• Sat 20 Jun 2020 17:28
    16302 visningar
    637 svar
    637
    16302

    Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet

    Tänkte att det måste ju finnas fler som kämpar med barn men just varit med om en misslyckad graviditet. Här tänkte jag att vi kan följas åt när vi letar efter våra nya cyklar, nya plus och känslor och oro inför att bli gravida igen.

    Vi kämpar med syskon till sonen på 5 år.

    Blev gravida I mars efter 11 månaders försök. Men fick avbryta förra torsdagen pga fosterskador. Hoppet är inte ute, utan vi vill försöka direkt igen.

    Jag känner mig stressad för allas våra åldrar. Vill inte ha för länge mellan barnen, men verkar inte ha något val. Jag är 34, maken 37.

    Nu är jag på sluttampen med avbrytandet med spottings och väldigt väldigt svagt graviditetstest. Så snart hoppas jag att kroppen hittar tillbaka.

  • Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet
  • Wed 30 Jun 2021 17:36
    Steeph skrev 2021-06-30 17:19:09 följande:

    Hur lång tid blödde du? Jag började testa med äl stickor när mina gravtest i princip var negativa (förra gången). Jag är på blödningsdag 6 idag och hoppas att det avtar snart så att ägglossningen kommer igång. Vill så gärna få försöka igen.


    För o dra lång historia kort? fick ma i maj. Fått cytitec i 3 omgångar för att de inte släppte. Åkte in till gynakuten 2 ggr pga svåra smärtor där dom skickat hem mig med morfin o naproxen. Nu sista gången jag var där ( midsommar) så begärde jag skrapning. Nu 5 dagar senare har blödningarna upphört. Har alltså pågått ca en månad allt som allt.

    Varit så jobbigt med alla dessa sjukhus besök då man inte vill annat än försöka igen! Vet liksom inte vart i cykeln jag är då jag har min första blödningsfria dag idag..
  • Wed 30 Jun 2021 23:34

    10e försöket efter vårat senaste MA i augusti, väntar här. Eller, försök och försök... jag har nästan gett upp om jag ska vara helt ärlig. Det går inte för oss att bli gravida.

    Så för oss är det inte lättare att bli gravida efter missfall, tyvärr.

  • Sun 25 Jul 2021 22:10
    Undrandee skrev 2021-06-30 23:34:18 följande:

    10e försöket efter vårat senaste MA i augusti, väntar här. Eller, försök och försök... jag har nästan gett upp om jag ska vara helt ärlig. Det går inte för oss att bli gravida.

    Så för oss är det inte lättare att bli gravida efter missfall, tyvärr.


    Vi kämpade lika länge innan förra förlusten. Jag gav upp. 11e månaden tog det sig äntligen.

    Var dock den graviditeten vi fick avbryta.

    Ser att det var ett tag sen du skrev det här. Hur har det gått senaste månaden?
  • Mon 26 Jul 2021 11:51

    Hej på er! Fick ett tidigt missfall i slutet på juni, enligt min app borde jag ha mens nu, men den är sen. Inte fått någon hjälp från vården, men efter en vecka visade gravtestet negativt. Hur lång tid har det tagit för er att få tillbaka mensen efter mf? :/

  • Tue 27 Jul 2021 16:07
    PelloBello skrev 2021-07-25 22:10:42 följande:

    Vi kämpade lika länge innan förra förlusten. Jag gav upp. 11e månaden tog det sig äntligen.

    Var dock den graviditeten vi fick avbryta.

    Ser att det var ett tag sen du skrev det här. Hur har det gått senaste månaden?


    Beklagar! :(

    Nä min mens är återigen sen med 4 dagar nu

    Förra månaden lom mensen på dag 45! (Har cykler på 29-32 dagar annars). Vet inte vad som har hänt nu plötsligt. Hittade heller ingen ÄL denna månad trots tester varje dag i typ 2 veckor. Hemskt detta!
  • Tue 27 Jul 2021 18:24

    Här kämpar man fortfarande efter 4 missfall. Hittade inga fel på mig och partner på utredning. et finns inget annat än att fortsätta kämpa.

  • Mon 23 Aug 2021 15:12

    Hjälp! jag plussade i fredags!!

    Är livrädd för ett 3e MA. Känns som jag bör vänta med att ringa MVC :(

  • Mon 23 Aug 2021 16:39
    Undrandee skrev 2021-08-23 15:12:29 följande:

    Hjälp! jag plussade i fredags!!

    Är livrädd för ett 3e MA. Känns som jag bör vänta med att ringa MVC :(


    Grattis! Jag har också haft MA och förstår att det är omöjligt att inte oroa sig, men ändå, så otroligt kul att du plussat, och så tydligt också! 
  • Mon 23 Aug 2021 16:53
    Wave Mother skrev 2021-08-23 16:39:03 följande:

    Grattis! Jag har också haft MA och förstår att det är omöjligt att inte oroa sig, men ändå, så otroligt kul att du plussat, och så tydligt också! 


    Tack! Ja jag förväntade mig negativt, enda symtomet är att mensen inte kommit på 2 måmader cirka, men den kan vara väldigt oregelbunden. Annars mår jag som vanligt, lite tröttare. Därför är jag rädd för ännu ett MA ska ha hänt :(
  • Mon 23 Aug 2021 17:12
    Undrandee skrev 2021-08-23 16:53:18 följande:
    Tack! Ja jag förväntade mig negativt, enda symtomet är att mensen inte kommit på 2 måmader cirka, men den kan vara väldigt oregelbunden. Annars mår jag som vanligt, lite tröttare. Därför är jag rädd för ännu ett MA ska ha hänt :(
    Försök ändå att inte ta ut det i förskott, tänker jag. Det är visst ganska vanligt att inte ha så mycket symptom, och tvärtom, att ha massor av symptom trots att man fått MA. (Jag hade som mest symptom sista veckorna, efter att det redan avstannat vid mitt MA). Så symptomen är nog inget jättetydlig guide där.

    Du verkar ju också ha varit gravid ett tag! Så skönt ändå, då är risken för jättetidigt missfall nog förbi, alltså där man plussar innan BIM och sedan får missfall nästan i samband med mens, och de verkar ju ändå vara väldigt vanligt annars. Håller tummarna för att det går vägen den här gången!
  • Mon 23 Aug 2021 18:03
    nyfikenkvinna skrev 2021-07-27 18:24:26 följande:

    Här kämpar man fortfarande efter 4 missfall. Hittade inga fel på mig och partner på utredning. et finns inget annat än att fortsätta kämpa.


    Kämpar också efter fyra missfall, inga fel på utredningen och inga barn sedan innan :( Har du barn sen innan? Har du fått trombyl, progesteron eller nåt annat trots att de inte hittat något?
  • Mon 23 Aug 2021 20:34
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-23 18:03:01 följande:

    Kämpar också efter fyra missfall, inga fel på utredningen och inga barn sedan innan :( Har du barn sen innan? Har du fått trombyl, progesteron eller nåt annat trots att de inte hittat något?


    Vi har ett barn som blir snart 3 år. Hade även ett missfall innan jag fått mitt första. Nej, sahlgrenska vill inte skriva ut några läkemedel utan vi får ta detta med privat. Hur gammal är du? Kan förstå att det är extra kämpigt att försöka med första och få genomgår alla dessa missfall. Så jag förstår dig.
  • Mon 23 Aug 2021 21:11
    nyfikenkvinna skrev 2021-08-23 20:34:57 följande:

    Vi har ett barn som blir snart 3 år. Hade även ett missfall innan jag fått mitt första. Nej, sahlgrenska vill inte skriva ut några läkemedel utan vi får ta detta med privat. Hur gammal är du? Kan förstå att det är extra kämpigt att försöka med första och få genomgår alla dessa missfall. Så jag förstår dig.


    Jag är 35 i år och har fått missfallen under två års tid så börjar verkligen bli kämpigt :( Beklagar verkligen, men skönt att du lyckats behålla ett iaf, det ger ju hopp <3 Hur gammal är du? Jag har fått det utskrivet privat nu inför nästa graviditet så vet inte om det fungerar, men man hoppas ju. Helt sinnesjukt att vården är så anti att skriva ut det när det inte finns några bevisade negativa effekter. Även om det kanske är att gripa efter halmstrån så känns det ju psykiskt bättre att få testa något även om utredningen inte visar på att det kommer hjälpa. Håller alla tummar för er.
  • Mon 23 Aug 2021 23:03
    Wave Mother skrev 2021-08-23 17:12:51 följande:

    Försök ändå att inte ta ut det i förskott, tänker jag. Det är visst ganska vanligt att inte ha så mycket symptom, och tvärtom, att ha massor av symptom trots att man fått MA. (Jag hade som mest symptom sista veckorna, efter att det redan avstannat vid mitt MA). Så symptomen är nog inget jättetydlig guide där.

    Du verkar ju också ha varit gravid ett tag! Så skönt ändå, då är risken för jättetidigt missfall nog förbi, alltså där man plussar innan BIM och sedan får missfall nästan i samband med mens, och de verkar ju ändå vara väldigt vanligt annars. Håller tummarna för att det går vägen den här gången!


    Jag är typ mest orolig att det redan är dött därinne. Vet inte hur jsg ska göra. Vänta med MVC och ultraljud några veckor, eller chansa. :/
  • Sat 28 Aug 2021 06:29

    Jag blöder färskt blod!!! Kom nu på morgonen... ännu ett mf :(

Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter MA/Missfall/Avbruten graviditet