ut ett par månader innan privat ivf!


    Okej va bra!

    Ska absolut ta upp detta med våran läkare då :) tack! Och lycka till :)
  • Thu 25 Mar 2021 21:16

    Har man egen äl så kan Letrozol faktiskt ställa till det och inte alla skriver ut Ovitrelle ihop med det eller följer upp med ultraljud. Så jag avstår hellre Letrozol efter förklaring från min läkare. Vi fick använda det några cykler efter ett MA då kroppen inte kom igång själv, blev dock aldrig gravid av det och slutade när kroppen kändes normal igen och blev då gravid <3

  • Fri 26 Mar 2021 13:01

    Hej!
    Hoppar in här. Har pågående mf just nu, började blöda igår v 4+4. Var första försöket för mig och min man. Vi har båda barn sedan tidigare. Aldrig haft mf förut. Känns jättejobbigt och så jäkla drygt att vara på ruta 1 igen. Fyller 34 i år.

    Vi tänker köra på denna cykel så fort jag slutat blöda. Kan någon här tipsa om hur ni gjort med äl-stickor och så? Tänker att jag behöver ju få negativt graviditetstest först (ffe positivt idag) och därefter kanske man kan börja med äl-stickor? Jag har normalt en 28 dagars cykel så när jag får äl igen (brukar känna det) så kanske jag kan räkna äl dagen-14 dagar som senaste mensens första dag? Hoppas ni förstår vad jag menar...

    Lycka till alla ni andra. Håller verkligen tummarna för alla oss som fått missfall, fy vad tungt det är...

Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet